Pagina 1 van 2

nieuw rijbewijs

Geplaatst: 26 jan 2013, 13:19
door Don
Ik vind het helemaal geen slecht idee dat de jeugd eerst ervaring moet opdoen met minder gespierde mtorfietsen, alvorens aan het echte werk te beginnen, zoals de Deauville ;) of de PANEUROPE.
MAARRE en nu komt het, waarom geldt dit alleen voor beginnende MOTOR-rijders en niet voor beginnende AUTOMOBILISTEN ? Die mogen meteen in een dikke Ferrari stappen. Is dat niet raar ???

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 26 jan 2013, 13:23
door barend
dat zal ook niet op zich laten wachten, dat maak jij nog wel mee. :lol:

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 26 jan 2013, 13:28
door jack-f
Belastingvoordelen kleine auto's worden al teruggedraaid en de animo om motor te gaan rijden wordt nu voor de jongeren flink oninteressant gemaakt en daarbij ook nog eens enorm kostbaar, vanaf 18 jaar, 4 examens doen eer je op een "zware"motor mag gaan rijden.Men zal echter de inkomsten uit wegenbelasting niet verder willen zien teruglopen. :sh

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 26 jan 2013, 14:28
door BertG
Zo'n soort regel is er al voor 17 jarigen autobestuurders. klikkerdeklik
Die mogen ALLEEN onder begeleiding van een bestuurder de weg op. Die hebben bovendien een puntenrijbewijs.
En er geldt voor jonge bestuurders een ontmoedigingsbeleid in de vorm van een hogere verzekeringspremie.
Er zijn goede resultaten mee geboekt in andere landen (minder aanrijdingen/schades).
Men hoopt ook dat de jeugd de motor (vanwege de aantrekkingskracht op gebied van snelheid) overslaat als ze auto kunnen gaan rijden.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 26 jan 2013, 15:02
door ikkieman
Persoonlijk wordt ik hier ook niet vrolijk van. Ik ben blij dat ik m'n motorrijbewijs al heb, anders had ik wel even gewacht tot ik 24 was. Ik zeg het ook tegen iedereen die ik spreek die zit te denken over motorrijden om te wachten tot ze 24 zijn om zo kosten te besparen.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 26 jan 2013, 15:20
door Don
Toen ik op mijn 18-de mijn Motor-rijbewijs kreeg, was mijn portemonnee net dik genoeg om een tweedehands CB 200 te kopen, waar ik dolgelukkig mee was. (dik een ton mee gedraaid zonder problemen met veel buitenlands asfalt onder de wielen).
Ik neem aan dat de jeugd tegenwoordig niet zo veel meer te makken heeft, dan ik in mijn jonge jaren. Dus in de praktijk is het niet erg dat je eerst met een "klein" rijbewijs moet beginnen.
De meeste jongeren kunnen toch geen dikke fiets kopen. Bovendien is de lol er niet minder om en daar gaat het toch om. De lol die ik in mijn jonge jaren met een kleine fiets heb gehad zou ik voor geen goud hebben willen missen.

Dus ik raad jongeren wel aan om meteen voor het kleine rijbewijs te gaan.
Hoef je tenminste niet illegaal lol te hebben met opgevoerde brommertjes.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 26 jan 2013, 18:52
door BertG
Tegenwoordig kun je lenen vanaf je wieg tot je graf.
En als ze er op uitgekeken zijn dan dumpen ze het ding en de verzekering lost je lening af.
Of het nu een mobieltje is of een motor....

Bovendien ligt de markt voor supersportmotoren volledig op zijn gat.
Een tweedehandsje voor een paar duizend Euro rijdt nog steeds 250 km/u.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 26 jan 2013, 19:29
door Don
Ach ja ... dat heb ik over het hoofd gezien ...
Tegenwoordig kun je lenen .....hums .....
Ik word echt oud, tsja niks aan te doen ....
Gelukkig gaat het motorrijden me nog goed af.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 26 jan 2013, 19:36
door Don
By the way er zijn dikke motorfietsen die terug getuned zijn voor een klein rijbewijs.

