In de spiegels..... 10 Jaar HDC

Allereerst wensen we iedereen het beste voor 2019, het Jubileumjaar van de Honda Deauville Club want dit jaar bestaan we 10 jaar. Een mooi moment om even terug te kijken…

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Het is een regenachtige middag op zondag 10 augustus 2008, als Ed Vissers het huidige Honda Deauville Forum opzet. In de middag rond kwart voor vier staat daar dan het prille begin van de Honda Deauville Club. Nou ja “club”, het is eerder een start voor het verzamelen van een kleine groep Deauville-enthousiastelingen waaruit later de huidige organisatie zou voortkomen.

Veel Deauville-bezitters wisten vanaf het begin het forum te vinden en dat aantal groeide boven verwachting snel. Ed besefte dat hij deze kar niet alleen kon trekken en benaderde na afloop van de eerste herfstrit (2009) vier andere forumleden (Frank, Geert, Jaap-Hein en Stephan) om verder invulling en vorm te geven aan de club. Het eerste (onofficiële) bestuur was een feit. Helaas moest Jaap-Hein al snel afscheid nemen, vanwege zijn tijdelijke verblijf in het buitenland.

Vanuit het forum kreeg de groep in 2009 meer het karakter van een club zodat op 1 mei de Honda Deauville Club in naam werd opgericht. Nog niet met statuten maar wel met een duidelijk doel en vast omlijnde kaders. Vele activiteiten kregen binnen de club gestalte. Ritten, techniekdagen, clubdiners… inspiratie was er volop. Dit resulteerde in een volle lijst met activiteiten waarbij er gedurende het seizoen iedere twee a drie weken wel iets te doen viel.

In 2010 volgde de eerste publicatie over de club in Motodrive. Tegelijkertijd werd dat jaar de clubpas geïntroduceerd. Tegenwoordig heet dit de ‘ledenpas’. Door de toename van het aantal deelnemers bij de clubritten werd de vraag naar voorrijders groter. Tot dan toe werd er alleen door het bestuur voorgereden. Het “voorrijden” werd daarom een clubfunctie met verantwoordelijkheden en er werd een groepje enthousiastelingen voor gezocht. Iedere nieuwe voorrijder krijgt een gedegen instructie waarbij ook gebleken is dat niet iedereen even geschikt is.
Er zijn meerdere voorrijders nodig omdat er tijdens een toerrit gereden wordt in kleine groepjes van 6 tot 8 motoren. Hierdoor blijft de boel overzichtelijk en een kleine groep beweegt zich makkelijker door het verkeer hetgeen de veiligheid ten goede komt.

Eind 2012 wordt duidelijk dat we versterking nodig hebben in het vier koppige bestuur team. Marcel treedt daarom toe tot de Deauco’s. Tegelijkertijd komt in dat jaar de Club Edition uit van de Honda Deauville. Een hele eer, want deze speciale uitvoering is vernoemd naar onze club. Het jaar gaan we tegelijkertijd met gemengde gevoelens uit, want er verschijnt een simpel persbericht van de Honda-importeur: "Productie Deauville stopgezet". Einde persbericht. Uit met de pret, roemloos ten onder, zonder opvolging. Maar niet getreurd, zes jaar later weten we ondanks dit nieuws een nog steeds groeiende motorclub in stand te houden. Dit wordt tevens bevestigd door het record van het huidige aantal deelnemers aan onze clubactiviteiten en zo ook het record aantal clubkilometers dat in 1 seizoen gereden is. Het zal nog moeilijk worden om beide records te verbreken.

Ook kwam langzaam het besef dat de club steeds groter wordt en zag het bestuur de noodzaak om e.e.a. formeler te organiseren. Gedurende de winter van 2012 is hier uitgebreid over vergaderd en zijn de mogelijke opties op een rij gezet. Op 29 maart 2013 werd bij de notaris uiteindelijk dan ook de Stichting De Deauco's opgericht. De naam "Deauco's” is afgeleid van "Deauville Coördinatoren". Deze Stichting is de facilitaire belangenorganisatie van de Honda Deauville Club.
Door het oprichten van de Stichting kan het bestuur snel en daadkrachtig optreden en zaken eigenhandig organiseren. Hiermee vervalt ook de noodzaak van algemene ledenvergaderingen welke door het landelijke karakter van de club ook moeilijk te organiseren zouden zijn. De Stichting treedt op als juridische rechtspersoon en beheert feitelijk de HDC.

Een formele organisatie brengt ook kosten met zich mee (beheer forum, website, bankrekening, etc) welke initieel gedekt werden door een klein bijdrage te vragen (€ 2,=)  tijdens de toerritten in 2013. Dat ging niet zonder slag of stoot maar uiteindelijk zag iedereen het doel en het nut hiervan in. Tot dan toe waren we afhankelijk van donaties van verschillende leden om de boel draaiende te houden hetgeen geen strategie is voor de langere termijn. Gedurende 2013 heeft het bestuur nagedacht over de contributie welke geheven zou moeten worden: € 3,= zonder en € 5,= met ledenpas. Later werd dit één bedrag van € 4,= inclusief pas. Eén tarief voor iedereen. Er is geen motorclub te vinden in Nederland die zo'n laag tarief kent.

