Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Ed Vissers »

Misschien kom ik ooit toe aan een upgrade naar een 1800 :)

https://www.youtube.com/watch?x-yt-ts=1 ... -VyTWdN5i8" opent="in(nieuw);venster;
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door ikkieman »

En ik maar denken dat je de 1800 niet mooi vond...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Koen »

Als je zó wilt rijden, heb je geen 1800 nodig, maar een buikschuiver.
En een psychologisch onderzoek, naar mijn bescheiden mening...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Ingrid »

Helemaal goed. Die peert er overheen met die bungalow op 2 wielen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Vacaro »

Vandaag even gewiisseld met een maatvan motor, hij wil een Deauville kopen en moet beslissen voor vrijdag om van promotie te genieten. Vermits hij geen tijd meer had om voor vrijdag een testrit te gaan doen, heb ik hem op de mijne laten rijden, vandaar die wissel.
Samen een toertje gaan doen, hij op mijn Deauke 650 ik op zijn Honda NC700S met verhoogde ruit wel.
Heel leuk rijden, speels, direkt en goed aan gas hangen, alleen vanaf 110km/u is de pret er wel af, dan komt de winddruk op schouders ,nek en borst roet int eten gooien.
Dan lijkt het of die wind mij eraf probeert te blazen.

Ik heb me wel goed geamuseerd, echte speelfiets, touring gehalte is minder, maar da weet je as je zoiets koopt hé.
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
BertG

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door BertG »

Ed Vissers schreef:Misschien kom ik ooit toe aan een upgrade naar een 1800 :)
Mag ik stellen dat ze een belachelijke rijstijl op na houden?
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Frank »

Bert, helemaal met jouw eens!!!!!!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Bennos

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Bennos »

Onverantwoord zeg!
7 kleuren als ik daar achterop zou zitten.....
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Marcel »

Vandaag eens op een Triumph Tiger 1050 gereden.
Totaal ander machine dan een Deauville met echt 0 bescherming en met regen en wind is dat niet fijn.
Ik begrijp nu wel waarom eigenaren van zo'n machine in de winter niet rijden.

Zithouding was redelijk goed. Iets meer voorover maar niet zodanig dat je last van je polsen krijgt.
Het gas vond ik wat zwaar gaan maar de machine reageert als een dolle.
Veel power en trekkracht.
De motor stuurt nogal direct.
Schakelen vond ik wat minder gaan. Niet zo soepel.
In de uitlaat zat een lekkere roffel.

Leuke machine maar meer iets voor de zomer op een slinger weggetje.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Ingrid »

Deauvilleke was niet de ervaring waarnaar ik op zoek was. Dat zal niet aan het type motor hebben gelegen, omdat hier mensen rondlopen die keer op keer weer kiezen voor de Deauville.
Panneke, ik mag nog niet oordelen volgens ingewijden, voelt veilig. Ondanks zijn gewicht zou ik zo het AVB examen ermee over kunnen doen. Het formaat, je bent toch een meter breed, is oppassen. Om Panneke op de bok te plaatsen heb ik stiekem geoefend. (Op het PAN forum gelezen dat ik zeker niet de enige ben.)
Het geluid van de rijwind om je oren is bij Panneke zeker niet minder dan bij Deauvilleke. Dat vond ik maar tegenvallen. Het schakelen gaat soepel als je maar de hak van je linkervoet mooi tegen de schetsplaat drukt. Maar dat is bij alle motoren zo, behalve bij mijn Deauvilleke.
Binnenkort wordt Panneke hersteld bij Huybers in Schijndel en dan hoop ik een NT700 als leenmotor mee te krijgen. Wellicht wordt dat dan mijn eerste echte rijervaring op een Deauville.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Bennos »

Zeg Ingrid, dat schakelen zoals jij beschrijft, hoeft bij de FJR niet op die manier hoor.....
Altijd trefzeker, hoe ik het ook doe;-)
Zelf zonder koppeling.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Ingrid »