Ik heb in een Duits blad gelezen dat deze terug getunede motorfietsen niet zo maar op hun oorspronkelijke PK's gebracht kunne worden, zonder technisch ingrijpende dingen uit te voeren, zoals aanpassing veersysteem, injectie-systeem, remmen en motormapping. Het is maar dat je het weet. :!:

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 27 jan 2013, 09:36
door ikkieman
Niet om gemeen te doen, maar ik ben opgevoed met het idee dat je niet iets gaat kopen dat je niet direct kan betalen. Vandaar dat ik ook maar voor 2 dingen in m'n leven wil lenen. Dat zijn een huis en een studie. Dat laatste heb ik gedaan en daardoor heb ik nu een schuld van €25000 bij de IB-groep (of DUO, wat je wil). Een huis mag ik van de banken nog niet aan (met mijn salaris max een ton hypotheek). Ik ga dus niet voor een auto of een motor lenen. Levert alleen maar problemen op naar mijn bescheiden mening.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 27 jan 2013, 10:16
door Koen
Jeroen,

je hebt helemaal gelijk, wat dat lenen betreft. Zo ben ik ook opgevoed en ik denk de meesten hier wel. Wat je niet hebt geef je ook niet uit (hypotheek vind ik iets anders dan een "gewone" lening).

Helaas merk ik vaak genoeg dat de moraal van veel jongeren (<20 jaar) op dat gebied heel anders is. Als ze meer indruk kunnen maken of een "hogere status" kunnen bereiken met een mobieltje van 600 euro dan met eentje van 200 euro, dan is dat blijkbaar voor velen al voldoende reden om geld te lenen.

Of dat ook betekent dat ze geld zullen lenen voor een (motor)rijbewijs (om ff terug ontopic te komen ;)) weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 27 jan 2013, 15:00
door Nicolette Steegeling
Onze zoon Patrick(18 jaar) moet vrijdag 1 februari voor zijn theorie A.

Hij is al aan het kijken voor een motorfietsje.

Hij wil natuurlijk Honda net als zijn ma en pa.

Zijn oog is gevallen op een Honda CBF 125 maar hij vind Rebel 125 ( soort choppertje)ook wel leuk.

Ik vind het wel goed dat hij eerst voor A1 moet en wat ervaring op gaat doen voordat hij zwaarder mag. En wat de prijs betreft is het ook een voordeel. Een nieuwe CBF heb je voor 3000 euro.

Nu maar hopen dat hij het gaat halen.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 27 jan 2013, 16:15
door Don
Succes met het examen van je zoon Nicolette.
Gelukkig wacht hij niet tot zijn 24-ste. Dan mist hij 6 jaar lol.
Klein maar fijn gaat heel vaak op,
Een zware is je ware is dus niet altijd waar en
een grote helpt je naar de klote kan heel goed waar zijn als je geen ervaring hebt.

enne Koen, Jeroen, Ikkieman, ik snap al dat geld lenen ook niet, daarom denk ik dat ik oud word.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 27 jan 2013, 16:19
door Don
BertG schreef: Bovendien ligt de markt voor supersportmotoren volledig op zijn gat.
Een tweedehandsje voor een paar duizend Euro rijdt nog steeds 250 km/u.
Werk je in de motorbranche Bert ? Anders begrijp ik je sombere geluiden niet.

Voor ons motorrijders is het natuurlijk best wel leuk om wat goedkoper aan een dikke fiets te komen, mogen we ook eens een keer een meevallertje hebben ?

Ik heb in de gauwigheid de prijzen van een jonge PAN ST1300 van 2007 en jonger gekeken.
Nou de vanafprijs is toch al gauw 10.000 Euro en hoger. :shock:
Niet echt goedkoop Bert, markt op zijn gat ???

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 27 jan 2013, 16:56
door jack-f
Zijn oog is gevallen op een Honda CBF 125 maar hij vind Rebel 125 ( soort choppertje)ook wel leuk.




Nicolien, ik heb een Rebel 250, dus als je zoon een keer een Rebel goed wil bekijken, hij is altijd welkom.
Grtz. Jack

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 27 jan 2013, 17:02
door Nicolette Steegeling
Dank je Jack.

