Pagina 1 van 3

Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 11 mei 2015, 21:51
door hayo30
Beste mensen,

Na een tip van een lid om een onderwerp te openen t.b.v mijn rijbewijs ontwikkelingen alhier..

Ik ben sinds mijn aanmelding zeer gesteld geraakt op dit forum door al jullie hulp, behulpzaamheid en gastvrijheid,
(ik verwacht dat dit in de praktijk niet anders zal zijn )

dus leek het me leuk om mijn ontwikkelingen hier te plaatsen.

De volgende punten staan op de agenda:

19-5 = theorie examen te breda :le
28-5= Avb examen te etten-leur. :brrr


Als iemand nog een tip heeft om de verschillen tbv de 3 remproeven uit elkaar te houden houd ik me aanbevolen :up

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 11 mei 2015, 21:52
door Marcel
Geen idee..... :wn1 voor mij is het al enige tijd geleden.
In ieder geval heel veel succes.

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 11 mei 2015, 22:00
door hayo30
Ik weet bij de Noodstop dat het puur kwestie is van "geen regels, zorgen dat je asap stil staat.

bij de precisiestop moet je volgens mij terugschakelen naar zn 1,

en bij de remproef asap gecontroleerd stoppen ook incl terugschakelen naar zn 1.

correct me if i'm rong!

mijn instructeur kent geen ezelsbruggetje (war ik nogal fan van ben :P )

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 11 mei 2015, 22:07
door ikkieman
Noodstop = ANKERS UIT! Direct motor ontkoppelen, opbouwend remmen. Terugschakelen hoeft niet.
Precisiestop = Gehele lengte uitrijden en opbouwend remmen tot je bij/op de streep stil staat. De remdruk mag vanaf het inzetten niet verminderen totaan stilstand.
Stopproef = Goed remmen vanaf 50, terugschakelen en eindigen in 1e versnelling.

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 11 mei 2015, 22:17
door hayo30
dus bij de precisiestop ook niet terug schakelen naar 1?

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 11 mei 2015, 22:24
door Koen
Bij alle remproeven geldt in elk geval dat je de koppelingshendel niet moet vergeten.
Heb 1x een cursiste gezien die de noodstop probeerde zonder koppeling in te knijpen.
Die stapte heel spectaculair af ;) maar heeft daarna gelijk het motorrijden opgegeven.

Volgens mij is het bij de precisiestop wel de bedoeling terug te schakelen, ik meen me te herinneren dat 't alleen bij de noodstop niet hoefde. Komt ook het beste overeen met de praktijk: je kunt bij gecontroleerd remmen in principe altijd terugschakelen.

Bij een noodstop gaat het alleen om snel stilstaan, dat schakelen komt wel als je eenmaal stil staat.

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 12 mei 2015, 07:51
door ikkieman
Jazeker hoor je terug te schakelen naar een versnelling die bij de snelheid past. Dus uiteindelijk terugschakelen naar de eerste versnelling.

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 12 mei 2015, 10:26
door Ed Vissers
Als het gaat om terugschakelen bij remmen (met het doel volledig tot stilstand te komen).
Altijd, tenzij hiervoor geen tijd is. Dat komt alleen bij een noodstop voor.

De reden is simpel. Je moet na het tot stilstand komen altijd direct weer weg kunnen rijden om jezelf een zo veilig mogelijke positie op de weg te kunnen geven. Bij een verkeerslicht dat direct weer op groen springt nadat je gestopt bent is het ook veiliger om, zodra dat kan, weer weg te rijden :)

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 12 mei 2015, 18:24
door Bennos
De Precisiestop heet niet voor niets precisiestop....
Gecontroleerd tot stilstand komen en EINDIGEN voor de streep/kegels in de 1e versnelling.

Vanuit stilstand naar 50 kilometer in de 3e versnelling
Tussen het poortje begin je te remmen
Gas loslaten en beide remmen gebruiken
Vervolgens remmen: eerst de voorrem, dan de achterrem en knijp je de koppeling in.
Kom bij het volgende poortje tot stilstand in de eerste versnelling.