Op Youtube is een hele serie over motorfietsrijden en die serie heet Roadcraft. Er is ook een filmpje dat specifiek gaat over schakelen. De instructeur doet in die filmpjes alles voor op een ST1100. In dit geval hoor je het verschil van hoe het moet en hoe het niet moet. Een simpele aanwijzing en je hebt er zoveel comfort van. Ook Aat de instructeur besteedde er aandacht aan.
Rijervaring op een andere motor dan een Deauville weergeven heeft pas zin als je ook dit soort dingen in acht neemt. Dus als je van een FRJ overstapt naar een PAN zou je vinden dat de PAN misschien wel minder soepel schakelt. Sjees ik op een FJR rond, zou ik vinden dat beide even soepel schakelen.
De FJR zou ik aan het gas misschien wel als een zenuwenlijer ervaren en de PAN als een gemoedelijke olifant, terwijl de PAN voor mijn begrippen pijlsnel is. Er zal ook wel een Roadcraft filmpje zijn met aanwijzingen, waardoor ik objectiever zou kunnen oordelen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Frank »

Ik ervaar totaal geen problemen met schakelen. Zorg voor een goede stand van je voetschakeling.
Elke motor heeft zo zijn tijd nodig om aan te wennen.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door takeldoos »

ook de mijne schakelt als een mes door de boter, ook het soort olie wat je gebruikt kan een hoop schelen de mijne loopt en schakelt beter met castrol power rs olie als met bv putoline :b
de deauville die ik heb gehad deed het trouwens ook beter op de castrol olie :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Marcel »

Vandaag was er bij Goedhart de mogelijkheid op wat Triumph motoren te proberen.
Goedhart is dealer van zo'n 10 merken en had zelf ook wat anders spul klaar gezet om te testen.
Aangezien het weer waardeloos was (nat en koud), en er dus relatief weinig publiek was, kon ik meerdere modellen even testen.
Testen is overigens een groot woord want je mocht er maximaal een half uur op weg.

Achtereenvolgens heb ik gereden op:
1) Triumph Tiger 800 XR
2) KTM adventure 1290
3) Yamaha Super Tenere 1200
4) Triump Explorer 1200

Een half uurtje is natuurlijk niet voldoende om te tesetn maar het geeft wel een goede indruk

Tiger 800 zat een beetje ver voorover en met je snoet vol in de wind.
Er moest stevig geschakeld worden maar het is een lichte gooi en smijt fiets.
De drie cilinder loopt natuurlijk prachtig :en1 en zeer gelijkmatig.
Overigens wel voldoende power in het blok.
Zithouding wat sportiever dus wel wat druk op de handen.

Wat een verschil is dat met de KTM. Deze twee cilinder stampt en roffelt in het vooronder.
Een enorme power en koppel. Om bang van te worden.
De twee cilinder is duidelijk aanwezig en loopt (vind ik) wat minder mooi.
Iedere klap lijk je te voelen.
Zithouding was prima. Hoog op de poten en een relatief harde zit.
Alle toeters en bellen zijn aanwezig op deze machine.
Het kleine ruitje geeft een redelijke bescherming.

De Yamaha loopt met zijn twee cilinders veel rustiger. Dat was het eerste dat opviel na de overstap.
Overigens lever je wel wat koppel en vermogen in, maar je houdt uiteraard nog genoeg over.
Niets mis met deze machine. Zithouding is ook goed maar wel iets lager dan de KTM.
Lekker breed stuur maar dat heeft de KTM ook. Wat de KTM niet heeft is een cardan. Onbegrijpelijk. Die heeft de Tenere wel.

De Explorer heeft ook drie cilinders en op deze machine heb ik al eens eerder gereden. Het blok is wat sportiever dan dat van de Trophy. Zithouding ook prima en een lekker smeuïg blok. Ruitje mag wat groter evenals de windbescherming.

In het algemeen heb ik verder weinig aandacht kunnen besteden aan het dashboard, de tellers, meters, knoppen en dergelijke....
Daar is een half uurtje rijden gewoon te kort voor.
Maar voor een eerste indruk en schifting is het wel geschikt.
De KTM valt dan af. Ook gezien de prijs van bijna 21000 Euri. Kaching!!
De Explorer is sowieso OK.
De Tenere rijdt lekker en is ook prettiger geprijst, bijna 19000 euro.
De Tiger is gewoon te licht voor het betere toerwerk.

Het was een leuk dagje.
Voor de liefhebbers: morgen kun je ook nog terecht.
Ik zag nog andere fietsen staan zoals: de Crosstourer, MT-09, NC750X, Tiger XC 800, KTM 1190, en nog wat ander spul.....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Koen »

m@rcel schreef:Zithouding wat sportiever dus wel wat druk op de handen.
Dat los je op met een sportieve(re) rijstijl
(lees: gas d'rop en knállen!) :tg

Wel leuk zo om meerdere fietsen te proberen. Ik ben een paar jaar geleden ook eens bij Goedhart geweest voor proefritten en heb toen op een R1200RT, een GTR1400 een Norge 1200 en een Pan 1300 gereden. Daar werd toen overigens geen tijdslimiet bij gegeven, ik mocht ze gewoon goed uitproberen.

