Pagina 1 van 1
Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 15:16
door ikkieman
Dames en heren,
Ik kwam deze test van de Deauvile 700 club edition tegen op Motorfreaks:
klik.
Klinkt heel kloppend met uitzondering van dat het toch wordt neergezet als een 'gedateerde' baby pan.
Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 15:25
door stxrider
ikkieman schreef: Hij toch wordt neergezet als een 'gedateerde' baby pan.
Als je eerlijk bent dat is hij toch ook al een beetje........ Hij heeft eens een moderner smoeltje gekregen en sterker blok. Net zoals de Pan European wordt het tijd voor een opvolger die weer met zijn tijd mee kan. Hiermee zeg ik niet dat hij slecht is of er niet leuk uit ziet hoor

Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 15:36
door ikkieman
Ik ben nog niet echt een moderner uitziende motor tegengekomen. De VFR is in dezelfde stijl gedaan, net als de crossrunner en crosstourer. Als je het echt over gedateerd uiterlijk hebt, kun je ditzelfde ook op laten gaan voor de Pan european, FJR1300, R1200RT, R1200GS, GTR1400, Suzuki GSX-R750, CBR1000RR en een hele hoop andere motoren die al enige tijd geen echt nieuwe neusjes hebben gekregen. Naar mijn mening kun je het ook leuk andersom zien. Als alles gedateerd is, is niks gedateerd, dus ook de Deauville niet.
Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 16:28
door Jos Fupi

Je kunt het ook positief bekijken => de knappe koppen bij Honda hebben nog niks kunnen verzinnen op hun tekentafels, dat upgrade/verbetering zou zijn tov bestaand model Deauville/Pan European

Misschien moet er wereldwijd maar vragenlijstje gestuurd worden naar alle Deauville bezitters met de vraag => hoe zouden we deze motorfiets kunnen verbeteren??
Mogelijke antwoorden:
* 900cc V2 met ovale zuigers

OF V4 met wat meer vermogen

* 6 versnellingen
* gemiddeld verbruik van bv 1l/40km
* standaard wind-deflectoren en hoger/variabeler windscherm
* standaard variabele zithoogte/-positie
* lager ledig gewicht (bv 210 ipv 256kg)
* standaard universele aansluiting voor navigatie/accessoires
* standaard Xenon-voorlamp en mistlampen
* standaard comfort-seat
* standaard iets grotere zijkoffers
* behouden van cardan + alles dat al super is

En dat alles voor een prijs van max €9999,99

Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 16:36
door Koen
Jos Fupi schreef:En dat alles voor een prijs van max €9999,99
... waar de Nederlandse overheid vervolgens minstens € 4.000,00 aan belastingen, accijnzen, BPM, invoerrechten, patenten en andere dure dingen aan toevoegt

zou er in dat optiepakket niet eens flink gesneden kunnen worden? Ik kan best zonder

Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 16:45
door Jos Fupi

Ik had voor die prijs de full-options versie beschreven Koen

( Dus multi-variabel scherm ipv nu aanwezig bv + €100 / comfort-seat ipv nu aanwezig bv + €150 / etc)
Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 17:13
door ikkieman
Persoonlijk zie ik de Deauville veranderen door:
- Een grotere tank krijgen of extra bagageruimte op de plek waar nu de achterste cilinder zit.
- Het motorblok wordt vervolgens vervangen door de paralleltwin uit de Integra/NC-reeks (meer koppel en lager verbruik)
- Radiaal geplaatste remklauwen met staalomvlochten leidingen voor meer stopping power
- De styling meer in de richting van de VFR trekken (hoger kontje, waardoor meer bagagemogelijkheid ontstaat)
- Ander dashbord (denk VFR/Crossrunner) met meer instelbare opties dmv. stuurcontrollers (zie K1600GT)
- Standaard progressieve vorkveren voor en achter met instelbaar via een interne computer (eventueel als optie bieden)
- Standaard fenda extenda aanwezig, of in ieder geval als fabrieksoptie bieden
- Comfort seat als optie, maar minimaal in hoogte verstelbaar laten zijn als standaard.
- Halogeenlampen zijn toch echt zo sterk verouderd. Het Xenon hoop ik dus graag te zien als standaard!
Natuurlijk is dit in mijn ogen ijdele hoop, maar als je de ververs en restylecycli van Honda aanhoud (ST1100 -> ST1300 14 jaar, NT650V ->NT700V 8 jaar, GL1500 -> GL1800 13 jaar) verwacht ik over een jaar of 4-6 een nieuwe release van de Deauville. Dit is natuurlijk wanneer ze besluiten nog geld te steken in de Deauville. Vanwege de verkoopgetallen zie ik Honda nog wel een release/refresh van de Deauville maken.
Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 17:33
door Ed Vissers
Jeroen,
een hele waslijst aan wensen
Ik heb ook je comment gelezen bij het door jou genoemde artikel.
De NT700V heeft standaard RVS bochten als ik mij niet vergis. Edoch verkleuren zij wel

Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 18:16
door ikkieman
Het gaat me niet om het verkleuren, Ed. Het gaat mij om het doorrotten van uitlaten zoals ik nu met mijn diversion heb meegemaakt.
Verder is het in mijn ogen niet zo'n verschrikkelijke waslijst, maar meer een logische stap om de Deauville te updaten.
Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 18:33
door barend
Maar waarom rotten uitlaten door , niet op temperatuur komen van het blok , dus korte stukjes rijden(condens), het buiten staan van de motor , mogelijk regen water er in , afsluiten bij buiten staan, of toch slechte kwaliteit???
Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 19:14
door ikkieman
In mijn geval, pekel en doorrijden in de winter. Ik zou dagelijks 120 km niet echt omschrijven als korte stukjes.
Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 20:46
door ome Pe
120 km in weer en wind...Bikkelbiker
Verbeteren van een Deauville betekent voor mij hooguit de 2 cilinders vervangen voor een 800cc V4 dan trilt ie helemaal niet meer.
zadel etc kan beter maar dat ken nu ook al (Corbin etc).
en dat ie er gedateerd uitziet pfoeh dat zeggen ze van mij ook. so what, het gaat om het rijden!

Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 21:27
door ikkieman
Bedenk wel dat met een 800CC V4 je verbruik zal dalen van ongeveer 1:20 naar (afhankelijk van de rechterhand) tussen de 1:12 en 1:18. Voor de mooi weer rijders is dat geen probleem, maar voor mij zou dat een behoorlijke killer zijn voor de deauville. Als ze de paralleltwin in de integra enzovoorts inderdaad als een V-twin laten lopen zeg ik: Doemediema!
Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 22:26
door George
Ik rij zelf op een yamaha TDM 900.
Dat is een paralel twin, die 86 PK levert.
Je hebt niet eens in de gaten dat er een 2 cilinderblokje onder hangt.
Hij loopt als het spreekwoordelijke naaimachientje.
Zonder enige moeite, mezelf beheersen, draai ik er 1:21 mee.
Re: Deauville test
Geplaatst: 10 aug 2012, 23:02
door ikkieman
Daarom! Paralleltwins zijn echt lekker zuinig.
Re: Deauville test
Geplaatst: 11 aug 2012, 08:43
door Jos Fupi

Als men de deauville een "baby Pan" noemt ............... was de Pacific Coast (=pc800) dan een "baby Goldwing" ??
En in hoeverre zou je via "kruisbestuiving" tussen die beide modellen een "ideale/optimale kleine toermotor" kunnen creëren die zich gedraagt als een grote

