Pagina 1 van 1

La Moto in Tour de France

Geplaatst: 06 jul 2015, 00:34
door PtrO
Tour d France is nu van start. Als motorrijder, kijk ik met verhoogde aandacht ook naar de meerijdende motoren.
Post hier jouw indruk, opmerkingen en/of wat dan ook omtrent motoren dans La Tour deuxmillequinze

Tijdens de uitzendingen zag ik Gendarmes (in Nederland :uh) , KLPD, Nieuwsvolk, Camerarijders, Medics etc. Leuk om te zien wat er en waarop rondrijdt. Ik heb begrepen dat Kawasaki 1400GTR in principe de Tour Motor is.

Verder viel het mij op dat de politie met het (hete) weer full-gear rijdt. Hier en daar zag ik wel motorvolk zonder handschoenen rijden. Vorig jaar, nog geen rijbewijs, zag ik zelfs mannekes in T-shirts en korte mouwen laat staan broek. Enfin, met dit hete weer, ben ik iig nog niet te vinden op het zadel. Gewoon niet te doen en (ver)rijden zonder bescherming, liever niet.

Als novice motorrijder kijk ik nu ook met meer aandacht naar de rijkunsten en vooral waar en hoe ze wel en niet op moeten letten. Lijkt mij knap lastig om te rijden met een staande cameraman die zich in allerlei bochten wendt terwijl er van alles om je heen gebeurd.

Weet iemand of heeft iemand wel's dat soort tour evenementen (mee)gereden, zijn er rij protocollen, leerscholen of hoe gaat dat in z'n werk ?

Enfin, laat weten wat jij la en ci zie.

Re: La Moto in Tour de France

Geplaatst: 08 jul 2015, 20:35
door Missy
Geen flauw idee.. maar ik kijk er graag naar. Zowel naar het wielrennen als naar de motorrijders.
Die gasten kunnen wel rijden hoor...
Al durf ik te stellen dat er genoeg hier van de club niet voor ze onder zullen doen.

Aangezien ik ff motorloos ben.. wil ik wel ff een keer op mijn fiets fungeren als 'wielrenner' hoor..
Kunnen jullie oefenen :tg (lees: opfriscursus stapvoets rijden) ;)

Re: La Moto in Tour de France

Geplaatst: 12 jul 2015, 10:28
door Ed Vissers
Ik ben zelf een paar lid geweest van het Motor Begeleidings Team

We deden dan vooral wegafzettingen (als verkeersregelaar op de motor) en dan rij je niet mee met de renners. Soms werd ook wel aan beveiliging gedaan bij rondritten met zijspannen. Dan rijden MBT'ers wel mee met de stoet. Vooraan rijdt een motorrijder van de politie die de achter hem rijdende MBT'ers weg zet. Dat is de eerst achter hem rijdende MBT'er. Die beveiligt dan de kruising waar hij weg gezet is. Pal voordat de laatste motorrijder van de politie (staartrijder) is gepasseerd moet de MBT'er invoegen en de hele stoet inhalen om weer vooraan te geraken om opnieuw weg gezet te kunnen worden. Binnen de stoet kon je als MBT'er geen verkeersovertredingen maken. Je moest immers met gezond verstand wel harder dan toegstaan rijden om weer vooraan te geraken :)
Dat was gaaf werk.