Bij de BMW had ik aan tien minuten genoeg, de GTR1400 wilde ik eigenlijk niet meer terugbrengen ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door ikkieman »

En als je nu mocht kiezen? Gtr of wing?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Koen »

Ik heb toch gekozen voor de wing, maar die GTR blijft ook een fantastische fiets. Qua rij-eigenschappen doen ze zelfs niet eens zoveel voor elkaar onder denk ik, maar het comfort op lange stukken is toch iets waar de wing een voorsprong heeft. En, voor mij ook niet onbelangrijk, de topkoffer zit vast op de wing :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Bennos »

Toevallig vd week nog op een GTR gezeten, stond bij MP R'dam voor een kleine 6000 euro BJ 2008 met 110K op de teller.

Zat zeker niet verkeerd!
HenkH
BMW R1200RT
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 jul 2012, 22:01
Locatie: Ter Aar

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door HenkH »

Vandaag een proefrit gemaakt op een BMW R1200RT 2015 omdat ik toch wat anders wil dan de Pan.

Gisteravond al opgehaald bij de dealer in Alphen en vanmorgen vroeg op pad, vriendin mee zodat die ook kon ervaren hoe het "voelt".
Kleur: Ebony metallic,
uitvoering: alles er op en aan behalve audio, maar die gebruik je toch niet op de motor..
motor: 2 cilinder boxer 1200cc 125pk.

Vering is elektronisch in 3 standen te zetten(1 pers, 1 pers met bagage en 2 pers) en elke stand weer onderverdeeld in soft,normaal en hard. in mijn geval koos ik voor 2 pers. normaal.
Gashendel ook in 3 standen verstelbaar, rain, normaal en dynamic, ik koos voor normaal (later vond ik dynamic prettiger)

En dan de weg op, wel even wennen maar dit duurde niet lang, rustig rijden gaat prima, geen probleem, wegligging perfect..
Toen er ruimte was even voorzichtig de gaskraan "open" getrokken, ik heb toen het beest wakker gemaakt...wat een power....
En de wegligging blijft onder alle omstandigheden super strak..
De motor is weegt 30 kilo minder dan de ST1300 en zwaartepunt ligt veel lager, dit maakt de machine zeer makkelijk hanteerbaar, zeer wendbaar en erg snel...
De motor was ook uitgerust met een "schakel assistent" deze stelt je in staat te schakelen zonder koppeling te gebruiken maar dit gaat alleen soepel als je op het juiste moment schakelt en dan nog voel je een schok.....ik vond het eigenlijk geen meerwaarde, het kan wel kapot dus ik zal het op mijn machine niet bestellen..
Schakel je met koppeling dan hoor je ook vaak een flinke "klak" maar dat is BMW (heb ik mij laten vertellen)

Ik was zeer gecharmeerd van deze machine, vering, wegligging, gewicht, elektronica, power en soepelheid van de motor...

Levertijd 5 weken...

Oh ja.......Ik heb tegen die tijd een PAN ST1300 2005 rood 66.000 km te koop

Henkh
BMW R1200RT LC 2015
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door ikkieman »

Dat had Ben dus even een paar weken eerder moeten weten...
Oh, en hoe ga je dat doen met je tomtom? Wordt die meeverkocht? BMW slikt in het dashboard alleen de BMW Navigators wat in feite Garmin Zumo's zijn in een andere verpakking.