Misschien komen we een keer kijken.

Groetjes Nicolette

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 27 jan 2013, 17:57
door BertG
Don schreef:
BertG schreef: Bovendien ligt de markt voor supersportmotoren volledig op zijn gat.
Een tweedehandsje voor een paar duizend Euro rijdt nog steeds 250 km/u.
Werk je in de motorbranche Bert ? Anders begrijp ik je sombere geluiden niet.

Voor ons motorrijders is het natuurlijk best wel leuk om wat goedkoper aan een dikke fiets te komen, mogen we ook eens een keer een meevallertje hebben ?
Nee, ik werk niet in de branche.
Maar ik was recentelijk bij mijn (Honda)motordealer en die zei dat sport en supersportmodellen er volledig uit liggen.
Dat was te zien in zijn collectie(keuze) van nieuwe Honda's in de zaak en de types inruilers.
En dat weer vertaalt zich in de inruilwaarde.

Het heeft in geen geval met mijn persoonlijk voorkeur te maken.

De all-road modellen, en iets mindere mate de tourmodellen, zijn de nieuwe hardlopers

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 27 jan 2013, 21:18
door ikkieman
Nu heb ik wel een vraag voor ontmoedigingen van autorijden. Bert, bestaat het oude B-rijbewijs nog? Zo ja, hoe kun je dan met behulp van ontmoedigen verwachten dat over 5 jaar, de houder ervaring genoeg heeft om zonder punten te rijden? Naar mijn mening zijn punten al ontmoediging genoeg voor gekke acties. Of ben ik nou alle realiteitszin kwijt en begin ik zo'n eigengereide ouwe sok te worden?

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 28 jan 2013, 09:49
door BertG
Even gecheckt... we zitten in het praatcafé en ik zie geen sterretje in de titel :mrgreen:


Ja het 'oude' B rijbewijs bestaat zeker nog. Zie hier alles over de nieuwe categorieën per januari 2013: klikkerdeklik

Uit statistieken blijkt dat als een jong persoon met begeleiding in een 'gewone' auto rijdt (ipv in een lesauto)
deze jongere minder risico's aan gaat en start met een groter verantwoordelijkheidsgevoel.
En dat deze jongere dit gedrag vasthoudt als hij als jongere later solo mag rijden. (Ik kan het haast niet geloven ;) )

De ontmoediging is er ook alleen door de premie van verzekeraars. Hun wegen zijn ondoorgrondelijk.
Niet door de overheid in de vorm van rijbewijsbeperkingen.

Voorbeeld: ik woonde ooit in een als achterbuurt bekend staande (Spoor)wijk in Den Haag.
Dat kwam omdat ik toen ter tijd snel een woning nodig had vanwege een baan in Den Haag en de betreffende WBV het gemiddelde niveau van die wijk wilde opkrikken.
Affijn, mijn maat en ik schaffen beiden een nieuwe CBR600F3 aan. Ik stalde mijn motor bij hem voor de deur in een 'chique' wijk in aangrenzend Rijswijk.
Ik probeerde de verzekeringspremie omlaag te krijgen door de stallingslocatie op te geven.
Verzekeraar had geen interesse. Maar dus ook omgekeerd niet:
Als IK in Rijswijk gewoond had en mijn motor in een stalling in aangrenzend 'risicogebied' zou stallen had ik de lagere premie voor Rijswijk betaald.
Want niet de stallingslocatie doet ertoe, maar de woonlocatie van de tenaamgestelde van het kentekenbewijs doet ertoe. Dat vraagt m.i. om oplichting.

