Dat is nog eens een aangename verrassing!
Aangename verassing
-
ardew
Aangename verassing
Na aansluiten van mijn bestaande 12 volt aansluiting blijkt dat ik gewoon alarmlicht installatie op mijn fiets heb....
Dat is nog eens een aangename verrassing!

Dat is nog eens een aangename verrassing!
-
bslefevre
Re: Aangename verassing
Hoe bedoel je dat?
Heb je de mogelijkheid om je alarmverlichting aan te zetten of ging je alarm (HISS?) af op je motor?
Heb je de mogelijkheid om je alarmverlichting aan te zetten of ging je alarm (HISS?) af op je motor?
-
ardew
Re: Aangename verassing
Niet dat ik weet. Een vriend van mij heeft ook een deauville en gaat het testen
-
bslefevre
Re: Aangename verassing
Is daar niet een knopje voor onder de 'Dodemansknop' op het rechterhandvat?
(net even een foto gezocht en ver ingezoomed maar kan het net niet duidelijk genoeg zien)
(net even een foto gezocht en ver ingezoomed maar kan het net niet duidelijk genoeg zien)
-
ardew
Re: Aangename verassing
Niet bij mij op de 650.
Ik moet de knipperlichtschakelaar even snel naar rechts en dan naar links doen en dan gaan de gevarenlichten branden.
Volgens mij is dat een aftermarket systeem...
Ik moet de knipperlichtschakelaar even snel naar rechts en dan naar links doen en dan gaan de gevarenlichten branden.
Volgens mij is dat een aftermarket systeem...
- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7258
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
Re: Aangename verassing
Op een 650 zit standaard geen alarmlicht installatie.
Dits is er later op gemaakt.
Dits is er later op gemaakt.

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Aangename verassing
Klopt, dat is een module die er achteraf op/in is gebouwd. Persoonlijk vind ik dit systeem in de praktijk slecht functioneren. Als ik bij een rotonde driekwart ga, knipper ik naar links. Bij het verlaten van de rotonde wil ik dan dus naar rechts knipperen, maar met zo'n module op m'n fiets zou ik dan alarmlichten hebben.ardew schreef:Ik moet de knipperlichtschakelaar even snel naar rechts en dan naar links doen en dan gaan de gevarenlichten branden.
Volgens mij is dat een aftermarket systeem...
Hetzelfde geldt als ik hier 's ochtends de straat uit rij. bij de eerste verkeerslichten moet ik rechts en daarna direct links: alarmlichten...
Ik heb daarom (dankzij Frank) een schakelaar op het dashboard waarmee ik de alarmlichten aan of uit kan zetten. Werkt perfect.
Grtz! Koen




- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7258
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
-
BertG
Re: Aangename verassing
Moet je ook maar niet naar links richting aangeven op een rotonde. 
- Rever
- Honda NT650V
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 10 mei 2013, 15:57
- Locatie: Urmond
Re: Aangename verassing
Mijn 2005 (650) heeft orgineel alarmlicht op de rechter handle waar vroeger de lichtschakelaar zat.
Volgens mij is dit in 2003 of 2004 gewijzigd.
Dus :
Licht altijd aan -> origneel alarmlicht
Licht schakelaar -> geen alarmlicht of een aftermarket oplossing.
Aanvulling van UK Forum ;
2004 - minor changes, the main one being "always on" headlight and the addition of hazard flasher to the indicator system and hazard light switch replaces lights on/off switch which is no longer present. New larger-capacity battery (up from 9AH to 11.2AH) fitted
2004 dus
Volgens mij is dit in 2003 of 2004 gewijzigd.
Dus :
Licht altijd aan -> origneel alarmlicht
Licht schakelaar -> geen alarmlicht of een aftermarket oplossing.
Aanvulling van UK Forum ;
2004 - minor changes, the main one being "always on" headlight and the addition of hazard flasher to the indicator system and hazard light switch replaces lights on/off switch which is no longer present. New larger-capacity battery (up from 9AH to 11.2AH) fitted
2004 dus
Met Groeten !!
