Pagina 1 van 1

Tussengassen

Geplaatst: 01 nov 2015, 22:55
door ronwolters
Is er iemand van jullie die tussengas geeft en wanneer? Ik heb er over gelezen en doe het soms maar dat is meer uit 'speelsheid'. Ik merk dat het niet in mijn systeem zit. Bij het opschakelen heeft het volgens mij sowieso geen zin en bij het terugschakelen zou het kunnen maar in de praktijk ben je dan meestal bezig met remmen en ga je ook geen tussengas geven, eerder afremmen op de motor (waarbij je kiest tussen slijten van koppelingsplaten of remschijven...). Tussengas geven lijkt dus alleen zinvol als je even terug wilt schakelen om sneller te kunnen inhalen. Hoe kijken jullie hier tegenaan???

Re: Tussengassen

Geplaatst: 01 nov 2015, 22:57
door Stephan
Tussengas? Doe ik nooit. Ja, vroeger toen ik wel eens met een oude MGA (Engels sportwagen) reed van mijn vader. Daar moest ik tussen het schakelen door tussengas geven, anders ging 'ie niet naar de volgende versnelling. Maar bij een motor heb ik daar nog nooit van gehoord.

Re: Tussengassen

Geplaatst: 02 nov 2015, 06:56
door ikkieman
Volgens mij is dat alleen nodig bij vrachtwagens (dubbel koppelen) of bakken zonder synchromesh. Ik kan het ook fout hebben. Ik heb het in ieder geval ook nauwelijks gedaan. Alleen als ik de diversion niet in de eerste versnelling kon krijgen.

Re: Tussengassen

Geplaatst: 02 nov 2015, 11:03
door W Nesselaar
Idd Jeroen dat gebeurt alleen nog bij oudere vrachtwagens en oude sportwagens die een ongesynchroniseerde versnellingsbak hebben. Bij motoren ben ik dat nog niet tegen gekomen maar er zal best een oude motorfiets zijn die dit ook heeft :)
Als je dus bij een moderne motor of auto tussengas gaat geven ga je dus eigenlijk de versnellingsbak tegen werken. :D

Dus niet doen.... Of alleen voor de fun :tg

Re: Tussengassen

Geplaatst: 02 nov 2015, 20:43
door BertG
Tijdens mijn voorgezette rijopleiding heb ik wel twee andere dingen geleerd:

Standgas TERUGschakelen en aftoppen bij OPschakelen

Standgas terugschakelen:
bij terugschakelen het gas minimaal dichtdraaien (net de aandrijving eraf)
dan de koppeling intrekken
hierdoor loopt het toerental op (want geen belasting op de aandrijflijn en wel gas open hebben staan)
het zo ontstane toerental is dan passend voor de lagere versnelling

Hierdoor rem je niet af op de koppeling maar gebruik je de compressie (motorrem).



Aftoppen bij opschakelen
Gastoevoer zover dichtdraaien, dat er niet meer geaccelereerd, maar ook niet vertraagd wordt
Belangrijk is niet te snel te willen handelen. Neem tijd voor het “aftoppen”
Rustig vloeiend ontkoppelen en gastoevoer verder terugnemen
Schakelmoment (1-2, 2-3, 3-4 etc.)
Gas oppakken om met juiste toerental aan te kunnen koppelen.
Koppeling en gastoevoer open draaien

Op deze wijze haal je de schokken uit de aandrijflijn bij opschakelen

Een trucje om dit te ervaren is bij opschakelen de gashandle los te laten. Vingers iets openen zodat gashandle in je hand terugdraait.
Het klinkt raar, maar de gashandle schiet zo NIET zo ver terug als bij helemaal dichtdraaien.

Je voorkomt met deze wijze van opschakelen dat bij snel accelereren de voorkant van de motor uit de vering getrokken wordt en bij het dichtdraaien (om naar de volgende versnelling te schakelen) weer in de veren zakt.
De motorfiets en aandrijving maakt klappen en is derhalve in onbalans.
Dat wil je voorkomen uit veiligheidsoogpunt.

Re: Tussengassen

Geplaatst: 04 nov 2015, 18:09
door lexter
Ik geef af en toe wel eens tussengas bij het terugschakelen.
Soms als ik de motor bij stilstand (bv stoplicht) van de 5e weer naar de 1e wil zetten, gaat het niet altijd even makkelijk.
Moet dan soms best wel hard op het pookje trappen...met iets tussengas lukt het dan prima. ( en klinkt leuk...) :mrgreen:

@BertG, Ik vindt het best leuk hoor, dat bij het accelereren de motor uit de veren komt.. :mrgreen:

Groet,
Alex

Re: Tussengassen

Geplaatst: 04 nov 2015, 20:51
door BertG
Ik wist heel lang ook niet beter en vond het ook leuk.

Totdat je gaat nadenken en dat deze lastwissels op je voorwiel best link kunnen zijn.
En ik weet: het gaat 100 jaar goed. Maar vanuit educatief oogpunt is iets aanleren dat veilig(er) is altijd beter. :)

En ik weet ook dat het bij een Deauville niet zo'n vaart loopt maar bij een wegracer of een motor met veel koppel (en/of een lange veerweg) kan het net het verschil zijn tussen wegglijden en overeind blijven.

Re: Tussengassen

Geplaatst: 31 mei 2016, 13:39
door JoopH
Tussengas bij OPschakelen heeft totaal geen zin. Sterker nog; je hebt er alleen maar last van, want je moet dan langer wachten tot het toerental weer gezakt is. Dan pas kun je zonder ongekontroleerde kapriolen je koppeling weer loslaten.
Tussengas tijdens TERUGschakelen kan heel nuttig zijn. Je brengt dan je toerental omhoog; ongeveer naar het toerental die bij de lagere versnelling hoort. Dit heeft 2 voordelen; je remt dan inderdaad af op de motorcompressie in plaats van op je koppelingsplaten, én je versnellingsbak klapt niet zo hard, omdat ingaande én uitgaande as (lees: tandwielen) van je bak nagenoeg even snel draaien. Probeer het maar eens. Het gaat eigenlijk bijna tegelijk; koppeling in, tussengasje en terugschakelen.

Re: Tussengassen

Geplaatst: 31 mei 2016, 17:02
door barend
lekker hoor even tussen gas,

Re: Tussengassen

Geplaatst: 05 jul 2016, 18:04
door takeldoos
tinus tussengas :mrgreen: :en1