Pagina 1 van 1
brussel heeft weer ideeen(E10)
Geplaatst: 06 nov 2013, 14:41
door takeldoos
brussel heeft weer iets verzonnen, dat er vanaf 2014 alleen E10 uit de pomp stroomt.
vraag....is jouw motor geschikt? check hier onder
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/" opent="in(nieuw);venster;
Re: brussel heeft weer ideeen(E10)
Geplaatst: 06 nov 2013, 18:07
door Don
De NT650V met carburateur is dus NIET geschikt.
Wat nu ?
Maar wat betekent NIET GESCHIKT ?
Verslikt ie zich ? Gaat ie overgeven ? gaat ie schuddebuiken ? krijgt ie buikpijn ? of misschien wel diarree (diarrhoea) ?
Lopen zijn banden leeg ? of gaat ie met zijn kop schudden ? of gaat ie op zijn achterste wiel staan ?
Re: brussel heeft weer ideeen(E10)
Geplaatst: 06 nov 2013, 18:23
door ikkieman
Don, misschien moet je toch wat beter kijken. De site die Dolf noemt, geeft aan dat de Deauville dus WEL geschikt is. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden om weer even on topic te komen. Aan de ene kant goed, want minder ruwe olie verbruik, dus minder afhankelijk van externe leveranciers en langer de beschikking over benzine. Maar aan de andere kant worden gigantische hoeveelheden regenwoud gekapt en andere ecologische schade aangericht om bio-ethanol te maken.
Re: brussel heeft weer ideeen(E10)
Geplaatst: 06 nov 2013, 22:32
door MrSkippy
Zoals Jeroen al aangaf is de Deauville geschikt voor E10. In het boekje staat dat 10% ethanol okay is.
In Brazilie rijden ze al jaren op alcohol en Honda verkoopt daar ook motoren...
Wat voor problemen kunnen er voorkomen met alcoholhoudende brandstoffen? Vnl. aantasting van bepaalde rubbersoorten in bijv. bezineslangen e.d.
Je motor zal niet op z'n achterste wiel gaan staan hoor, howel... ze zeggen wel dat alcohol meer oemph geeft (dragracers rijden vaak op alcohol)
Re: brussel heeft weer ideeen(E10)
Geplaatst: 06 nov 2013, 22:34
door Koen
Ik denk dat alcohol in de brandstof veel minder invloed heeft op de motor dan alcohol in de berijder.
Re: brussel heeft weer ideeen(E10)
Geplaatst: 06 nov 2013, 23:05
door Don
Je hebt gelijk Ikkieman, maar ik heb ook een beetje gelijk, want er staat ook het volgende:
"Bij motoren voorzien van een carburateur kan E10 onder koude weersomstandigheden zorgen voor minder goede prestaties of rijeigenschappen."
De NT650 V heeft carbs en heeft dus toch wel een beetje last van de E10, nl. slaperigheid bij koud weer.
Van de alcohol in de E10 word je blind Koen, afblijven dus

Re: brussel heeft weer ideeen(E10)
Geplaatst: 06 nov 2013, 23:37
door MrSkippy
Don schreef:
Van de alcohol in de E10 word je blind Koen, afblijven dus

Van Methanol wordt je blind, het hoofdbestandmiddel van de alcohol die bijgemengd wordt is Ethanol (van daar ook die E, de 10 is van ~10%). Er zou ook in de alcohol voordat het bij de andere brandstof komt wat methanol (als denaturering) gedaan kunnen worden, zodat het alleen als brandstof verkocht kan worden, net als in spiritus.
Maar ik denk dat de ong. 90% benzine nou ook niet bepaald gezond voor je is...
Maar ik drink mijn ethanol het liefst in een

Re: brussel heeft weer ideeen(E10)
Geplaatst: 07 nov 2013, 13:01
door Don
Je kunt het niet drinken, maar wel snuiven.
Ik weet alleen niet met welk merk Benzine je het snelst eight Miles high komt ?
Shell geeft in elk geval Air Miles.
Met de huidige benzine prijzen, kun je ook uitwijken naar Bison-kit.
Re: brussel heeft weer ideeen(E10)
Geplaatst: 07 nov 2013, 20:07
door ikkieman
De prestaties van de Deauville 650's worden met gebruik van E10 misschien bij koud weer wat minder, maar neemt nog niet weg dat het gewoon goed blijft werken.