Pagina 1 van 2
Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 12:16
door ardew
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 12:23
door bslefevre
Hoe bedoel je dat?
Heb je de mogelijkheid om je alarmverlichting aan te zetten of ging je alarm (HISS?) af op je motor?

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 12:28
door ardew
Juist kan alarmlichten aanzetten....

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 12:33
door bslefevre
Goeie zaak!
Zit dat standaard niet op een 650?
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 12:43
door ardew
Niet dat ik weet. Een vriend van mij heeft ook een deauville en gaat het testen
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 13:04
door bslefevre
Is daar niet een knopje voor onder de 'Dodemansknop' op het rechterhandvat?
(net even een foto gezocht en ver ingezoomed maar kan het net niet duidelijk genoeg zien)
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 13:09
door ardew
Niet bij mij op de 650.
Ik moet de knipperlichtschakelaar even snel naar rechts en dan naar links doen en dan gaan de gevarenlichten branden.
Volgens mij is dat een aftermarket systeem...
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 13:38
door Frank
Op een 650 zit standaard geen alarmlicht installatie.
Dits is er later op gemaakt.
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 14:48
door Koen
ardew schreef:Ik moet de knipperlichtschakelaar even snel naar rechts en dan naar links doen en dan gaan de gevarenlichten branden.
Volgens mij is dat een aftermarket systeem...
Klopt, dat is een module die er achteraf op/in is gebouwd. Persoonlijk vind ik dit systeem in de praktijk slecht functioneren. Als ik bij een rotonde driekwart ga, knipper ik naar links. Bij het verlaten van de rotonde wil ik dan dus naar rechts knipperen, maar met zo'n module op m'n fiets zou ik dan alarmlichten hebben.
Hetzelfde geldt als ik hier 's ochtends de straat uit rij. bij de eerste verkeerslichten moet ik rechts en daarna direct links: alarmlichten...
Ik heb daarom (dankzij Frank) een schakelaar op het dashboard waarmee ik de alarmlichten aan of uit kan zetten. Werkt perfect.
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 16:30
door Frank
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 16:31
door BertG
Moet je ook maar niet naar links richting aangeven op een rotonde.

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 18:48
door Rever
Mijn 2005 (650) heeft orgineel alarmlicht op de rechter handle waar vroeger de lichtschakelaar zat.
Volgens mij is dit in 2003 of 2004 gewijzigd.
Dus :
Licht altijd aan -> origneel alarmlicht
Licht schakelaar -> geen alarmlicht of een aftermarket oplossing.
Aanvulling van UK Forum ;
2004 - minor changes, the main one being "always on" headlight and the addition of hazard flasher to the indicator system and hazard light switch replaces lights on/off switch which is no longer present. New larger-capacity battery (up from 9AH to 11.2AH) fitted
2004 dus

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 22:40
door Koen
BertG schreef:Moet je ook maar niet naar links richting aangeven op een rotonde.

Ik ga toch naar links? Dan mag iedereen dat weten.
Dit is mij geleerd tijdens rijlessen 18 jaar geleden en ik zou willen dat iedereen dit zo geleerd had én toepaste. Het maakt voor andere verkeersdeelnemers direct duidelijk wat je gaat doen en voorkomt daarmee ergernis.
Het verbaast me dat juist jij vindt dat dit niet zou moeten

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 19 jun 2013, 23:51
door Hans V.
Frank schreef:Zie de WIKI
De link naar de WIKI was niet correct Frank, je bedoelde waarschijnlijk deze:
http://honda-deauville-wiki.nl/index.ph ... atie_maken

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 20 jun 2013, 08:37
door Cor
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 20 jun 2013, 08:44
door Koen
Cor, je bedoelt die "ver-assing"?

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 20 jun 2013, 11:57
door Cor
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 20 jun 2013, 12:27
door PA1BEN
Koen schreef:BertG schreef:Moet je ook maar niet naar links richting aangeven op een rotonde.

Ik ga toch naar links? Dan mag iedereen dat weten.
Bij het naderen van de rotonde kan er, als er moet worden voorgesorteerd, met de richtingaanwijzer aangeven worden wat de intenties zijn.
Zoals ik begrepen heb moet men de rotonde zien als een doorgaande weg met alleen afslagen naar rechts.
Zolang men op die doorgaande weg rijdt, is er dus, tot men af wil slaan, geen enkele reden om de richtingaanwijzer te gebruiken.
Bij verlaten van die doorgaande weg kan men alleen maar naar rechts afslaan en moet men dus de rechter richtingaanwijzer gebruiken. Vandaar dat sommige wegbeheerders de weggebruiker er op attent maken dat bij het verlaten van de rotonde richting moet worden aangeven.
Stel, ik nader een rotonde en op die rotonde nadert een auto (of motor) zonder zijn richtingaanwijzer te gebruiken (geeft daarmee aan niet af te willen slaan), reken maar dat ik wacht tot die auto (of motor) voorbij is.
Stel, ik rijd op een rotonde (zonder richtingaanwijzer te gebruiken), reken maar dat ik alle verkeer dat de rotonde nadert goed in de gaten houd of ze mij voorrang verlenen.
Met bovenstaande in gedachte, zou het niet vreemd zijn als je op een doorgaande weg (geen rotonde) rijd en je hebt je linker richtingaanwijzer aanstaan (waarom eigenlijk, je kan nergens heen) en vlak voor een afslag naar rechts doe je je rechter richtingaanwijzer aan en slaat rechtsaf.
Dat is mijn interpretatie van het gebruik van richtingaanwijzers op rotondes.
Een en ander is ook op internet te vinden.
Bijvoorbeeld op de websites van de
Rijksoverheid.
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 20 jun 2013, 12:32
door Marcel
Die pagina is nog onder constructie. We zitten nog te wachten op de bijbehorende foto's.....(indien die er zijn).
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 20 jun 2013, 13:51
door Koen
Ben,
de pagina van Rijksoverheid waar je naar linkt, vermeldt letterlijk:
de Rijksoverheid schreef:"Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven."
Het hoeft dus niet én het is niet verplicht