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 13 mei 2015, 22:16
door Ingrid
Bij de precisiestop: Ik smokkelde er enkele kilometers bij. Ongeveer 60 bij het poortje. Je hebt meer dan voldoende remweg. Voordeel is dat je mooi gelijkmatig tot stilstand komt, want daar letten ze extra op. Niet concentreren op de laatste pylonen, maar er voorbij kijken. Naar de 1 als je bijna geen snelheid meer hebt. Ruim van tevoren je snelheid bepalen, zodat je niet nog eens bij het poortje op de snelheidsmeter hoeft te gluren. Rustig de remdruk opvoeren en rustig terugschakelen. Op je rechtervoet landen werkt nog beter door op het allerlaatste moment even naar rechts te kijken.
Remdruk opbouwen gaat heel gecontroleerd als je eerst met je pink de hendel naar je toe trekt en vervolgens ringvinger, middelvinger en als laatste de wijsvinger. Vooral in het begin heb je de neiging de voetrem te hard in te drukken.

Bij de noodstop: Kijk weer zover mogelijk. Gas los, motor duikt al, eerst voorrem zoals hierboven beschreven, maar dan met meer druk en sneller. Bij de noodstop blokkeert het achterwiel al vrij snel. Zorg dat de remafstand bij de noodstop korter is dan bij de remoefening. Bij de remoefening moet de motor in de eerste versnelling staan. Bij de noodstop is dit geen verplichting volgens de exameneisen.

Bij de vertragingsoefening, zodra je bij het poortje bent: remmen en terugschakelen naar de 2, zodat je in alle rust het slalommetje kunt nemen. Kijk ook hier weer zover mogelijk voor je uit.

In het algemeen. Gewoon niet op die rode puntmutsen letten, dan gaat het een stuk gemakkelijker bij welke oefening ook.

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 13 mei 2015, 22:18
door Bennos
Mijn rijinstructeur had het direct door als ik te hard reed, 60 tov 50 is best merkbaar, zeker voor een ervaren instructeur/examinator.

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 14 mei 2015, 15:43
door BrendaH
Ik zou het allemaal niet weten, heb m'n rijbewijs inmiddels 25 jaar. Het ging toen allemaal wat anders.
Desalniettemin wens ik je enorm veel succes en hoop ik dat je snel weer de weg op kunt :up

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 12:53
door hayo30
Nou beste mensen..

Vandaag was het dan zover,

Mijn grootste angst, theorie examen.

Nu blijkt dat ik verouderde online examens heb gemaakt.
(Stuk of 20!)

Maakt verder niet meer uit..

Ik ben geslaagd!

Grootste last is nu van mijn schouders.

Op naar het avb examen de 30e

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 12:58
door Frank
:apl :apl

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 13:12
door jack-f
:apl :apl :apl

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 13:51
door BrendaH
:apl :apl :apl :apl

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 14:01
door hayo30
Dank jullie :)

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 15:04
door Marcel
:apl :apl :apl :apl :apl

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 17:35
door Catbustingdog
well done ! :apl

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 17:41
door Rico
Gefeliciteerd!

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 17:43
door Geert
Alvast gefeliciteerd met je theorie.

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 18:19
door Ingrid
Hayo,

Gefeliciteerd. Zo dat kun je alvast afstrepen. :up

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 18:27
door ikkieman
:apl :apl :apl :apl :up :up :up

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 18:42
door W Nesselaar
Gefeliciteerd :apl :apl :apl :apl

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 19:52
door Nance
Gefeliciteerd op naar de 30 ste

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 19 mei 2015, 20:02
door takeldoos
Hiermee alvast gefeliciteerd! Dan gaat de rest hopelijk binnenkort ook goed! :apl :pro

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 28 mei 2015, 19:12
door hayo30
Nou beste mensen..

Vanmorgen mijn avb examen gehad.

En geslaagd!

Wat een fijn gevoel, nu eindelijk de weg op en 23 juni avd examen.

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 28 mei 2015, 19:15
door jack-f
:up :up :up

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 28 mei 2015, 19:21
door W Nesselaar
:up :lol:

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Geplaatst: 28 mei 2015, 19:22
door Koen
:apl
En dan mooi voor de zomervakantie het A'tje op het roze kaartje erbij, netjes! ;)