René
René
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Aangename verassing
Ik ga toch naar links? Dan mag iedereen dat weten.BertG schreef:Moet je ook maar niet naar links richting aangeven op een rotonde.
Dit is mij geleerd tijdens rijlessen 18 jaar geleden en ik zou willen dat iedereen dit zo geleerd had én toepaste. Het maakt voor andere verkeersdeelnemers direct duidelijk wat je gaat doen en voorkomt daarmee ergernis.
Het verbaast me dat juist jij vindt dat dit niet zou moeten
Grtz! Koen




-
Hans V.
Re: Aangename verassing
De link naar de WIKI was niet correct Frank, je bedoelde waarschijnlijk deze:Frank schreef:Zie de WIKI
http://honda-deauville-wiki.nl/index.ph ... atie_maken
-
Cor
- Honda ST1300
- Berichten: 4095
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
- Locatie: Oene
- Contacteer:
Re: Aangename verassing
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
-
Cor
- Honda ST1300
- Berichten: 4095
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
- Locatie: Oene
- Contacteer:
Re: Aangename verassing
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
-
PA1BEN
Re: Aangename verassing
Bij het naderen van de rotonde kan er, als er moet worden voorgesorteerd, met de richtingaanwijzer aangeven worden wat de intenties zijn.Koen schreef:Ik ga toch naar links? Dan mag iedereen dat weten.BertG schreef:Moet je ook maar niet naar links richting aangeven op een rotonde.
Zoals ik begrepen heb moet men de rotonde zien als een doorgaande weg met alleen afslagen naar rechts.
Zolang men op die doorgaande weg rijdt, is er dus, tot men af wil slaan, geen enkele reden om de richtingaanwijzer te gebruiken.
Bij verlaten van die doorgaande weg kan men alleen maar naar rechts afslaan en moet men dus de rechter richtingaanwijzer gebruiken. Vandaar dat sommige wegbeheerders de weggebruiker er op attent maken dat bij het verlaten van de rotonde richting moet worden aangeven.
Stel, ik nader een rotonde en op die rotonde nadert een auto (of motor) zonder zijn richtingaanwijzer te gebruiken (geeft daarmee aan niet af te willen slaan), reken maar dat ik wacht tot die auto (of motor) voorbij is.
Stel, ik rijd op een rotonde (zonder richtingaanwijzer te gebruiken), reken maar dat ik alle verkeer dat de rotonde nadert goed in de gaten houd of ze mij voorrang verlenen.
Met bovenstaande in gedachte, zou het niet vreemd zijn als je op een doorgaande weg (geen rotonde) rijd en je hebt je linker richtingaanwijzer aanstaan (waarom eigenlijk, je kan nergens heen) en vlak voor een afslag naar rechts doe je je rechter richtingaanwijzer aan en slaat rechtsaf.
Dat is mijn interpretatie van het gebruik van richtingaanwijzers op rotondes.
Een en ander is ook op internet te vinden.
Bijvoorbeeld op de websites van de Rijksoverheid.
- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14437
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: Aangename verassing
Die pagina is nog onder constructie. We zitten nog te wachten op de bijbehorende foto's.....(indien die er zijn).Hans V. schreef:De link naar de WIKI was niet correct Frank, je bedoelde waarschijnlijk deze:Frank schreef:Zie de WIKI
http://honda-deauville-wiki.nl/index.ph ... atie_maken
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Aangename verassing
Ben,
de pagina van Rijksoverheid waar je naar linkt, vermeldt letterlijk:
. Ik heb het echter zo geleerd en zie er voor mezelf en voor andere weggebruikers toch een kleine meerwaarde in. Verkeer wat namelijk staat te wachten en mij ziet aankomen op de rotonde, kan vaak niet zien of ik richting aangeef naar rechts of niet (zeker met de auto). Ze zullen dus moeten wachten tot ik dichter bij ze ben voordat ze dat kunnen zien.
