Pagina 1 van 1
Wat is de lol van ....
Geplaatst: 24 mei 2013, 12:41
door Don
een naked bike ?
Ik heb een proefrit mogen uitvoeren op een motor zonder enige windbescherming.
Boven de 120 km/h was de winddruk op mijn bovenlichaam heel sterk en bijzonder onaangenaam.
Ik snap dus niet dat er nog mensen zijn die een naked kopen en er nog lol aan beleven ook.
Snappen jullie dit wel ?
Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 24 mei 2013, 12:47
door PRE
Nee.

Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 24 mei 2013, 15:12
door PA1BEN
Kwestie van wennen en niet beter weten.
Ben vroeger regelmatig met de (naked) Moto Guzzi op vakantie naar de Alpenlanden geweest.
Met 135 km/u op de Duitse Autobahn, als je stopte dan merkte je pas hoe verkrampt je armen waren.
Want een kuip op de motor was toen een uitzondering. Naakte motoren, dat was de standaard.
Een integraalhelm was er alleen voor de blitzers met te veel geld, wij (mijn vrouw en ik) hadden een halve eierschaal (pot) op ons hoofd en een losse motorbril.
Als (regenbestendige) kleding hadden we een vetpak. Dat was een soort geweven stof waar een of andere vette troep op gesmeerd was en dat uiteraard toch niet waterdicht bleek te zijn.
Cruisecontrol moest nog worden uitgevonden. En als je elektronische ontsteking wilde hebben dan soldeerde je die zelf in elkaar.
En geen schijfremmen, trommelremmen, daar moest je het maar mee doen!
Ik kan mij herinneren dat ik in Wenen een bedrijf gevonden had dat een ombouwsetje naar halogeenverlichting verkocht.
Wow, wat een licht en wat was ik modern uitgerust.
Ik hoef niet terug naar die tijd, maar ook toen had ik veel 'lol' van het rijden met m'n gezicht vol in de wind (en m'n mond zoveel mogelijk dicht).
Toegegeven, later heb ik ook een ruitje op de Guzi gemonteerd. Je zat er toch wel meer ontspannen mee op de motor.
Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 24 mei 2013, 15:24
door Koen
Ik heb een korte tijd met hoge ruit op m'n Deauville gereden. Het gebulder van de wind rond de helm heeft me doen besluiten (toen pogingen met andere ruit, spoilertje e.d. niet hielpen), de originele, lage ruit te monteren. Ik zit dus vol in de wind en dat is inderdaad bij hogere snelheden niet zo prettig.
Gelukkig hou ik er niet van om zo hard te rijden en met snelheden tot 100 a 110 km/u is het best te doen. Ondanks dat ik vol in de wind zit is de herrie rond m'n helm beduidend minder en dat bevalt mij beter.
Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 24 mei 2013, 16:56
door Hennie
Toen ik een keer op de lesmotor met een stevige wind rond de 80 reed viel het me erg tegen. Toen begon ik zelfs te twijfelen of snel rijden wel leuk was!!! Maar nu met een hoog ruitje is het heerlijk comfortabel. Ik rijd wekelijks ruim 200 km op de snelweg. Blijft comfortabel.
Misschien staat het wat minder sportief....... ik vind het heerlijk.
Dus...... altijd met een ruit
Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 24 mei 2013, 17:09
door Stephan
Ik heb heel wat motoren zonder windscherm of kuip gehad (Yamaha XS500, Honda XL600R, Suzuki Savage, Suzuki GS550E, Suzuki GSX450, Suzuki Bandit, Honda CB500, Yamaha Radian, Suzuki GSX1100G etc...). En ik moet zeggen dat dit mij nooit gestoord heeft. Ik denk dat het meer een kwestie van wennen is. Maar ik moet toegeven, met windscherm is het toch wel wat comfortabeler. Als ik nu moet kiezen, dan schuil ik toch liever achter dat stukje plastic.

Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 24 mei 2013, 18:54
door Frokko
Ik Rij nog niet zo lang en ben begonnen met mijn 700 van 2006 met hoog scherm. Ik vond dit niet stabiel, keek altijd (1,73 meter groot) en had het gevoel e.e.a. van mijn omgeving te missen. Waarschijnlijk onervarenheid. Daarna het scherm op laag geplaatst. Dit voelt voor mij veel prettiger. Nu dacht ik vorige week: "ik wil het nog eens proberen met hoog scherm". 1 maal geprobeerd en na die rit meteen weer terug geplaatst.
Komtom, Voor mij is lekker de wind voelen heerlijk.
Grtz Frank
Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 24 mei 2013, 19:52
door ikkieman
Die wind maakt juist dat je het gevoel hebt dat je rijdt. Dat had ik ook op die Zero. Heerlijk rustig zonder gebulder van de wind om m'n helm. Heerlijk. Daarom heb ik nu ook weer de lage ruit op de Diversion gezet in plaats van m'n tourscherm.
Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 25 mei 2013, 11:51
door Ed Vissers
Zal ik nog wat zeggen?
Ik zit heerlijk achter mijn schermpje naar mijn MP3-speler te luisteren.
Dat gaat zelfs goed tot snelheden ver boven de 150 km-uur.
Of ik anders zou willen?
Dacht ut niet en geloof me.. Dat bankstel geeft me een geweldig gevoel van motorrijden.

Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 25 mei 2013, 11:57
door Hans V.
PA1BEN schreef:Kwestie van wennen en niet beter weten.
Ben vroeger regelmatig met de (naked) Moto Guzzi op vakantie naar de Alpenlanden geweest.
Met 135 km/u op de Duitse Autobahn, . . . (enz. enz.)
Ben, ik denk dat de HDC Magazine-redactie jou wel eens 'n keertje zou willen komen interviewen.
Wij publiceren geregeld 'n artikeltje over de geschiedenis v.h. motorrijden...
(Ik zal eens polsen of de voltallige redactie dit een goed plan vindt)
Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 25 mei 2013, 14:15
door PA1BEN
Hans, je/jullie/de redactie is/zijn/bent van harte welkom.

Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 25 mei 2013, 14:18
door Hans V.
Leuk! Hier komen we nog op terug.
.
Tot zover dit

intermezzo...

Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 25 mei 2013, 15:05
door Ed Vissers
Want daar willen we het Praatcafé zeker vrij van houden

Re: Wat is de lol van ....
Geplaatst: 25 mei 2013, 18:29
door Don
PA1BEN schreef:Kwestie van wennen en niet beter weten.
Ben vroeger regelmatig met de (naked) Moto Guzzi op vakantie naar de Alpenlanden geweest.
Een integraalhelm was er alleen voor de blitzers met te veel geld....
Als je vroeger op een Moto Guzzi kon rijden was je al een hele PIET hoor, zelfs met pothelm op ....
Velen moesten zich toen tevreden stellen met een pruttel Jawa of CZ, die gelukkig toen al aan het uitsterven waren.