Pagina 1 van 1
dagje proefrijden
Geplaatst: 09 mar 2013, 11:34
door Hans V.
Ook dit jaar organiseert ANWB-Promotor weer het "dagje proefrijden" op allerlei nieuwe motoren.
In tegenstelling tot wat in het blad staat ("vanaf 10 maart"), kun je nu al boeken:
http://www.anwbmotor.nl/motorproefrit
Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 09 mar 2013, 17:24
door ikkieman
Ik heb me ook aangemeld om op 12 mei te proefrijden op de Zero S. Lijkt me heel apart om op een elektrische motor te rijden.

Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 10 mar 2013, 10:36
door Hans V.
Heel interessant, Jeroen, zo'n Zero. Ben benieuwd naar je bevindingen.
P.S.
We waren er als motorrijders al aan gewend dat men ons vaak niet aan ziet komen.
Nu moet je ook nog gaan opletten omdat men je niet aan HOORT komen...

Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 10 mar 2013, 10:51
door Jos Fupi
@Hans => Misschien zit er wel een optie op de Zero S voor downloaden/afspelen van motorgeluid naar keuze, bv van een V2

, zodat ze je horen

Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 10 mar 2013, 12:33
door ikkieman
Dat gaat ten koste van je bereik, Jos. Ik denk dat ik er maar gewoon met een lekkere constante hoeveelheid koppel (90 nm) en voldoende vermogen (50 pk) langs kom knallen. Als het dan wel zo lekker rustig is denk ik dat ik dan gewoon een stuk beter op het rijden kan letten. Geen geschakel en VEEL minder onderhoud.
Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 10 mar 2013, 12:37
door Hans V.
Zo is dat. En 'geen geschakel' ga ik ook beleven op de NC700X.
Maar geruisloos rijden zal mij vast niet lukken...

Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 10 mar 2013, 12:53
door Jos Fupi
Ik vind de prijs van de Zero nog b'tje teveel van het goede => €11495 voor ZF6 en €13995 voor ZF9 (= testmotor)
http://www.kamphuistrading.com/index.cf ... Zero-bikes
Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 10 mar 2013, 13:19
door ikkieman
Moet wel gezegd worden dat geruisloos rijden ook sterk afhankelijk is van de bandenkeus. Ik vraag me dan ook af wat voor bandjes hier ook onder hangen. Michelin maakt ze niet, bridgestone bied alleen de BT-45. Nu biedt Pirelli wel uitkomst met de Angel GT, Angel, Sport Demon en Scorpion Trail. Echter, mijn ervaringen met Pirelli banden is dat ze snel slijten (ongeveer 10.000 km) en alleen goed grip hebben als ze warm gereden zijn (blokkerend achterwiel bij licht aanremmen).
Oh, Metzeler biedt ook banden. De Lasertec serie heeft ook de gewenste maten. Ik heb een Lasertec voor op de Diversion gehad en met regen was ik daar allerminst over te spreken.
Fabrieks af zitten er IRC banden om, kom ik net achter. Nooit van gehoord, maar we gaan het merken.
Viel me trouwens wel op hoeveel data al de zero gereserveerd was. Kennelijk is toch de hoge brandstofprijs mensen erg aan het afschrikken. Voor korte ritjes lijkt ie me ook geweldig geschikt.
Jos, dan heb je het over de 2012 modellen. De 2013 Zero S en DS moeten kaal €13995 kosten voor de kleine batterij en €16995 voor de grote batterij. Overigens is het tanken bij veel km's per maand al snel goedkoper. Uitgerekend zou ik er ongeveer €300 op besparen per maand als je de aanschaf weglaat. De onderhoudskosten zijn ZO veel lager, want geen
- olie en oliefilter
- luchtfilter
- cardanolie / ketting stellerij
- kabels afstellen
- koppeling vervangen
- brandstof tanken en goed houden over de winter
- kleppen stellen
- kleppentiming stellen
- carburateurs reinigen
Slechts iedere half miljoen km een nieuwe accu en ieder jaar remmen, drijfriem en banden vervangen (met 20.000 km/jaar). En tanken is niet ongeveer €30/keer maar €1,50 per 125 kilometer. Reken uit je winst. Vanaf een jaar of 4,5 gaat ie je geld opleveren. Iedere maand weer. Ik weet, dat klinkt lang, maar bedenk wel dat electrisch rijden een lange-termijn investering is. Ook valt er belastingtechnisch wat af te halen bij een zakelijke aanschaf.
Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 11 mar 2013, 00:32
door Don
Je hebt groot gelijk Ikkieman om te gaan proefrijden met de Zero.
Ben benieuwd naar je ervaringen.
Zelf heb ik het gevoel dat we in de nadagen van de verbrandingsmotor zitten.
Velen verkeren nog in de ontkenningsfase, maar misschien moeten we over 10 jaar
al afscheid nemen van ons geliefde V-twin of V4 of ....
Op elk gebied gaan de ontwikkelingen ontstellend hard.
Dus ook op het gebied waarop we oze energie opwekken.
Wat de IRC-banden betreft deze Japanse banden zijn bij
(olympische) rolstoelgebruikers en sportfietsers wel bekend.
http://www.irctireusa.com/" opent="in(nieuw);venster;
Wat me zo opvalt is dat het enthousiasme om een dagje vreemd te gaan met één of meerdere merken hier zo klein is.
Het lijkt me juist boeiend om eens "gek" te doen op een Duc o.i.d. gewoon je horizon verbreden, even over de grenzen heenkijken.
Kan toch nooit kwaad ?
Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 20 mar 2013, 09:42
door Don
Het is blijkbaar ook tot BMW doorgedrongen dat zero emissie interessant kan zijn.