?
Dus:
* 800cc V2 met brandstofinjectie
* hoog rijcomfort
* CBS/ABS
* cardan
* laag brandstofverbruik
* etc
Re: Deauville test
Geplaatst: 11 aug 2012, 20:39
door Don
Hoe fijn, uniek en geliefd de Deauville ook is, toch moet Honda oppassen.
Op de Yamaha site heb ik reeds een vragenlijst gezien, waar de mening van rijders gepeild wordt.
Als ik naar mezelf kijk en ook naar de meningen van andere mensen hier, blijt er wel het een en ander te wensen over. Mijn wensen zijn:
* 900 CC
* ca 90 PK
* veel power onderin
* 6-bak
* zeker 30 kg lichter
* even zuinig
* prijs onder de 10.000 Euro
* zeer handelbaar
* Alu frame
*verstelbaar windscherm
* standaard ABS.
* niet te vergeten SUPER BETROUWBAAR
Eigenlijk bestaat de motor al die aan deze wensen voldoet. Ahum, mag ik vloeken ?
Het is de Yamaha TDM 900. Het enige wat de motor niet heeft is een cardan.
De boring van de Deauville hoeft alleen maar vergroot te worden tot 93 mm en je hebt al ca. 900 CC, nu nog een andere kop erop, het blok hangen in het Alu frame van de crosstourer en voila de nieuwe Deauville is geboren. Dit moet toch een peuleschil zijn voor de ingenieurs van Honda.
93 mm dat is slechts 12 mm. groter dan de huidige boring van de NT700.
Re: Deauville test
Geplaatst: 11 aug 2012, 20:51
door Koen
Don,
Behalve de cardan mist de TDM ook die fijne koffers die bij de Deauille bij de motor horen ipv eraan hangen

Re: Deauville test
Geplaatst: 11 aug 2012, 21:01
door PA1BEN
Als ik alle verhalen lees over de moeite die veel mensen zich getroosten om een of andere vorm van namaak cruise control op hun motor toe te passen, zou een echte 'af fabriek' cruise control wel eens hoog kunnen scoren.
Re: Deauville test
Geplaatst: 11 aug 2012, 21:14
door Koen
Vooral qua prijs scoort dat zeer hoog

De mechanische oplossing die ik van Cor heb ontvangen (als opvolger van de zelfgefabriceerde welke ik van Stefan had afgekeken

) werkt voor mij prima.
Re: Deauville test
Geplaatst: 11 aug 2012, 22:35
door PA1BEN
Koen, natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan. Maar als je je van de concurrentie wilt onderscheiden en als Honda wil dat we voor hun motoren (blijven) kiezen, dan zouden ze er verstandig aan doen om hun modellen nog completer te maken. Vooral omdat cruise control naderhand lastig is in te bouwen, zouden ze er verstandig aan doen dat in de fabriek te doen.
Een Special Editions 2012 uitbrengen met extra's die je ook zelf kan aanschaffen en monteren is misschien aantrekkelijk voor diegenen die deze accessoires toch al had willen aanschaffen maar ik ben er niet van onder de indruk.
Er is nòg een argument voor cruise control: De Deauville wordt aangeprezen als toermotor en op een toermotor hoort een cruise control.
Veel plezier morgen met de toertocht.
Re: Deauville test
Geplaatst: 12 aug 2012, 09:22
door Don
ikkieman schreef:Persoonlijk zie ik de Deauville veranderen door:
.............
- Het motorblok wordt vervolgens vervangen door de paralleltwin uit de Integra/NC-reeks (meer koppel en lager verbruik)
.............
.............
- Halogeenlampen zijn toch echt zo sterk verouderd. Het Xenon hoop ik dus graag te zien als standaard!
.
Van mij hoeft het ook geen V-twin te zijn, Als het goedkoper is de motor van de integra tot 900 CC te vergroten dan is dat ook prima. 4 kleppen is vlg. mij ook niet nodig als je geen topvermogen wil, maar wel veel vermogen onderin. Terug naar de 3-kleppen van de NT650. Hoeft je een gaatje minder te boren in de kop, scheelt weer in de kosten. We hebben dan alleen nog wat plaatwerk nodig in de stijl van de Deauville. Ik hoop dat Honda wat doet met deze suggesties. Gratis advies rechtstreeks van de rijders, de marketing-afdeling van Honda moet nu toch wel wakker schieten dunkt me.
Re: Deauville test
Geplaatst: 12 aug 2012, 09:34
door Don
ome Pe schreef:120 km in weer en wind...Bikkelbiker
Verbeteren van een Deauville betekent voor mij hooguit de 2 cilinders vervangen voor een 800cc V4 dan trilt ie helemaal niet meer.
........