Door richting aan te geven naar links zolang ik de rotonde volg, is het ook voor het aankomende verkeer duidelijk dat ik de rotonde blijf volgen.
En volgens de overheid is het dus niet verplicht, maar zeker ook niet verboden, dus ik blijf het maar lekker zo doen
de pagina van Rijksoverheid waar je naar linkt, vermeldt letterlijk:
Het hoeft dus niet én het is niet verplichtde Rijksoverheid schreef:"Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven."
Door richting aan te geven naar links zolang ik de rotonde volg, is het ook voor het aankomende verkeer duidelijk dat ik de rotonde blijf volgen.
En volgens de overheid is het dus niet verplicht, maar zeker ook niet verboden, dus ik blijf het maar lekker zo doen
Grtz! Koen




-
barend
- Honda NC750X DCT
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
- Locatie: west-brabant
Re: Aangename verassing
Ja , maar een rotonde is niets anders dan een rechte weg met vier wegen x. van rechts , alleen hebben ze die rond gemaakt , als jij op een rechte weg rijd doe je toch ook geen richtingaanwijzer aan naar links?? zo ik ben weer thuis.
als je de rotonde verlaat ben je verplicht richting aan te geven verder NIET.
als je de rotonde verlaat ben je verplicht richting aan te geven verder NIET.
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Aangename verassing
Welkom thuis Barend.
Voor mij is een rotonde geen rechte weg met 4 mogelijkheden om rechtsaf te slaan, een rotonde is een kruising waar je een (3/4) rondje moet rijden om linksaf te mogen
En inderdaad, richting aangeven naar links is niet verplicht. Maar ook niet verboden.
Voor mij is een rotonde geen rechte weg met 4 mogelijkheden om rechtsaf te slaan, een rotonde is een kruising waar je een (3/4) rondje moet rijden om linksaf te mogen
En inderdaad, richting aangeven naar links is niet verplicht. Maar ook niet verboden.
Grtz! Koen




- Hans van D
- Motorloos
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
- Locatie: Leiden (ZH)
Re: Aangename verassing
Ik heb ooit (zo'n 45 jaar geleden
) geleerd:
- 1e afslag (rechtsaf), dan: rechter knipper
- 2e afslag (rechtdoor), dan voorbij 1e afslag: rechter knipper
- 3e afslag (linksaf), dan linker knipper en pas voorbij 2e afslag: rechter knipper.
Naar mijn mening geeft dit meer duidelijkheid dan alleen de rechter knipper. Vooral omdat men ook nog vaak afslaat zonder richting aan te geven, waardoor je onnodig inhoudt of staat te wachten.
- 1e afslag (rechtsaf), dan: rechter knipper
- 2e afslag (rechtdoor), dan voorbij 1e afslag: rechter knipper
- 3e afslag (linksaf), dan linker knipper en pas voorbij 2e afslag: rechter knipper.
Naar mijn mening geeft dit meer duidelijkheid dan alleen de rechter knipper. Vooral omdat men ook nog vaak afslaat zonder richting aan te geven, waardoor je onnodig inhoudt of staat te wachten.
Groeten,
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
-
ardew
Re: Aangename verassing
Ik heb het ook zo geleerd.
Geeft idd meer duidelijkheid. Maar het topic ging erom dat het voor mij een verassing was dat de alarm lichten er op bleken te zitten. Dat scheelt weer geld voor een inbouw kit die ik kan gebruiken voor een camera op de motor
Geeft idd meer duidelijkheid. Maar het topic ging erom dat het voor mij een verassing was dat de alarm lichten er op bleken te zitten. Dat scheelt weer geld voor een inbouw kit die ik kan gebruiken voor een camera op de motor
-
barend
- Honda NC750X DCT
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
- Locatie: west-brabant
Re: Aangename verassing
ik heb ook zo.n modul op mijn motor zitten maar ik vind het niet fijn werken, als je idd rechtsaf en kort daarna weer links gaat dan gaat de opstakelverlichting aan, nee ik vind het geen fijn systeem.