Idem het rijden met een motorvoertuig op naam van een vrouw/moeder terwijl de '1e bestuurder' gewoon een man/zoon is.
LET OP: Bij 2 of meer schademeldingen met een ander dan de opgegeven '1e eerste bestuurder' kan dit wel degelijk tot problemen leiden.
Weliswaar niet met de wetgever/politie maar wel met de verzekeringsmaatschappij.
En bij ontdekking van fraude door onjuiste gegevens bij aanmelding kom je 7 jaar op een landelijke zwarte lijst.
Dan kun je je alleen nog bij Rialto verzekeren tegen megapremies.
En de vragen bij aanmelding voor een verzekering beperken zich NIET tot de afgelopen 7 jaar!
Check altijd bij het verkrijgen van een voorlopige dekking (bijvoorbeeld bij aanmelding via internet) welke dekking: WA of ALL-RISK.
Ik ken een specifiek ongeval waarbij sprake was van ernstige schade (aanrijding en brand) aan een motor welke via internet voorlopige dekking had.
De aanvraag betrof een ALL-RISK verzekering... deze was geaccepteerd en bevestigd via een e-mail.
Na aanmelding schade verklaarde de verzekeraar de dekking ineens beperkt tot WA!
En dat stond niet in de bevestigings e-mail van de verzekeraar die ik zelf onder ogen kreeg op de plaats van het ongeval.

En dan te bedenken dat in geval van een leaseconstructie geheel niet belangrijk is (laat staan duidelijk is) of de bestuurder een man of vrouw is.
Evengoed dient de belastingdienst in zo'n geval wel alles te weten over de bestuurder.
Maar de politie of het kentekenregister kent alleen de gegevens van de rechtspersoon (leasemij.) en weet niet wat de belastingdienst weet.

Verder is rijden zonder verzekering in Nederland veel te licht bestraft.
In Engeland ben je igv twijfel je auto kwijt en moet je, als je kunt aantonen dat alles in orde was, de transport en stallingskosten betalen.
Is het niet in orde moet je een boete en stallingskosten betalen of afstand doen.
Daar kan men ook 24/7 met alle verzekeraars bellen voor controle. Moet je hier eens proberen op een doordeweekse dag op een willekeurige kantoortijd.
In Nederland krijg je van de politie een toonplicht in een termijn van meestal 4 weken, doch nooit minder dan 2 weken, van een verzekeringsbrief (zogeheten WAM-verklaring) middels een toonbriefje. Dan mag je onder die voorwaarden verder rijden. Het enige wat je nodig hebt is een bevriende tussenpersoon die 1 van zijn verzekeringsmaatschappijen wil bellen dat jouw motorvoertuig bij hem in tijdelijk dekking was en hij dit niet gemeld had bij die maatschappij.
Voila, maatschappij verstrekt de brief, bestuurder naar de politie, toonbriefje de prullenbak in.
Bron: Artikel 34 WAM

Dan vraag ik je:
Waarom is ooit voor de APK een systeem opgetuigd waarbij elk APK keuringsstation direkt moest kunnen aan- en afmelden?
Zelfs de kleinste APK-keurmeester met een garagebox als onderkomen moest investeren in een PC en verbinding met het RDW kunnen maken.
Zij moeten direct keuringsvoertuigen kunnen aan- en afmelden.

Maar van de reeds volop geautomatiseerde verzekeraars en tussenpersonen wordt niets verwacht.
Door de wetgever wordt het gewoon gevonden dat zij een (ver)werk(ings)achterstand kunnen hebben van 4 weken???!

Terwijl ik als potentiële tegenpartij liever wordt aangereden door een voertuig met ongeldige APK dan door een voertuig zonder verzekering.
De APK afkeurpunten blijven zichtbaar na een aanrijding. En de geldige dooddoener: APK is en blijft een momentopname.
Een auto met 10 maanden APK kan ook een defect bezitten waardoor een aanrijding kan ontstaan.
Dat is voor een VerkeersOngevallen Analist (die ter plaatse komen als een ander dan de veroorzaker letsel heeft*) terug te herleiden.
Zie: Artikel 6 WVW1994

