Pagina 1 van 1

VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 05 dec 2011, 17:31
door Stephan
In navolging van het topic over de NC700S en NC700X.

...de VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Afbeelding

Prijsjes:
VFR1200X Crosstourer C-ABS € 15.999,00
VFR1200X Crosstourer DTC C-ABS € 17.199,00

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 05 dec 2011, 18:04
door PA1BEN
Gelukkig hebben ze bij Honda nu 'het licht' gezien en zijn deze twee modellen uitgerust met cardan.
Verder tractiecontrole, C-ABS en keuze uit handbediend of automatische transmissie. Vooral dat laatste zal niet door iedereen op prijs gesteld worden, maar je kan de voortschrijdende ontwikkeling van nieuwe technieken nu eenmaal niet stilzetten. Ik ga geen nieuwe motor kopen, de Deauville voldoet prima aan mijn behoefte, maar zou ik wel aan een nieuwe motor toe zijn dan wil ik dat er alles op zit wat de huidige techniek maar te bieden heeft, dus ook automatische transmissie.
Ik denk dat deze modellen goed 'in de markt' zullen liggen.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 05 dec 2011, 21:25
door Jos
Ik vind het nogal een prijzen voor een leuk speeltje.
Maar ja, een hobby mag nu eenmaal geld kosten.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 13 dec 2011, 03:59
door Don
De eerste testen die ik gelezen heb zijn positief.
Vind het zelf wel een heel interessante motor.
De prijs moet je altijd zien in relatie tot de kwaliteit.
Vind hem niet TE duur, er zijn duurdere motoren in dat segment te krijgen.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 13 dec 2011, 12:27
door Marcel
Als je niet kan wachten tot de motorbeurs dan is dit je kans om hem nog dit jaar te zien!
Ik ga zéker even kijken.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 13 dec 2011, 15:59
door BertG
Ik waarschijnlijk ook. Ben toch vrij met Kerst tot O&N :apl .

Crosstourer

Geplaatst: 30 mar 2012, 17:04
door BertG
Net even wezen kijken bij Hans van Wijk, hij staat er in 3 kleuren: bordeaux, wit en zwart. Grijs komt nog.

Ik vind hem vele malen mooier dan op papier. Hij valt me 100% mee.
Minder rechte vlakke aan de zijkant van de kuip dan foto's mij deden vermoeden.
Een goed hard zadel dat zeker niet smal is.
Led knipperlichten.
En symetrisch, dat stoort mij bijvoorbeeld aan de Ténéré (zijpanelen), Suzuki DL650 (achterspatboardje dat twee uitlaten doet vermoeden).
Idem bij menig auto (Mercedes met afwijkende buitenspiegels)

Afgesproken dat als het weer wat beter is ik er zeker op ga rijden.

En het vrouwtje had haar oog op de NC700X laten vallen.
Daar gaat het geld voor de badkamer :ah

Re: Crosstourer

Geplaatst: 30 mar 2012, 17:55
door Hans van D
Rijdt ze ook motor Bert? Mijn vrouw gaat voor geen goud achterop. :wn1

Re: Crosstourer

Geplaatst: 30 mar 2012, 18:06
door barend
Ja , maar achterop of zelf rijden is nogal een verschil hé .

Re: Crosstourer

Geplaatst: 30 mar 2012, 18:17
door Hans van D
Ze gaat niet achterop, laat staan zelf rijden. Ze zou het liefst zien, dat ik hem vandaag nog wegdoe. Zeker nadat mijn zoon een R6 totalloss heeft gereden.

Re: Crosstourer

Geplaatst: 30 mar 2012, 19:30
door BertG
In den beginne ging ze achterop...
tot ze zelf haar rijbewijs had...
toen nooit meer :mrgreen:

En met drie motors voor de deur hebben we keuze genoeg. :en1

Re: Crosstourer

Geplaatst: 30 mar 2012, 20:52
door Koen
Hans van D schreef:Ze gaat niet achterop, laat staan zelf rijden. Ze zou het liefst zien, dat ik hem vandaag nog wegdoe. Zeker nadat mijn zoon een R6 totalloss heeft gereden.
Gelukkig hoefde dat van mijn vrouw niet, zelfs niet nadat ik tegen de bumper van een auto tot stilstand kwam (3 dagen voor ze beviel van onze tweede dochter). Al had ik het me op dat moment best kunnen voorstellen, maar ze had er geen problemen mee dat ik weer wilde gaan rijden.

