Voorbereiding AVD

Over de techniek van het motor rijden
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Maar....
Heb je nou wel of niet afgereden op je eigen lesmotor?
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Ben,

De rijschoolhouder heeft 2 Yamaha's XJ6 voor het A rijbewijs, een lichte Honda voor het A2 en een voor mij onbekend merk 125 cc voor het A1 rijbewijs.
Op de beide XJ6 modellen les ik. Het liefst op de XJ6 met het kenteken eindigend op 11. De 11 had op dat moment een elektrische storing. Dus examen op de XJ6 met het kenteken, eindigend op 13. Dit heeft niets met bijgeloof te maken. Bij de 11 kan ik nauwkeuriger doseren en de 13 heeft een eigenwijs contactslot.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Okay, ik dacht dat je op de Kawasjakie af moest rijden....
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Vandaag een feilloos parcours. Alle kunsten van het AVB gedaan. 2 keer op een rij nu goed. :D Examen is aangevraagd.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Koen »

:apl
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Frank »

:up :apl
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Ooit bij een instructeur, 65 plusser, achter op de motorfiets gezeten? Dan valt niet een kwartje, maar heel de zak met munten. Opa had de vaart erin. Het laatste restje angst heeft hij bij mij weggenomen. Bij opa achterop, 8jes draaien en niet echt zachtzinnig.
Nu jij, riep opa. Hupsikidee: 5 achtjes onafgebroken na elkaar, binnen de paaltjes. 180 graden bochtje ruim binnen 5 meter, terwijl je 6 meter hebt. Aan het einde riep opa: Ingrid: Luistert: De mens is niet gemaakt voor een motor. Dat klootding gaat 200. Alleen gekken rijden erop. En jij bent nu ook gek. (Dan ben ik zo blij als een engeltje 8)
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Mijn eerste echte AVD rit. Die instructeur is net een valk. Hij ziet ook werkelijk alles. De letter i was vandaag de meest gebruikte letter in het alfabet. Er moesten allemaal puntjes op.
Wat als algemene opmerking door mijn hoofd nog na dreunt. Neem de tijd vóór de bocht, je zult merken dat je dan een stuk vlotter rijdt.
De af te werken volgorde van handelingen: Kijken, ook over je schouder, dan knipperlicht, remmen, terugschakelen dat in de auto een routinehandeling is, is het op de motor even niet.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14087
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Marcel »

Ingrid schreef: Kijken, ook over je schouder, dan knipperlicht, remmen, terugschakelen dat in de auto een routinehandeling is, is het op de motor even niet.
Daar is maar 1 oplossing voor : Kilometers maken :mrgreen:
Wat vervelend nou! :tg
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Dat is zeker vervelend als je je papiertje wilt!!
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Heel herkenbaar Ingrid, en het is waar, gewoon automatiseren wat vaak (kilometer maken) doen is. Gaat echt goed komen, we/I/they've all been there.... :mrgreen:

Mijn instructeur had ook van die valkogen en wist precies of en in welke (foute) versnelling ik zat. Ik verdenk hem er nog steeds van dat er spycamera's :roll: waren geïnstalleerd zodat hij ook m'n ogen kon zien of ik wel goed keek.
Het vreemde is dat je eigenlijk (vaak achteraf) vaak al weet/wist wanneer het minder of juist beter gaat.

In de auto kan je al veel aanleren vooral kijktechniek en praat dan hardop met wat je allemaal verder zou doen op de motor.
Wanneer je (te) snel moet praten om op tijd uit te komen (alles klaar voor de bocht !!) , heb je mogelijk onvoldoende tijd (genomen). Nergens staat dat je met 50 een rotonde of zo een bocht moet nemen waarbij je pas 10 meter van te voren gaat kijken, schakelen, remmen, knipperen etc.etc.

Deze link naar een worddocument kan nuttig zijn: http://www.motorclass.nl/Handleiding/Kijktechniek.doc, Illustratief is dat je om veilig te blijven, je als motorrijder zeg 1000m vooruit kijkt waarbij de koekblikker 25m al veel vindt. M'n instructeur zei eens, neem waar en "voorspel wat de anderen ("denken" te) zien".
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Van fouten leer je. Soms heb je dat onzalige gevoel na een perfecte?? rit te hebben gereden. Wat heb ik nu geleerd?
Nu deden zich allerlei situaties voor die je bij een zogenaamde perfecte rit niet bent tegengekomen. Vandaag was ik de middelste rijder. We krijgen beide dezelfde instructie, dus ook een beetje links van het midden rijden. Lastig, want je voorganger belemmert enigszins je uitzicht. Ingrid.... sluit eens een beetje aan! Ben ik de eerste rijder: Ingrid.... Ga nogal, je hoeft pas om 16.00 uur in Parijs te zijn. Maakt de voorganger een fout, heb je de neiging dezelfde fout te maken:
Wij komen uit een uitrit. Al het verkeer heeft voorrang. De auto links van ons liet mijn voorganger voorgaan. Die auto blijft stil staan. Wat staat die man nu te hannessen? dacht ik: Jij niet? Dan ik. Ik had gewoon volledig stil moeten staan, zodat de man erop kon vertrouwen dat ik hem netjes voorrang verleende.
We moesten in een parkeervak parkeren. De motorfiets zet ik met het voorwiel naar de straat. Ruimte genoeg om in 1 keer die exercitie te verrichten. De instructeur vraagt mij: Waarom sta jij nu goed? Antwoord: Ik als weg wil rijden, heb ik overzicht. Hij wilde nog een reden horen. Het verkeer ziet op de manier zoals ik hem parkeerde de hele motorfiets. Je bent dan beter zichtbaar.

Nu ben ik ook vast van plan met de auto de ritten na te rijden en me voor te stellen alsof ik op de motorfiets zit. Jo hoor, hardop roepen wat ik op de motorfiets moet doen. Kijken, knipperen, remmen, terugschakelen, klaar zijn voor de bocht en een dotje gas in de bocht. Helemaal mee eens dat met veel kilometers :twisted: , geen straf, je het gewenste automatisme in slijt.

Zo meteen het linkje openen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Je instructeur zou toch na deze les al het AVD examen aanvragen?
Of snap ik er nu niets meer van? :mrgreen:

Ik reed de ritten wel eens stiekem na op mijn eigen motor :oops:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Zal zo wel gebeuren. De planner zat niet op zijn plek.(Met examenkandidaten weg) Of het een week later gebeurt, vind ik minder van belang. Ik wil goed voorbereid aan dat examen deelnemen.

Afgezien van dat ik het niet verantwoord vind, zijn er altijd van die lui die continue bij de politie aan de telefoon hangen.
Helderse Courant: "Vrouw van middelbare leeftijd aangehouden na anonieme tip op de Middenweg." Ze reed op een middelzware motorfiets zonder rijbewijs.....
Zie je het voor je?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Ingrid schreef:....Vandaag was ik de middelste rijder....
Rij je met z'n drieën ?

Even iemand volgen kan je wat inzicht geven van hoe wel/niet. Ik heb dat een paar lessen gehad waarna ik heel snel overschakelde op (wat duurder maar veel effectievere) 1:1 lessen.
Het streelt je ego wanneer je mederijder de fout ingaat en jij dat (in)zag maar deukt je zelfvertrouwen ook wanneer jijzelf onscherp was omdat je afgeleid werd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Als je nu nog aan de kijktechniek moet werken weet ik niet of dat wel zo slim is hoor...
Dan ga je geheid nat tijdens je examen, tenzij het nog 4 weken duurt, begrijp me niet verkeerd maar het zou echt zonde zijn, ook voor je knip en de rijschool is de lachende derde....
Mijn rijschool had een hele rits examens staan, ben je er klaar voor zit je er met een week op, dat lijkt me dan wat vlug.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

@PtrO, het nadeel ervan is dat je ook de fouten van je voorganger overneemt als je pech hebt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Met ons drieën.
2 cursisten en 1 instructeur. :brrr instructeur, :brrr ik, :brrr andere cursist
Volgende keer zorg ik dat ik voorop rij. Volgens mij rijdt dat veel relaxter.
Met dat ego van mij ben ik zo klaar: Oeps, volgende keer beter. Zo'n fout moet je gewoon een keer gemaakt hebben. Ik was niet duidelijk genoeg naar die automobilst. Die fout maak ik nooit meer.

Ja, Ben dat het nog tenminste 4 weken of 6 weken duurt voordat dit examen wordt aangevraagd, ging ik zoal van uit. Ik wil ook niet eens eerder. Je voelt zelf het beste wanneer je eraan toe bent. Een groot deel van de route die vandaag werd gereden, is heel onwaarschijnlijk dat ik die op examen krijg.
Aan kijktechniek werken zul je je hele leven moeten werken. Nu bedoel ik dat je instructeur moet overtuigen van dat jij kijkt. Een beetje als een uil op die motorfiets zitten. Ok, dat hoofd beweegt, dus ze kijkt.
Laatst gewijzigd door Ingrid op 27 okt 2014, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Dan heb ik het verkeerd begrepen!
Ik dacht dat ie het al ging aanvragen na deze les.....
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Bennos schreef:....Mijn rijschool had een hele rits examens staan, ben je er klaar voor zit je er met een week op, dat lijkt me dan wat vlug.
Klopt hier ook, ik kon ook elke week wel afrijden. Echter met een ander in een examentreintje aan het einde van de dag beviel mij matig. De 2e keer plande ik een meer "privé" examen, 's morgens vroeg als eerste waarbij ik 1:1 met André akelig vroeg voorreed, naartoe en erg plezierig :) vandaan ging.

Zover ik weet is er ook een driftige examenhandel tussen, meestal wat kleinere, rijscholen onderling. Mijn rijschool verkocht wel's ingekochte slots aan concullega's. Hoe dan ook, ik had zelf geen enkele last van CBR wachttijd.

@Ingrid, gewoon je tijd nemen zodat je straks klaar bent met Deavilleke lekker mee te toeren. Het is geen wedstrijd van kunnen of moeten, je hebt de (ook leuke) tijd. Met AVD moet je wat gewoontes aanwennen zodat je straks lekker klaar bent om te voldoen aan de exameneisen.

In het begin vond ik samen AVD rijden (= met een medecursist) wel gezellig tot ik bedacht dat ik er weinig mee opschoot. Er was altijd wel wat (soms erg veel) niveauverschil. Later vond ik het ronduit irritant omdat je dan ook maar de helft van de kritische aandacht kreeg (als je geluk had). Geen "commentaar" wilde niet zeggen dat het goed was.
Ik kreeg toen een oud KCT'er als instructeur die mij de latrines heeft doen poetsen.... een "verschrikkelijke" (edoch zeer fijne) vent precies aanvoelde wat ik nodig had.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Dat gezamenlijk lessen vond ik juist prettig, maar 2x 1 op 1 gelest en daar werd ik kriebelig van!
Al met al niet bijster veel lessen nodig gehad maar wel op mijn gemak gedaan, dus niet 2 uur achter elkaar of 3x per week lessen :sh
Gewoon 1 lesje per week, soms per 1,5 week, kon alles lekker bezinken in de tussentijd.
Had er ook gewoon geen tijd voor omdat ik druk in de cursussen zat gecombineerd met mijn vol-continurooster en het feit dat mijn vrouw en dochter me ook wel eens wilden zien :tg
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Inderdaad. Ik maak er geen wedstrijd van. Sommigen presteren het om AVB en AVD in een totaal van 10 lessen te halen. Is dat winst?????