Zelfs voor een beetje algemeen agent is de algemene technische staat te beoordelen. Dat is hij ook verplicht.
Als een agent meent dat een motorvoertuig (al of niet na een aanrijding) te ernstige gebreken vertoont dient hij het kentekenbewijs in te nemen.
Hij kan het kentekenbewijs deel I vier weken onder zich houden of direkt naar de RDW sturen.
De eigenaar mag er dan alleen nog mee naar een punt van herstel rijden en daar vandaan naar de RDW voor herkeuring, of naar de sloop.
Die regel is ooit in het leven geroepen om te voorkomen dat van wrakken de kentekens worden doorverkocht om andere wrakken of gestolen voertuigen om te katten.
Bron: klikkerdeklik.
Zie ook: klikkerdeklik.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 28 jan 2013, 18:42
door Don
BertG schreef: Bovendien ligt de markt voor supersportmotoren volledig op zijn gat.
Een tweedehandsje voor een paar duizend Euro rijdt nog steeds 250 km/u.
Ik heb in de gauwigheid de prijzen van een jonge PAN ST1300 van 2007 en jonger bekeken.
Nou de vanafprijs is toch al gauw 10.000 Euro :shock: en hoger.
markt op zijn gat ???

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 28 jan 2013, 19:47
door jack-f
Is een Pan ST 1300 dan een super sportmotor???? :wn1

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 28 jan 2013, 21:16
door Koen
Afhankelijk van de berijder wellicht? Geloof wel dat je er dicht bij die 250 km/u mee kunt komen...

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 28 jan 2013, 21:19
door ikkieman
Nee en nee, Don en Jack. Een Pan European is een fiets waar toch een zekere clientèle op af komt. Deze mensen hebben over het algemeen een dikkere portemonnee. Vandaar dat er dus een hogere prijs voor gevraagd wordt. Over 11 jaar en 70.000 km wordt er op een Pan over het algemeen nog steeds 'maar' 55% afgeschreven. Ga dat maar eens vergelijken met een supersport. Als die 11 jaar oud is en zoveel heeft gelopen lijkt het mij dat de aanschafkosten behoorlijk gedaald zijn. Ga maar eens kijken naar een 2002 Soes Boes met die kilometerstand. Nieuw, €18.000 en tweedehands ongeveer €6.000 met 45.000 km op het blok. Da's dus 66% afschrijving in 13 jaar. Vergelijkbaar dus met een Pan.
Het verschil zit hem vooral in de bruikbaarheid van een Pan t.o.v. een supersport. Het lijkt me vooral dat de prijs daarop gebaseerd is.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 29 jan 2013, 01:09
door Don
Bij fototoestellen zeggen ze wel eens: het gaat niet om het toestel, maar om de man erachter.
Dat geldt natuurlijk ook voor muziekinstrumenten .... en ook motorfietsen.
Giacomo Agostini zal ondanks zijn leeftijd op een PAN harder Zandvoort afrazen dan ik op een CBR 1000.

Maar goed we hadden het over prijzen. Ik heb weer vluchtig rondgekeken.
Een jonge CBR1000 vanaf 2008 heeft een vanafprijs van ca. 8.500 Euro.
Maar met een supersport wordt er ook meer gescheurd, (circuit-training?) de slijtage zal evenredig hoog zijn.
Met een Pan ga je relaxed rondtoeren neem ik aan. Dus minder slijtage.
De lagere prijs van een supersport zal niet helemaal veroorzaakt worden door het nieuwe Rijbewijs, denk ik.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 29 jan 2013, 08:06
door Koen
Don schreef:De lagere prijs van een supersport zal niet helemaal veroorzaakt worden door het nieuwe Rijbewijs, denk ik.
Ik zie zelfs geen enkele link tussen de nieuwe rijbewijsregels en de prijs van een motor.

Dat er in deze tijd minder supersportmotoren worden verkocht lijkt me logisch: veel mensen houden toch even de hand op de knip en een supersportmotor heb je niet voor woonwerkverkeer maar juist voor de hobby. Op een hobby kun je, als het even financieel onzeker is, best wat bezuinigen.