Af en toe lijkt het er zelfs op dat ze zelf ook wel 's zou willen rijden, dus ik probeer haar richting een proeflesje te bewegen...

Maar, om niet teveel :oy te raken: zo'n crosstourer zal er hier niet snel komen. Vind 'm qua zithouding niet prettig.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 01:26
door BertG
Het enige wat mij tegen zou houden zijn de verbruikscijfers.
Vorige week een uitgebreide test gelezen in een Belgisch blad (MotorWereld).
Daarin schrijft men 7,8 (1:12,8) en 8,5 (1:11,8) liter per 100 km. Dat is best behoorlijk.

Oorzaak 275 kg (droog, kale uitvoering zonder koffers etc.) / 285 kg met volle tank.
300 kg met diverse opties zoals bok en beschermplaten en DTC (automatische koppeling).

Overige cijfertjes:
129 pk (7750 rpm) / 126 Nm (6500 rpm)
zithoogte 850 mm
lengte 2255 mm
breedte 755 mm

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 08:54
door Hans van D
Ik vind hem er best goed uitzien, maar de zit is voor mij veel te hoog.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 11:57
door Koen
Bert, dat zijn geen gunstige verbruiksgemiddelden. Als ie zo ongeveer 1 op 12 rijdt, kan ik beter met de auto gaan qua verbruik...

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 12:26
door BertG
Volgens de eigen gegevens van Honda zou de V4 1:16 moeten halen.
We weten allemaal dat wat in de folder staat onder de meest gunstige of laboratoriumomstandigheden wordt gemeten en in de praktijk meestal niet gehaald wordt.
Als we uitgaan van het gemiddelde: 1:14 dan is het nog steeds niet echt fraai.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 12:55
door ikkieman
Dat vind ik toch wel apart. Aangezien de VFR 1200 toch hetzelfde blok heeft en deze gemiddeld ongeveer 1:16 loopt. Misschien is dat hoge profiel toch bagger voor je brandstofverbruik.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 13:25
door Koen
Dat zou er best mee te maken kunnen hebben. Ik haal de 1 op 22 met m'n Deauf ook niet, zoals anderen hier wel eens vermelden. Maar ja, ik steek ook een stukkie verder boven de kuip uit dan de meesten hier ;) Als ik 1 op 20 haal ben ik al blij (m'n auto rijdt 1 op 13, dus dat scheelt alsnog een hoop op jaarbasis).

Met 16.000 motorkilometers per jaar scheelt me dat zo'n 430 liter brandstof. Tegen de huidige prijzen is dat toch ruim € 750,00. En dat terwijl die crosstourer me op jaarbasis juist € 180,00 méér aan brandstof zou kosten. Oftewel: crosstourer rijden kost me per jaar alleen al aan brandstof € 930,00 meer dan de Deauville. En dan hebben we het nog niet eens over de afschrijving ;)

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 14:25
door ikkieman
Koen, je vergeet de aanschaf met restwaarde van de deauville. Aangezien die crosstourer toch een bak meer centjes kost dan een deauville mag je een hoop extra uittrekken. Ik vind t al lastig genoeg om te sparen voor n andere deauville, laat staat zo'n dure unit als een crosstourer.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 14:29
door ikkieman
BertG schreef:Volgens de eigen gegevens van Honda zou de V4 1:16 moeten halen.
We weten allemaal dat wat in de folder staat onder de meest gunstige of laboratoriumomstandigheden wordt gemeten en in de praktijk meestal niet gehaald wordt.
Als we uitgaan van het gemiddelde: 1:14 dan is het nog steeds niet echt fraai.
Voor een motor zeker niet! Als je dan ook bedenkt dat die nieuwe parallel twins van Honda 1:28 zouden moeten lopen ga je je als ontwerper toch denk ik wel achter de oren krabben...
Saillant detail: de honda Pan heeft 100 cc meer aan volume en rijdt gemiddeld (volgens STXrider) >1:17. Natuurlijk hangt er dan ook veel van je rechterhand en rijstijl af, maar toch. Misschien is het de DTC die het em doet.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 14:44
door Koen
ikkieman schreef:Koen, je vergeet de aanschaf met restwaarde van de deauville.
Nee hoor, want
Koen schreef:En dan hebben we het nog niet eens over de afschrijving
Daarmee doelde ik uiteraard op de aanschafkosten en restwaarde ;)