klik om te vergroten

klik om te vergroten
Iets voor Ikkieman ?
Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 20 mar 2013, 17:46
door ikkieman
Ik denk er precies zo over, Don. Over het 'vreemdgaan' dan. Zo heb ik in de 3 jaar dat ik ondertussen motor rijd, gereden op een:
- Honda CBF500a (lesmotor)
- Suzuki Bandit 650 (lesmotor)
- Honda Deauville (ong. 10.000 km)
-Honda Pan European ST1100 (proefrit)
- Yamaha Diversion (ong. 72.000 km)
- BMW R1150RT (ritje van m'n stiefvader)
- KTM SMT 990 (proefrit)
- Honda Crossrunner (proefrit)
- Honda Crosstourer (proefrit)
- Yamaha XT660R (leenmotor)
- Honda NT700V (leenmotor)
En er komt dus nog minimaal de Zero S (dagje proefrijden), DS (duurrit proefrijden) en eventueel een andere Honda Deauville 650/700/Pan European ter vervanging van de Diversion.
Oh, en op de BMW-fiets naar het werk? Dacht het niet. Ik heb een broertje dood aan BMW. Dure onderdelen waar alleen OEM op kan omdat anders het eea. niet met elkaar communiceert? Pas.
Mocht BMW met een electrische motor komen zal dat eerder op basis van een lichtere variant van de F800GS zijn. Ook dat zie ik ze nog niet snel doen. Daarvoor is BMW in mijn ogen te conservatief. Overigens is dat laatste wel mijn persoonlijke €0,02.
Re: dagje proefrijden
Geplaatst: 20 mar 2013, 22:38
door Don
Zo heb ik ook al van alles uitgeprobeerd
Integra
BMW 800
TRiumph
Crossrunner
CBF1000F

Voor mij persoonlijk is de CBF1000F de fijnste fiets.
Maar wie weet verandert mijn mening nog.
Ik ga 3 dikke fietsen bij de ANWB uitproberen
BMW 1200
Ducati diavel 1200
Yamaha 1300