Tourmotoren worden ook vaak ingezet voor woonwerkverkeer en juist in deze financiële tijden is wwv met de motor aantrekkelijker dan met een auto.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 29 jan 2013, 13:32
door BertG
Volgens mij zijn de nieuwe motormodellen ook geen van alle echt nieuwe (super)sport-modellen.
De nieuwe modellen zijn meer tour en all-road, de (super)sport zijn voornamelijk updates.
Ook komen er vast nog nieuwe modellen gericht op nieuwe rijbewijscategorieën.
En er is geen (super)sport rijbewijscategorie bijgekomen, welk allerlei beperkingen voor 'nieuwkomers' die net een A rijbewijs halen.
Koen schreef:Ik zie zelfs geen enkele link tussen de nieuwe rijbewijsregels en de prijs van een motor.
Ik toch wel Koen.
1. Vers-geslaagden moeten indien de gemeente op of na 19-1-2013 het A-rijbewijs af gaf aan allerlei voorwaarden voldoen.
Dus ingeruilde/tweedehands (super)sportmodellen zijn voor hen buiten bereik. En nieuwe (super)sportmodellen uiteraard ook.
2. Er zijn geen nieuwe (super)sportmodellen uitgebracht en bestaande (super)sport worden niet verkocht om de vorige reden.
3. Dealers weten dit ook en zitten niet te wachten op 'winkeldochters' dus ruilen zij liever geen (super)sportmodellen in tenzij andere belangen prevaleren.

Ik heb uit de folder een integraal stuk overgenomen. Zie quote.
Deze regels zijn lang geleden al aangekondigd opdat alle EU-lidstaten hun landelijke wetgeving konden aanpassen.
Ongetwijfeld was dit bekend bij de motormerken en hielden zij hier rekening mee bij ontwikkelen van hun modellenreeksen.
Nieuw: drie motorrijbewijzen
Vanaf 19 januari 2013 zijn er 3 verschillende categorieën motorrijbewijzen:
A1, A2 en A. Het type rijbewijs dat u kunt halen, hangt af van het vermogen van de motor, uw leeftijd en ervaring.

A1 is voor de lichtste motor. Vanaf 18 jaar mag u hiervoor examen doen (vanaf 17 jaar praktijkles).
U moet dan zowel een theorie- als praktijkexamen afleggen.
Het praktijkexamen bestaat uit een onderdeel voertuigbeheersing en een onderdeel verkeersdeelneming.

A2 is voor de middelzware motor. Vanaf 20 jaar mag u hiervoor praktijkexamen doen.
Mits u minstens 2 jaar rijbewijs A1 heeft.

A is voor de zware motor. Vanaf 22 jaar mag u hiervoor praktijkexamen doen.
Mits u minstens 2 jaar rijbewijs A2 heeft.
Heeft u geen rijbewijs A2? Dan moet u minstens 24 jaar zijn.
U moet dan een theorie- en praktijkexamen doen.
Het praktijkexamen bestaat in dat geval uit een examen voertuigbeheersing en een examen verkeersdeelneming.

Motoren (categorie A)
Het A-rijbewijs voor motoren en gemotoriseerde driewielers wordt opgedeeld in 3 categorieën (A1, A2 en A).
• Categorie A1 (lichte motor): dit rijbewijs kunt u halen vanaf de leeftijd van 18 jaar.
• Categorie A2 (middelzware motor): als u 2 jaar een rijbewijs van de categorie A1 heeft, kunt u het rijbewijs van de categorie A2 halen vanaf de leeftijd van 20 jaar.
• Categorie A (zware motor): als u 2 jaar een rijbewijs van de categorie A2 heeft, kunt u het rijbewijs van de categorie A halen vanaf de leeftijd van 22 jaar. U kunt voor categorie A ook rechtstreeks examen doen vanaf de leeftijd van 24 jaar.

Bent u jonger dan 24 jaar?
Dan begint u altijd met het lichtste rijbewijstype: A1.
Voordat u praktijkexamen mag doen voor het middelzware type motor (rijbewijs A2) moet u minstens 2 jaar in het bezit zijn van A1.
U kunt een praktijkexamen doen voor type A, als u minstens 2 jaar in het bezit bent van A2.
Dit A-examen bestaat dan alleen uit een praktijkexamen verkeersdeelneming.

Bent u 24 jaar of ouder?
Dan kunt u direct opgaan voor rijbewijs A. U hoeft niet eerst A1 en A2 te halen.

Geldigheid
De rijbewijzen A1, A2 en A zijn allemaal 10 jaar geldig.