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 19:19
door BertG
ikkieman schreef: Misschien is het de DTC die het em doet.
Dat lijkt mij niet want die is optioneel. Al kan ik uit de tekst van de test nergens opmaken of de testmotor mèt of zonder DTS was uitgerust.
Waarom het mij niet lijkt: omdat je m.i. niet je verbruikscijfers noteert die op basis van accessoires behaalt zijn (zonder dat te noemen).

Die DTC is trouwens versie 2. Die van de VFR was versie 1. In de test vd Crosstourer wordt de DTC 'verbazend efficient' genoemd.
Nu weet ik nog niet of de testmotor mèt of zonder was uitgerust.
Of het moet zijn van niet.... want die cijfers vind ik niet om over op te scheppen. :D

Het enige nadeel wat over de DTC genoemd werd is dat hij bij afdalingen niet afremt op de motor.
Maar met een druk op de - knop aan het stuur schakelt de bak alsnog terug. Who cares.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 19:44
door lexter
Deze verbruikscijfers liggen wel een beetje aan de hoge kant, maar hangt natuurlijk ook erg af van het naar je toe draaien van de rechter hand... :mrgreen:
Ik weet dat mijn broer met zijn CBF 1000 ook erg zuinig kan rijden ook zo rond de 1 op 20. Ik kan met mijn Deauf, net 1 op 23 halen.. Moet ik er wel bij zeggen dat dat is gemeten over een gemiddeld verbruik op langere afstanden (toeren) en woon werk verkeer is. Dus ook veel 60 KM wegen.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mar 2012, 20:17
door Marcel
Vandaag even gekeken bij Hans van Wijk.
Ze hebben een witte en een rooie staan.

De machine ziet er niet verkeerd uit.
Wat me opvalt is het kleine schermpje.
De zithoogte is voor mij prima evenals de zithouding.
Geen stuurverhogers nodig.

De machine moest nog aangekleed worden en was dus een beetje kaal.
Het accesoirepakket was echter nog niet binnen.

Als het verbruik echt zo is zoals eerder genoemd, dan vind ik dat wel erg tegenvallen.

Jammer van de spaakwielen, die zijn zo lastig schoon te houden.
Wel zitten er tubeless banden omheen.
Om dit te kunnen realiseren heeft Honda de spaken aan de rand van de velg geplaatst en deze steken dus net buiten de band. De velgrand is hierdoor iets dikker dan normaal.
Innovatie heet dat geloof ik ;)

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 01 apr 2012, 01:12
door BertG
Over klein schermpje...

Op de Deauville zit een behoorlijk grote ruit. Velen klagen over gebulder en turbulentie en willen uit de wind zitten.

Op mijn GS zit een middelmatige ruit, als accessoire kun je vele verschillende en veel grotere ruiten aanschaffen.
Desondanks klagen nog steeds velen en gemiddeld is het antwoord dat het beter wordt maar niet ideaal.

Op mijn 660XT zat zo mogelijk een nog kleiner ruitje als op de VFR1200X.
Ik had er nooit last van gebulder. Zelfs niet van een dichtvallend vizier.
Tja, je zat met 'je kop in de wind'. Maar dat zit je op een CBR en dito buikschuivers ook.

Moraal van het verhaal: misschien is kleiner wel fijner. Zodra je gewend bent dat je in de wind zit.
Het worden, gelukkig, nooit C1 's ([url=ttps://www.google.com/search?q=bmw+c1&hl=nl&cl ... 80&bih=871]klikkerdeklik[/url]).

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 01 apr 2012, 10:38
door Jos
Bert,

Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren.
Ik heb ook wat geëxperimenteerd, maar blijf toch bij een hoge ruit.
Ik rijd al minstens 15 jaar met open vizier en vind dat prettig.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 01 apr 2012, 11:32
door Koen
Ik zou een hoge ruit prettiger vinden, als ik daarmee écht uit de wind zou zitten. Helaas is er geen ruit die dat resultaat levert op m'n Deauville. Zelfs verhoogde ruit met spoilertje erop is nog te laag.