Overigens ben ik persoonlijk niet gecharmeerd van boxertwins, maar da's smaak. Maar sommige dingen die BMW doet kunnen de japanners nog wat van leren. Standaard staalomvlochten remleidingen, goed geïntegreerde bediening van de navigatie en enkelzijdige achterwielophanging.
Maar vervolgens zo'n 150 euro voor 1 setje OEM voorremblokken(2 sets voor nodig, 1 achter), service van lik m'n vestje en twee wereldwijde terugroepacties in de afgelopen 12 maanden zorgen ervoor, samen met mijn niet-liefde van boxertwins dat ik echt geen BMW ga rijden. Maar goed, ieder 't zijne.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Bennos »

Toch een heel erg mooie fiets hoor!!
Veel plezier met het wachten...spannend :up

Ik denk dat jouw Pan wat te prijzig voor mij had geweest...
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door takeldoos »

inderdaad trek je portemonnee maar open (want je zult er nog wel wat staan bij de hobby club:mrgreen: ) B.M.W = blijf maar werken :en1

sorry voor mijn opmerking,maar van b.m.w wordt ik niet warm of koud van,maar goed ieder zijn ding en hoop dat je er veel plezier aan beleefd
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Cor »

Veel plezier met je beeemwee maar ik ben toch veel blijer met mijn ST1300. Nog even wachten op mijn zadel :sh maar dat komt ook goed.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Bennos

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Bennos »

Zo'n zelfde zadel als ik heb?
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Koen »

BMW is ook niet mijn ding, maar het is tenminste wel een merk wat innoveert en bij nieuwe modellen ook echt wat nieuws heeft.

Kan Honda nog wat van leren, die brengen een "jubileum-editie" van hun vlaggenschip uit met als "features" een two-tone kleurtje en wat aparte logo's...

Ik was bij de R1200RT echt onder de indruk van de remmen, de afwerking, het dashboard en ik vind het ook gewoon een mooie fiets. Helaas was de zithouding voor mij niet goed, kreeg zelfs kramp binnen tien minuten.

Dus Henk, het gaat erom of jij er met plezier op rijdt (en dat zal vast wel lukken).
:up
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
HenkH
BMW R1200RT
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 jul 2012, 22:01
Locatie: Ter Aar

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door HenkH »

Jeroen,
Ik denk dat de TomTom samen met de motor weggaat, wel zo makkelijk, is dat niet het geval dan zal ik aan je denken..

Ik heb er best even over nagedacht voor ik met de R1200R ging rijden, van 4 cilinder terug naar 2 cilinder boxer is best een grote stap..een 4 cilinders rijdt veel soepeler...maar na 100km voelt het goed aan en blijkt dat toch wel heel veel kan met deze machine..

Ik wil een nieuwe motor, een toermotor en dan ga je kijken..
Honda....een PAN....heb ik al..techniek is van 2002...weinig nieuws in de toekomst.
een Goldwing vind ik te groot, te lomp, te zwaar..
Yamaha....een FJR...veel power...techniek van 2003...weinig nieuws....deed me niets..
TTSE.....vind ik niet mooi (ieder zijn smaak)
Kawazaki....1400....als je opstapt schop je steeds tegen de koffers aan......dus ook niet..

Wat blijft er dan over.........

BMW R1200RT LC is helemaal nieuw, type 2015 zijn veel kinderziektes uitgehaald...heel veel toeters en bellen....dagrij verlichting...laag gewicht....door ESA rijdt het geweldig..

BMW K1600GT ook erg mooi maar vind het geluid van de 6 cil. niet mooi en motor te groot en te zwaar...

De Jong in Alphen is geen BMW dealer meer maar kan de BMW's wel leveren en onderhouden...tegen NIET BMW uur tarief en dat maakt het toch net iets betaalbaarder.....

Deze dealer had geregeld dat er voor mij een R1200RT LC klaar stond die ik 1,5 dag heb kunnen proberen

Ik heb er bijna 300 km op gereden met 1 grote glimlach op mijn gezicht....wat wil je nog meer...

Henkh
Laatst gewijzigd door HenkH op 20 apr 2015, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1200RT LC 2015
Bennos

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door Bennos »

Ennnn, hij is vloeistofgekoeld!

M.i. een pluspunt.
HenkH
BMW R1200RT
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 jul 2012, 22:01
Locatie: Ter Aar

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door HenkH »

Ja, Bennos de cilinderkop, die wordt het heetst, heeft vloeistofkoeling..

De cilinder zelf heeft nog rijwind koeling

35% vloeistof en 65% rijwind koeling...

Henkh
BMW R1200RT LC 2015
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 991
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door jack-f »

Henk het is net als met vissen, een ander weet het altijd beter, ik kom uit de watersport, 45 jaar een boot gehad, moest er geschilderd worden of andere anti- fouling op de bodem, een ander wist het beter. Met motoren is het al net zo!. Volg je eigen ideeën daar wordt je zelf het gelukkigst van. :up :apl
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”