Gemotoriseerde driewielers
Vanaf 19 januari 2013 vallen de gemotoriseerde driewielers onder categorie A1 of A, afhankelijk van het vermogen van het voertuig.
Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een maximumver-mogen van 15 kW moet u rijbewijs A1 halen.
Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een vermogen van meer dan 15 kW, dient u A te halen.


Hierna vindt u meer informatie over de type voertuigen en exameneisen voor het rijbewijs A.

Voertuigen per rijbewijscategorie
A1
- motorrijwielen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.
- motorrijwielen met een volledig elektrische aandrijving met een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.
- gemotoriseerde driewielers met een maximumvermogen van 15 kW.
A2motorrijwielen met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichts-verhouding van minder dan 0,2 kW per kg, die niet zijn afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen.
A – motorrijwielen met onbeperkt vermogen en gemotoriseerde driewielers met een vermogen van meer dan 15 kW.
Examens
A1 – theorie- en praktijkexamen vanaf 18 jaar. Vanaf 17 jaar mag rijles worden gevolgd.
Het praktijkexamen is tweedelig: afzonderlijk examen voertuigbeheersing en afzonderlijk examen verkeersdeelneming.
A2 – alleen een praktijkexamen verkeersdeelneming (met aandacht voor voertuigbeheersing) vanaf 20 jaar en mits 2 jaar in bezit van A1.
A aanvullend – alleen een praktijkexamen verkeersdeelneming (met aandacht voor voertuigbeheersing). Vanaf 22 jaar en mits 2 jaar in bezit van A2.
A rechtstreeks – theorie- en tweedelig praktijkexamen (afzonderlijk examen voertuigbeheersing en afzonderlijk examen verkeersdeelneming) vanaf 24 jaar.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 29 jan 2013, 16:31
door Koen
Ik ben er van uit gegaan dat niet de hele markt af hangt van de (relatief weinig) jongeren die nu net hun eerste A-rijbewijs halen.
Natuurlijk zullen er daar enkelen bij zitten die misschien anders een zware motor hadden gekocht en nu niet, maar dat daardoor de hele markt op z'n gat ligt lijkt me nogal vergezocht. Ik denk dat dit eerder het resultaat is van "de hand op de knip" bij de oudere motorrijders, die wel het rijbewijs voor zo'n motor hebben, maar nu (tijdelijk) niet het geld er voor over hebben.

In de praktijk zullen allebei de redenen wel meespelen denk ik.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 29 jan 2013, 21:01
door Cor
:tg Waarbij maar blijkt dat Bert niet in de motorbranche werkt. :tg
En de vergelijking tussen een Pan en een sportieve fiets mis ik even.
:shock: Volgens mij hebben we het over een zeer degelijke toerfiets die ontworpen is om lange afstanden met een stevige snelheid te kunnen rijden in vergelijking met :shock: :shock: :shock: motoren die ik "buikschuivers" noem waarbij even snel een stuk met de buik op de tank, de armen en benen in onmogelijke houding om met je "buikschuifmaten" snel een benzinetank op te zoeken. :uh
Ik weet mijn keuze (hoeft geen Pan te zijn, Deauf is heel goed) en het wordt zeker niet een snelle fiets. Ik weet dat ik dood meer waard ben dan levend maar ik hoef het niet op te zoeken.
:wn1 Fijne avond verder.
:b

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 30 jan 2013, 16:36
door Nicolette Steegeling
Ik ben blij met de nieuwe regels.

Zo kan ik met een gerust hart Patrick op een eigen motorfietsje de weg opsturen. De Deauville en de Pan blijven gelukkig onder onze billen.

Re: nieuw rijbewijs

Geplaatst: 31 jan 2013, 06:37
door Don
Wat dacht je van een 125 CC V-twin Nicolette ? Kan ie alvast wennen aan aan het V-gevoel.
In Frankrijk staat hij bekend onder de naam Honda XL125V Varadero. Krijgt voor allerlei aspecten het rapportcijfer 9, hij is alleen een beetje duur. Weet niet of ie hier in NL. geleverd wordt.

Afbeelding
dubbelklik om te vergroten