Inmiddels had ook de HDC Nieuwsbrief het licht gezien welke op regelmatige basis uitkwam met allerlei artikelen. Na de oprichting van een redactie met Hans en Koen werd de nieuwsbrief omgedoopt tot HDC Magazine. Het schrijverstalent van beide heren heeft veel vermakelijke en interessante stukjes voortgebracht.

Dat de Honda Deauville Club z’n hart op de goede plaats heeft, kwam tot uiting in meerdere goede doelenritten. De eerste twee werden, mede dankzij clubgenoot Koen, georganiseerd in 2012 en 2014. De opbrengsten hiervan kwamen ten goede aan de werkgroep RoosendaalHelpt /Pax kinderhulp en hiermee aan 24 Wit-Russische kinderen die voor een onvergetelijke vakantie naar Nederland werden gehaald.
Twee jaar later werd er, mede dankzij Marie-José, in 2016 gereden voor Stichting Les Vaux (lesvaux.nl), een psycho-oncologisch centrum. Een Stichting waar Hans (van de redactie) samen met zijn partner Anita, veel steun aan heeft gehad tijdens zijn strijd tegen kanker. Helaas overleed hij in 2015. Ook in het jaar 2017 verliezen we nóg een geliefd clublid. Na een lange strijd overlijdt ook Eddy, een clublid van het eerste uur.
In 2018 werd de goede doelenrit gehouden voor Stichting Mobiliteit voor Gehandicapten (SMVG.nl).

In 2015 houdt Ed Vissers, de grondlegger van deze club, het na 7 jaar voor gezien en geeft hij het voorzitterschap door aan Frank. Tegelijkertijd trad Jeroen tot het bestuur toe.

Het is februari 2016 als Geert ook besluit om het bestuur te verlaten. Motorrijden gebeurt steeds minder wegens gewijzigde interesses en andere hobbies. Jaap-Hein komt daarbij weer terug in beeld. Zijn technische expertise op het gebied van websites kwam als geroepen. Hierdoor werd er in 2017 een nieuwe website gelanceerd. Dit gaf de HDC een modern platform voor het publiceren van informatie over de club en de Honda Deauville. Na het opheffen van het HDC Magazine is dit vervangen door het publiceren van blogs op de nieuwe website.

De Herfstrit is een jaarlijks terugkerend hoogtepunt gebleken. Hetgeen begonnen is als een tweedaagse rit van een man of tien is uitgegroeid tot een ware happening met tientallen motoren en deelnemers. Op vrijdag de heenreis, op zaterdag een mooie rondrit en op zondag weer terug. De eerste jaren verbleven we in een gemoedelijk familiehotel in Kyllburg. Een net hotel maar wel enigszins gedateerd. In 2015 werd daarom uitgeweken naar het Sauerland waar we ook mooi ritten hebben gereden. De Eifel bleef toch trekken dus in 2018 zijn we daar weer teruggekeerd. Ander hotel, andere locatie en een fantastische zaterdagrit door het mooie Luxemburg. In het kader van het Jubileumjaar organiseren we in 2019 een herfstrit van 4 dagen.

Tot het jaar 2017 werd de jaarlijkse techniekdag door Geert, als medewerker van de bloemenveiling Aalsmeer, aldaar georganiseerd. Er zijn heel wat Deauvilles voorzien van nieuwe olie, filters en remblokken, gerepareerd of opgetuigd met nieuwe accessoires. Vanwege de pensionering van Geert was dit niet meer mogelijk en moesten we na jaren van prachtige en leerzame techniekdagen afscheid nemen van deze unieke locatie.

We rijden natuurlijk allemaal nog met veel plezier op onze motoren, zij het misschien niet meer op een Honda Deauville. We rijden het hele land door met de zo voor ons bekende structuur van kleine groepjes, tussenstopjes, een rustige lunch en lekker genieten van de omgeving en elkaars gezelschap. Zo valt het ook op dat we weinig fanmail vanuit Leeuwarden krijgen en ook weinig ongelukken meemaken. Sterker nog, het meest voorkomende dat we zien tijdens ritten zijn de brandstofpompen van de 650 modellen die nog wel eens willen protesteren. Maar we zouden de HDC niet zijn als we daar niet een makkelijke oplossing voor hebben want het credo is: “Samen uit, Samen thuis”.

Ook in het buitenland gaat deze regel op. Natuurlijk ligt daar de snelheid wat hoger en vergt het rijden in de bergen net even wat andere eisen dan de ritten in het platte Nederland. Daarmee zijn de kansen op ongelukjes wel iets groter. Gelukkig is het tot nu toe alleen bij materiële schade gebleven die (al dan niet) gerepareerd kon worden. Bij pech konden we telkens op elkaar terugvallen. Zelfs als dat betekende dat deelnemers hun motor achter moesten laten en achterop bij een medeclublid terug naar huis moesten rijden.

Getuige de verschillende reacties ervaren veel nieuwe leden onze club als zeer prettig en sociaal. Zowel ervaren als minder ervaren rijders komen bij ons aan hun trekken. Er heerst een groot groepsgevoel. We respecteren de verkeersregels en we nemen minder ervaren rijders op sleeptouw en voorzien hen van nuttige tips en tricks.
 
En daar staan we dan op de dag van vandaag, 2019, 10 jaar later. Een grote motorclub met een mooie geschiedenis. Een geschiedenis om trots op te zijn. En daar proosten we op!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

We wensen iedereen veel veilige kilometers toe en houd het rubber onder.

De Deauco's