Ik hoef GEEN V4, dat maakt de zaak onnodig duur en zwaar en jaagt het verbruik omhoog.
Twins kunnen ook trillingsvrij lopen als je ze voorziet van de nodige balasassen.
Pas als je er dik 150 PK wil uitpersen, is een V4 een wenselijk.
We hebben het hier over een betaalbare, superbetrouwbare zuinige toermotor.
Re: Deauville test
Geplaatst: 19 aug 2012, 20:06
door RonalT
Jos Fupi schreef:was de Pacific Coast (=pc800) dan een "baby Goldwing" ??
Ga je schamen.... om zo'n lelijk ding met een Wing te vergelijken.
En een Deauville is ook al geen baby-Pan. Een Pan is meer een motor in het sportieve segment.
Terwijl de Deauville en de Goldwing in het meer toer-segment zitten.
Dus ik zou, gezien de (geringe) ervaring met alle drie de typen (Deaville 700, Pan 1300 en Goldwing 1500) de Deauville eerder 'de kleine Goldwing' willen noemen.
En ik weet dat ST1300 voor Sportief Toeren door het leven gaat. Met de machine kan je ook best aardig toeren, maar hij voelt zich pas echt gelukkig als er stevig aan de gashandel wordt gedraaid....
Op de autoweg gaat hij de 200km/uur gewoon voorbij, in bochten kan je hem zo plat leggen als je maar wil en met 127 pk en 110 Nm gaat het als de brandweer.....

Re: Deauville test
Geplaatst: 20 aug 2012, 12:28
door Cor
Ik ben blij geweest met wat ik had (Diversion 600

ketting smeren, en Deauville 650

wat te weinig vermogen volbeladen in de heuvels) en ben erg blij met wat ik heb (Deauville 700)

met de door mij geplaatste extra's.
Een andere motor zit er voor mij voorlopig niet aan te komen, tenzij hij de geest geeft.
PS en ik ben tevreden met de geplaatste cruise control (welke nog steeds leverbaar is)
Re: Deauville test
Geplaatst: 21 aug 2012, 11:29
door Geert
RonalT schreef:
En ik weet dat ST1300 voor Sportief Toeren door het leven gaat. Met de machine kan je ook best aardig toeren, maar hij voelt zich pas echt gelukkig als er stevig aan de gashandel wordt gedraaid....
Op de autoweg gaat hij de 200km/uur gewoon voorbij, in bochten kan je hem zo plat leggen als je maar wil en met 127 pk en 110 Nm gaat het als de brandweer.....

Ronalt
Ik rij nu 3 jaar op een ST1300 en ben het niet helemaal eens met je stelling.
De ST1300 staat te boek als een groottoerist, dus een toermotor voor de langere afstanden met aardig wat vermogen.
Het stevig aan de gashandel draaien is niet noodzakelijk om plezier te hebben met de Pan, het gaat er tenslotte niet om of de motor gelukkig is maar de berijder.
Het ruime vermogen is prettig als je met duo en bagage door de Eifel of ander gebergte aan het cruisen bent, of als je je wat vlotter wil verplaatsen over b.v. de duitse autobahn.
Toch vind ik de Pan geweldig rijden met rustige toertochtjes.
Re: Deauville test
Geplaatst: 23 aug 2012, 00:05
door RonalT
O, maar ik ben het met jouw eens hoor Geert....
Alleen waar je aan voorbij ga is dat ik dus de Pacific Coast niet als kleine GoldWing wil zien. Ik vind PC een afschuwelijk ding.
Ik zie veel meer de Deauville als kleine Pan en de Pan als kleine Goldwing..... (dat schreef ik ook ergens in dat bewuste bericht.)
Dus ook als rustige toermachine net als de Deauville en mijn Wing.
Re: Deauville test
Geplaatst: 23 aug 2012, 00:11
door Koen
Ronald,
we delen in elk geval onze mening over de PC

Die afkorting staat overigens voor Plastic Covered, dat Pacific Coast slaat nergens op

Re: Deauville test
Geplaatst: 26 aug 2012, 11:03
door Hans V.
Ik vond het een goed, uitgebreid en positief Deauville-verhaal van MotorFreaks.
Alleen jammer dat er geen tijd is geweest voor eindredactie op de voortdurend rammelende tekst vol grammaticale fouten en typo's...