Daarom kies ik er, zoals Bert ook zegt, liever voor met m'n koppie in de wind te zitten in plaats van dat gebulder rond m'n helm.

proefrit HONDA VFR 1200 X CROSSTOURER via de ANWB

Geplaatst: 31 mei 2012, 00:18
door Don
Het eerste wat me opviel is dat dit een grote motor is. Mensen van 1,80 m of langer zullen zich er heel erg thuis op voelen. Je zit rechtop met een breed stuur in je handen. Typisch een motor om met zijn tweetjes en veel bagage grote tochten te maken. Ik kon mijn voeten niet plat op de grond zetten. Maar toch kwam ik niet in de problemen dank zij de uitstekende handelbaarheid of het nu stapvoets is of op snelheid. Manoeuvreren op de vierkante mm. is kinderwerk en op hogere snelheden zijn koerswijzigingen heel eenvoudig uit te voeren. Het hoge gewicht is nooit voelbaar. Alles gaat gemakkelijker dan bij de Deauville. Starten, koppelen, schakelen, remmen, alles gaat perfect. Wat ook opvalt zijn de lange veerwegen. Heel comfortabel. Gevoelsmatig trekken de paarden minder enthousiast dan de paarden van de CBF1000F, tenminste tot ca. 4000 toeren/min. Ik benadruk hierbij het woordje <gevoelsmatig>, zonder objectieve meetapparatuur kan ik er natuurlijk naast zitten. Misschien komt dit ook doordat de VFR 1200 veel minder toeren maakt (2300 tpm bij 80km/h als ik me goed herrinner) dan de CBF1000F in de hoogste versnelling. Als je je aan de huidige max. snelheden houdt, moet deze V4 motor het eeuwige leven hebben. Bij 100 km/h gaf het dashboard een verbruik van 1:20, dit verbruik stijgt snel bij hogere snelheden. Uiteraard is het vermogen weer rijkelijk aanwezig, je moet het zelf voelen, het is eigenlijk niet in woorden uit te drukken. Het is net een drug, je went er snel aan en je wil altijd meer. Ondanks het kleine ruitje is de windbescherming niet veel minder dan bij de Deauville. In elk geval veel minder gebulder om je hoofd. Tijd voor Honda om de windbescherming van de Deauville te herontwerpen. Samenvattend kan ik zeggen dat de Deauville je uitnodigt om als een heer te rijden, de VFR 1200 fluistert je toe om je te gedragen als een koning, beheerst en met waardigheid, minzaam buigend naar het volk, de CBF1000F is als een duivelse meid, die de kwajongen in je los maakt en je op het verkeerde snelheidspad brengt als je geen zelfbeheersing hebt. Zelf verkies ik de CBF1000F, ik voel me helemaal één met deze motor. Hij past me als een op maat gemaakte handschoen. Ik hoop dat ik nog tijd heb om proef te rijden met de Integra en de nieuwe NC700. Dan heb ik alle nieuwe modellen van Honda gehad. Ik geef promotor/ANWB een dikke pluim dat ze ons motorrijders in de gelegenhied stellen allerlei modellen uit te proberen, zonder gezeur, verkooppraatjes en reclame-mail.

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 31 mei 2012, 15:12
door jouke breitsma
de Crosstourer ziet er zeer aantrekkelijk uit en doet zeker niet onder voor gelijksoortige motoren van de concurrentie.Vooral een avontuurlijk uiterlijk.
Maar...als ik als Deauviller een stap omhoog zou willen maken zou ik toch gaan kijken wat er allemaal als jonge PAN's te koop zou staan.want voor de prijzen van de Crosstourer denk ik,dat er dan ook mooie mogelijkheden zijn.
Iedereen gegroet uit Emmen, jouke, :brm :b

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Geplaatst: 01 jun 2012, 12:15
door Don
Het gaat elke keer om een bak geld Jouke,
Ik denk dat het geen kwaad kan om uitgebreid proef te rijden, voordat je beslist.
Zelfs op machines die niet meteen op het verlanglijstje staan.
Zo ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik de CBF1000F wel een ontzettend gave machine vind,
terwijl ik dacht dat ik een rustige toerrijder ben. Zo zie je maar....