-
barend
- Honda NC750X DCT
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
- Locatie: west-brabant
Re: Aangename verassing
ardew schreef:Ik heb het ook zo geleerd.
als ze ook maar die kant op gaan daar waar ze richting naar aangeven.
Laatst gewijzigd door barend op 22 jun 2013, 08:54, 3 keer totaal gewijzigd.
- Hans van D
- Motorloos
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
- Locatie: Leiden (ZH)
Re: Aangename verassing
Ardew, succes met je alarmlichten
Groeten,
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
-
BertG
Re: Aangename verassing
Of je op een rotonde links-af knippert moet je zelf weten.
Is niet verplicht.
Eén ding wil ik een ieder op zijn hart drukken:
KNIPPER NOOIT NAAR RECHTS BIJ HET OPRIJDEN VAN DE ROTONDE
(tenzij je de eerstvolgde afslag op de rotonde wilt nemen)
Het is al weer even geleden maar enige hartslagverhoging voel ik weer opkomen:
Ik wilde de rotonde oprijden en zag een auto die vanuit de straat links van mij de rotonde naderde.
Ik zag dat deze auto naar rechts richting aangaf.
Ik dacht dus dat hij naar de weg wilde afslaan waar ik uit kwam.
Ik trek op..... en toen bleef hij de weg over de rotonde vervolgen.
Ik zag, toen ik een aanvang had gemaakt met optrekken, hem nog net richting aangeven naar links,
en later, toen hij voor mij uit reed, richting aangeven naar rechts bij het verlaten van de rotonde.
Deze bestuurder had er dus een hobby van gemaakt zo veel mogelijk richting aan te geven.
Kennelijk was hij van mening dat hij door het oprijden van de rotonde al een keer rechtsaf ging en dus richting aan moest geven. Levensgevaarlijk.
Is niet verplicht.
Eén ding wil ik een ieder op zijn hart drukken:
KNIPPER NOOIT NAAR RECHTS BIJ HET OPRIJDEN VAN DE ROTONDE
(tenzij je de eerstvolgde afslag op de rotonde wilt nemen)
Het is al weer even geleden maar enige hartslagverhoging voel ik weer opkomen:
Ik wilde de rotonde oprijden en zag een auto die vanuit de straat links van mij de rotonde naderde.
Ik zag dat deze auto naar rechts richting aangaf.
Ik dacht dus dat hij naar de weg wilde afslaan waar ik uit kwam.
Ik trek op..... en toen bleef hij de weg over de rotonde vervolgen.
Ik zag, toen ik een aanvang had gemaakt met optrekken, hem nog net richting aangeven naar links,
en later, toen hij voor mij uit reed, richting aangeven naar rechts bij het verlaten van de rotonde.
Deze bestuurder had er dus een hobby van gemaakt zo veel mogelijk richting aan te geven.
Kennelijk was hij van mening dat hij door het oprijden van de rotonde al een keer rechtsaf ging en dus richting aan moest geven. Levensgevaarlijk.
- Missy
- Honda NT650V
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
- Locatie: Dordrecht
Re: Aangename verassing
Frank schreef:Op een 650 zit standaard geen alarmlicht installatie.
Dit kan ik er later natuurlijk altijd voor je opmaken.
en voor wat betreft het richting aangeven op de rotonde..Missy schreef:![]()
Mij is tijdens mijn motorlessen (2010) en autolessen (2012) INGESTAMPT om indien ik de rotonde naderde
en linksaf wilde, om richting naar links aan te geven, en tijdens het passeren van de laatste onbenutte afslag
richting naar RECHTS aan te geven.
Persoonlijk is het een hels karwei soms om dit (met auto meer dan met motor) voor elkaar te krijgen, maar het
zit er nu eenmaal in.. weet niet beter.
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
- takeldoos
- Honda ST1300
- Berichten: 1016
- Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
- Locatie: ede (gld)
Re: Aangename verassing
ach.............als je alle regels moet volgen die er in dit land zijn ....... dan ben je gauw oud en versleten 
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten