Remmen en ABS gebruiken

Over de techniek van het motor rijden
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Een oplichtend ABS lampje betekent storing, gebeurt bij auto's ook niet als de ABS inspringt.
Is volgens mij een internationale regel, ESP daarentegen wel.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door ikkieman »

Juist. Je ziet het ABS-lampje oplichten bij het opstarten van de motor. Voor zelfdiagnose. En zodra je boven de 10 km/u bent geweest dooft het lampje als het goed is. Zo niet heb je een probleem met het ABS systeem.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Volgens mijn motorboertje is CBS de voorloper van ABS.
Bij CBS blokkeert het achterwiel minder snel door remdruk te verdelen tussen voor en achter.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Het is in de verste verte niet te vergelijken met ABS!!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Koen »

Dan zou het geen Combined Braking System heten, maar "Vertraagd Blokkeer Systeem" of "Iets Later Blokkerende Remmen" of zoiets :tg

In mijn ogen is CBS ook niet te vergelijken met ABS, zowel techniek als bedoeling van het systeem is compleet anders.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Precies!
Kwalijke zaak dat ie het op deze manier met elkaar vergelijkt....
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

http://world.honda.com/motorcycle-techn ... ke/p1.html" opent="in(nieuw);venster;
Ik heb effe Harry Honda gebeld.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Daar staat niet dat het een soort van ABS is.....
Er staat iets over remkrachtverdeling, zoals dat bij auto's eigenlijk al jaren zo is.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Ja, ABS is een elektronisch systeem met aan de binnenkant van de remschijf een ring met gaatjes of tandjes (wel schoonhouden) waar een sensor op reageert en CBS is een mechanisch hydraulisch systeem.
ABS is een systeem dat blokkeren opheft en met CBS men tracht blokkeren minder voor te laten komen. ABS werkt uiteraard veel beter. CBS moet in de tijd worden geplaatst t.o.v. helemaal geen voorziening. Daarom noemt het motorboertje CBS als voorloper van ABS. Doel van zowel ABS als CBS is de motorfiets onder controle te hebben en te houden.
Mijns inziens krijgt ABS teveel lof. Lomp in de ankers, ABS treedt in werking, maar je remweg wordt niet per definitie korter. De noodstop maken zoals geleerd: Aanleggen en druk opbouwen, voor beduidend meer dan achter = 5 meter winst met de XJ6. Het verschil tussen ongedeerd uit de strijd komen of gelanceerd worden, omdat je die 5 meter tekort komt. Dit was de proef op de som bij 50 km per uur.
De moraal van het verhaal is dat ik op Deauvilleke ga rijden alsof er er helemaal geen voorziening op zit. Dus remmen zoals ik het heb geleerd.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Koen »

Als het goed is heb je ABS nooit nodig. Net als bv. een brandverzekering. Maar toch goed dat je 'm hebt, voor het geval dat.

Bij ABS is " 't geval dat" een schrikreactie. Ik heb het (helaas zonder ABS) meegemaakt: ineens duikt er een auto op vanachter struiken bij een wegversmalling. Eerste reactie, ongewild, is (te) hard remmen. Voorwiel blokkeert, schuift onderuit en dan is de enige "rem" nog de bumper van de auto.
Ik kan je vertellen: die krengen zijn harder dan ze eruit zien...

Zorgt ABS voor een kortere remweg? Nee, absoluut niet. Maar het kan ervoor zorgen dat je een remweg hebt (en houdt), ipv een schuiver te maken. Dan kan, na de eerste schrikreactie, wellicht nog weggestuurd worden of afgeremd.

Zou CBS datzelfde doen? Nee, want in een paniek-/schrikreactie knijp je onbedoeld veel te hard, waardoor ook remkrachtverdeling/CBS niet voorkomt dat de boel blokkeert.

Rijden alsof je geen ABS hebt, en remmen zoals je het geleerd hebt, is dan ook de beste optie.
Zolang je die keuze hebt...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Ook niet als voorloper, ABS bestond namelijk al toen de Deauville nog uitgevonden moest worden, ook op motorfietsen.
Het is op geen enkele manier te vergelijken, echt totaal niet!
Het doel van ABS is niet de remweg verkorten, daar is het niet voor uitgevonden, het is uitgevonden om veilig tot stilstand te kunnen komen en evt uit te kunnen wijken in je remweg.
Het zorgt er dus voor dat je wielen niet blokkeren, doen ze dat wel dan ga je rechtdoor of je gaat onderuit.
Als je met CBS volle bak remt blokkeert gewoon alles en lig je.
Het idee dat ABS bestaat om een kortere remweg te creëren is een fabeltje, het is ontworpen om een veilige(r) remweg te creëren.

Edit: tegelijk met Koen gepost, nagenoeg hetzelfde verhaal :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Wij zijn het eens Koen en Ben natuurlijk ook. (Wij zijn op hetzelfde moment aan het typen.)
ABS is een brandverzekering met redelijke polisvoorwaarden en CBS is er een met slechte polisvoorwaarden.
Vanaf 2016 wordt ABS op motorfietsen verplicht.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door ikkieman »

Kleine correctie, Ingrid. Op alle nieuwe motorfietsen wordt ABS verplicht. Diegene waar nu al een typegoedkeuring voor is mogen blijven rijden. Ook motoren met een uitschakelbaar ABS zoals de BMW GS, KTM Adventure, KTM Superduke R, Moto Guzzi Norge, Triumph Tiger Explorer XC en Moto Guzzi Stelvio (zo even uit m'n hoofd) zijn ook voor de nieuwe types goedgekeurd. Als er maar ABS op de motor zit.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Een terechte correctie.
Over de uitschakelbare ABS komt bij mij over als je moet autogordels hebben, maar je hoeft ze niet om te doen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Bennos »

Gordels zijn verplicht, ABS niet.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Juist daarom vermeld ik het.
Een beetje raar: ABS verplicht stellen, maar je hoeft hem niet aan te zetten. :wn1
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door ikkieman »

Er zijn gewoon ondergronden (gravel, modder, zand, grind, gras) waar de meeste ABS-systemen geen raad mee weten. Dan gaan ze al blokkeren op het moment dat je ook maar de rem aan laat grijpen. Dan werkt het je tegen en kun je ze beter uit zetten. Meestal glijd je op zulke ondergronden juist rechtdoor. Ik heb het wel eens gedaan om met een Crosstourer offroad proberen te rijden. Door een beetje nat gras blokkeert je rem al bij het minste of geringste. Afblijven is dan het advies en nog beter is het om de ABS uit te schakelen. Als ie er geen raad mee weet, weet ik het toch nog altijd beter dan zo'n computer.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door PtrO »

Ingrid schreef:Juist daarom vermeld ik het.
Een beetje raar: ABS verplicht stellen, maar je hoeft hem niet aan te zetten. :wn1
Regelgeving gemaakt door goedbedoelde knoeiers :cry: ter bevordering van het algemeen veronderstelde nut.

Krijg onderwijl bevestiging dat ervaren motorrijders, waaronder m'n gewaardeerde instructeurs, ABS niet zien als een grote veiligheidstoevoeging. Gemiddeld gezien zal het soms wel veiliger zijn voor standaardsituaties maar ik denk dat het ook een stukje schijn en vooral marketing voor de bühne is. Mja, je mag/kan niet tegen wat grensverleggende veiligheid zijn.

Net als vroeger toen ABS z'n algemene intrede deed: "Kijk uit, ik ga/hoef/kan pas later remmen", dus hou gepaste afstand.
Voor de ingewijden: ABS = Alle Banden Slippen (of ook wel Auto Botst Sneller)

Uit je doppen kijken, oefenen, standaard rekening houden met het onverwachte i.c.m. je eigen kunnen is veiliger.

Ook zg. paniekstops waarbij je alles zg. vol inknijpt/trapt kan je echt heel goed (vooraf) oefenen.
Afgelopen zaterdag was de brandweer op het oefenterrein van de rijschool met bezig met (onverwachte) nooduitwijks/stops bij wat hoger snelheden. Na een keer of 4 zag je duidelijk dat de chauffeurs de boel beter onder controle kregen.
Denk maar 's aan de (aller)eerste keer dat je slipte. Je wist niet wat je gebeurde noch onwetend wat te doen.
10x later draai je bij wijze van spreken een shaggie en weet je ter voorkoming "van" eveneens ook beter hoe/wanneer/waar je in (en uit) een slip kunt raken.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ed Vissers »

Alle direct merkbare veiligheidsvoorzieningen aan een voertuig roepen een gevoel van schijveiligheid op. Bv een verbeterd wegligging. Betere remmen etc.. Het is aangetoond dat bestuurders in algemene zin hun gedrag daarop aanpassen. Tot zover hebben jouw bronnen gelijk Peter. Echter ABS is niet direct merkbaar. Je voelt het niet. Ik vraag me ook sterk af of je toch onbewust wat harder rijdt of later remt als het wegdek nat is.

Dan het oefenen van een paniekstop. Dat kan niet. Je mist altijd 1 ding bij het oefenen. Dat is het onverwachte moment. Als je oefent weet je gewoon dat er iets gaat gaebeuren waar je je vooraf op instelt. Daar rij je op dat moment gewoon op. Bij een echte paniekstop ontbreekt dat. Ik ben niet de enige die het gemis aan ABS aan den lijve heeft ondervonden. Er zijn vele voorbeelden. Mijn laatste ervaring geschiedde 1 dag nadat ik een vol uur noodstops had geoefend op een parkeerterrein. Keer op keer bij 80 km per uur echt knalhard remmen. Tegen het blokkeren aan. Tientallen keren achter elkaar. Tja.. En de volgende dag lag ik gewoon op mijn snufferd.
Paniek. Adrenaline. Remmen !!!
Wat geoefend? Nee. Er was geen tijd voor om mij dat ook maar een moment te realiseren. Geloof me. Ik ben de enige niet. ABS redt echt.

Heeft oefenen dan geen zin? Natuurlijk wel. Voor die situaties waarin je niet in paniek raakt, maar toch hard moet remmen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door PtrO »

Ed Vissers schreef:Dan het oefenen van een paniekstop. Dat kan niet. Je mist altijd 1 ding bij het oefenen. Dat is het onverwachte moment. Als je oefent weet je gewoon dat er iets gaat gaebeuren waar je je vooraf op instelt. Daar rij je op dat moment gewoon op. ....
Laat ik het dan anders formuleren, mijn ongetrainde "paniekstop" is waarschijnlijk voor jou FF de CD van Europe opzoeken, rustig gecontroleerd afremmen terwijl ik de klanken "Final Countdown" aan het beluisteren ben.
Ik ben mij bewust dat ik nog niet bekend ben met onverwacht "normale" situaties, laat staan echt abnormale situaties. Die grens is ook voor iedereen anders.

Ik merk het zelf duidelijk. Waar ik maanden geleden nog van ondersteboven ( :roll: , ik weet....) lag, ik dat die nu meer gecontroleerd afhandel of juist weet te voorkomen.

Neem niet weg dat een hulpmiddel "vul maar in" op de grens van een kritische situatie net dat stukje (overlevings)verschil kan maken. Onbewust ga je, als gezegd, wel meer naar die grens toe (rijden) en zal je je minder bewust (gaan) zijn dat je in die gevaarlijke situatie bent/komt.

Ja het kan en zal (een) zeker ongerief voorkomen maar veel systemen zijn niet zaligmakend.... ondertussen zet ik m'n hightech AntiCollisionRadar aan... niet feilloos maar wel prettig dat het redelijk en gaandeweg beter gaat werken.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
BertG

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door BertG »

Als je niet oefent mis je nog veel meer....
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ingrid »

Bert heeft mijns inziens helemaal gelijk.
Op panieksituaties reageren mensen over het algemeen hetzelfde. In meer dan de helft van de gevallen is die reactie een verkeerde.
Voorbeeld: Er steekt plotseling iemand de weg over. Een primaire reactie is remmen. Tussen zien en actie zit 1 seconde. Die seconde remweg ben je al kwijt =
14 meter bij 50 km/ uur. Als de afstand tussen opmerken en actie 20 meter is, had je moeten uitwijken als er ruimte voor is.
Beheers je het uitwijken, had je een keuze. Beheers je het uitwijken niet, is letselschade vrijwel zeker het gevolg.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Yella

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Yella »

Ik dacht altijd dat ABS was bedoeld om te voorkomen dat je banden slippen. de theorie zou zijn dat glijdende banden minder weerstand hebben t.o.v. het wegdek dan banden die tegen het slippen aan zitten. de meeste weerstand zit tegen het moment van slippen. Althans bij auto's.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Ed Vissers »

Dat is ook zo, maar alleen bij het remmen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Marcel »

Ed Vissers schreef:...... Echter ABS is niet direct merkbaar. Je voelt het niet. Ik vraag me ook sterk af of je toch onbewust wat harder rijdt of later remt als het wegdek nat is.......
Blijkbaar rij ik onbewust toch wat harder dan normaal of rem ik later dan normaal.
Vandaag weer eens ondervonden hoe belangrijk ABS is/kan zijn bij een nat wegdek.

Op een nieuw stuk wegdek bij Schiphol Oost moest ik stoppen voor verkeerslichten. Het wegdek is daar "anders" dan het gebruikelijke Zoab omdat er veel vrachtverkeer is.
Het ziet er ook anders uit. Het heeft iets meer weg van beton.

In ieder geval greep de ABS gelukkig in want anders had ik zeker op mijn snufferd gelegen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Remmen en ABS gebruiken

Bericht door Koen »

Goed dat 't je overeind heeft gehouden. ABS is een soort verzekering, kost geld en je hoopt het nooit nodig te hebben. Maar als je het dan nodig hebt is het goed dat je 't hebt :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”