Ik doe daar beduidende langer over. Het beginpunt van de carriere is wanneer ik mijn roze plastic kaartje heb. Gloria Struck inhalen zal me niet meer lukken, maar ik ben het wel van plan. Iedereen maakt dezelfde fouten. Heb je je rijbewijs in minder dan geen tijd gehaald, maak je dezelfde fouten nadat je je rijbewijs hebt. Om simpelweg de reden dat de tijd ontbrak de fouten te maken tijdens de lesperiode. Wie is nu het beste af?
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Wat hebben wij het jaren geleden gemakkelijk gehad :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Als je nu opnieuw examen doet dan zak je....
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Koen »

Dat weet ik zo net nog niet Ben. Opgedane rijervaring zorgt ervoor dat je sneller situaties kunt inschatten en het voordeel van zoveel ervaring is dat je tijden het AVD niet meer hoeft na te denken over schakelen, koppelen en dergelijke. Je hebt dus ook meer tijd om rond te kijken enz.

Ik zou de uitdaging zo weer aangaan om opnieuw m'n AVD te doen (maar bij mij is het ook nog maar 5 jaar geleden dat ik het heb gehaald, dus "vers" :tg )
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Ja, dat is ook weer waar...
Maar, je doet het niet meer op de manier die het CBR van je wil zien, ik merk nu al dat ik anders rijd en kijk dan tijdens het lessen.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Het verschil tussen lessituatie en de praktijk nadat je het rijbewijs hebt:
1. Ik voel die twee ogen als twee wijsvingers in mijn rug priemen en straks bij het examen zijn het er 4.
2. Zodra ik helemaal kan beslissen via welke route ik van A naar B rijd, begeef ik me op bekend terrein en dat rijdt een stuk relaxter ook al is de route voor mij splinternieuw.
Examen doen is niet alleen correct de route rijden, maar ook weten om te gaan met de examendruk. Met die examendruk moet ik een stuk laconieker omgaan, zodat ik me volledig kan concentreren op het verkeer.

Afbeelding
imageupload

De fout van de auto zou mijn slagingskans kunnen bedreigen. Hij heeft de examinator ingehaald die achter mij rijdt. Ik zie de examinator in de spiegel en de auto erachter dus niet:
Gekeken in beide spiegels, over mijn linker schouder, kust veilg, knipperen, remmen, terugschakelen, geen fietsers en tegemoetkomende bakfietsen, dus stoppen, kust niet veilig, want die automobilist heeft het onderbord gemist of heeft lak aan Ingridje.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Bennos schreef:Als je nu opnieuw examen doet dan zak je....
Waarschijnlijk wel Ben. :) Ik kreeg mijn rijbewijs bijna bij een paar pakjes boter. Na 5 of 6 lessen mocht ik examen doen. Dat was nog 1 examen en zeer beperkt. Motorrijden heb ik later in de praktijk geleerd. Op mijn Deauville heb ik nog wel VRO-1 gedaan. Door de vele kilometers is motorrijden een 2e natuur geworden. Wat Koen ook al schreef. Veel gaat op het gevoel zonder er bij na te hoeven denken. Dat geldt niet alleen voor de handling van de motor maar ook voor het anticiperen. Daarnaast heb ik wat vertrouwen opgebouwd. Neemt niet weg dat ik zeker niet verwacht te zullen slagen als ik examen zou moeten doen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1209
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door barend »

Ed Vissers schreef:Wat hebben wij het jaren geleden gemakkelijk gehad :)
instructeur achterop de motorfiets , stuurtje op het bagagerek met rem en koppeling en gaan :brrr :brrr :l
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Haha Ed, die verschillen met vroegah en nu heb ik ook al eens gehoord ja.
Ontheffing kopen voor een gebied om zelf te oefenen met je eigen motor, examen aanvragen, stukje rijden en geslaagd! :up
Zit tegenwoordig echt wel een gedegen opleiding achter, tot vervelens toe!
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”