. Ik heb het echter zo geleerd en zie er voor mezelf en voor andere weggebruikers toch een kleine meerwaarde in. Verkeer wat namelijk staat te wachten en mij ziet aankomen op de rotonde, kan vaak niet zien of ik richting aangeef naar rechts of niet (zeker met de auto). Ze zullen dus moeten wachten tot ik dichter bij ze ben voordat ze dat kunnen zien.
Door richting aan te geven naar links zolang ik de rotonde volg, is het ook voor het aankomende verkeer duidelijk dat ik de rotonde blijf volgen.
En volgens de overheid is het dus niet verplicht, maar zeker ook niet verboden, dus ik blijf het maar lekker zo doen

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 21 jun 2013, 00:04
door barend
Ja , maar een rotonde is niets anders dan een rechte weg met vier wegen x. van rechts , alleen hebben ze die rond gemaakt , als jij op een rechte weg rijd doe je toch ook geen richtingaanwijzer aan naar links?? zo ik ben weer thuis.
als je de rotonde verlaat ben je verplicht richting aan te geven verder NIET.
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 21 jun 2013, 08:37
door Koen
Welkom thuis Barend.
Voor mij is een rotonde geen rechte weg met 4 mogelijkheden om rechtsaf te slaan, een rotonde is een kruising waar je een (3/4) rondje moet rijden om linksaf te mogen

En inderdaad, richting aangeven naar links is niet verplicht. Maar ook niet verboden.

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 21 jun 2013, 12:51
door Hans van D
Ik heb ooit (zo'n 45 jaar geleden

) geleerd:
- 1e afslag (rechtsaf), dan: rechter knipper
- 2e afslag (rechtdoor), dan voorbij 1e afslag: rechter knipper
- 3e afslag (linksaf), dan linker knipper en pas voorbij 2e afslag: rechter knipper.
Naar mijn mening geeft dit meer duidelijkheid dan alleen de rechter knipper. Vooral omdat men ook nog vaak afslaat zonder richting aan te geven, waardoor je onnodig inhoudt of staat te wachten.
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 21 jun 2013, 13:06
door ardew
Ik heb het ook zo geleerd.
Geeft idd meer duidelijkheid. Maar het topic ging erom dat het voor mij een verassing was dat de alarm lichten er op bleken te zitten. Dat scheelt weer geld voor een inbouw kit die ik kan gebruiken voor een camera op de motor

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 21 jun 2013, 13:34
door barend
ik heb ook zo.n modul op mijn motor zitten maar ik vind het niet fijn werken, als je idd rechtsaf en kort daarna weer links gaat dan gaat de opstakelverlichting aan, nee ik vind het geen fijn systeem.
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 21 jun 2013, 13:35
door barend
ardew schreef:Ik heb het ook zo geleerd.
als ze ook maar die kant op gaan daar waar ze richting naar aangeven.

Re: Aangename verassing
Geplaatst: 21 jun 2013, 19:20
door Hans van D
Ardew, succes met je alarmlichten
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 22 jun 2013, 02:13
door BertG
Of je op een rotonde links-af knippert moet je zelf weten.
Is niet verplicht.
Eén ding wil ik een ieder op zijn hart drukken:
KNIPPER NOOIT NAAR RECHTS BIJ HET OPRIJDEN VAN DE ROTONDE
(tenzij je de eerstvolgde afslag op de rotonde wilt nemen)
Het is al weer even geleden maar enige hartslagverhoging voel ik weer opkomen:
Ik wilde de rotonde oprijden en zag een auto die vanuit de straat links van mij de rotonde naderde.
Ik zag dat deze auto naar rechts richting aangaf.
Ik dacht dus dat hij naar de weg wilde afslaan waar ik uit kwam.
Ik trek op..... en toen bleef hij de weg over de rotonde vervolgen.
Ik zag, toen ik een aanvang had gemaakt met optrekken, hem nog net richting aangeven naar links,
en later, toen hij voor mij uit reed, richting aangeven naar rechts bij het verlaten van de rotonde.
Deze bestuurder had er dus een hobby van gemaakt zo veel mogelijk richting aan te geven.
Kennelijk was hij van mening dat hij door het oprijden van de rotonde al een keer rechtsaf ging en dus richting aan moest geven. Levensgevaarlijk.
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 22 jun 2013, 14:39
door Missy
Frank schreef:Op een 650 zit standaard geen alarmlicht installatie.
Dit kan ik er later natuurlijk altijd voor je opmaken.
Missy schreef:
en voor wat betreft het richting aangeven op de rotonde..
Mij is tijdens mijn motorlessen (2010) en autolessen (2012) INGESTAMPT om indien ik de rotonde naderde
en linksaf wilde, om richting naar links aan te geven, en tijdens het passeren van de laatste onbenutte afslag
richting naar RECHTS aan te geven.
Persoonlijk is het een hels karwei soms om dit (met auto meer dan met motor) voor elkaar te krijgen, maar het
zit er nu eenmaal in.. weet niet beter.
Re: Aangename verassing
Geplaatst: 22 jun 2013, 17:03
door takeldoos
ach.............als je alle regels moet volgen die er in dit land zijn ....... dan ben je gauw oud en versleten
