Toeren

Een van de mooiste activiteiten op de motor blijft toch wel het toeren. Natuurlijk, woon-/werkverkeer op de motor is ook leuker dan met de auto of het OV, maar toch "moet" je dan teveel. Je "moet" op tijd weg, je "moet" naar een bepaalde plaats toe en daar "moet" je dan ook nog eens op een bepaalde tijd aankomen.

Toeren is anders. Als je alleen gaat toeren is dat misschien wel het meest "vrij". Je moet immers helemaal niets, behalve een beetje rekening houden met het overige verkeer en de opgelegde verkeerswetten, maar qua tijd en route ben je vrij. Als je gaat toeren met een groep, neemt de gezelligheid toe, maar de vrijheid neemt een beetje af. Je spreekt immers af dat je met z'n allen dezelfde route gaat rijden en bij de HDC-ritten worden vertrek, lunch en aankomst ook vastgelegd. 

Maar hoe zorg je er nu voor dat een hele grote groep dezelfde route rijdt? Natuurlijk, de route goed voorbereiden en beschikbaar maken voor de verschillende navigatie-apparaten die er zijn. Dat helpt al een heel groot deel, even los van mogelijke verschillen in kaartmateriaal en (her)berekening door het apparaat. Maar dan heb je de "omstandigheden" onderweg. Wegopbrekingen, werkzaamheden, ongevallen, evenementen, gewijzigde situaties, onverwachte inrij-verboden enzovoorts. Dan moet je even improviseren en afwijken van de gemaakte route. Wel zo fijn als de hele groep dat dan op dezelfde manier doet.

Er zijn verschillende "systemen" bedacht om met een groep een route te rijden en het opdelen van de groep in "behapbare" groepjes is er daar één van. Dat wil niet zeggen dat andere methoden slecht zijn, maar hé, je kunt er maar eentje kiezen nietwaar? Bij de HDC rijden we dus in kleine groepjes, in het meest ideale geval een stuk of 7 a 8 motoren per groep. Elke groep krijgt een voorrijder (plus als het even kan een "reserve" voor het geval er iets mis gaat met de apparatuur oid) en die "leidt" de groep over de route.

Komt de groep ergens een onverwachte of afwijkende situatie tegen, dan kun je natuurlijk met z'n achten gaan overleggen hoe of wat. Heel gezellig en ieder kan zijn/haar zegje doen, maar het duurt wel wat lang over het algemeen. Dus hebben we afgesproken dat de voorrijder op zo'n moment het besluit neemt hoe de route verder gereden wordt.

Nu veel motorrijders zelf navigatie en dus de route hebben, kan het wel eens gebeuren dat de voorrijder ineens besluit rechtsaf te gaan terwijl je eigen navigatie toch echt linksaf zegt. Of dat bij een wegafsluiting de voorrijder een heel stuk omrijdt, terwijl het volgens jou navigatie veel korter had gekund. Het mooie is, dat dit allemaal niet uitmaakt. Wij verdwalen niet, we ontdekken nieuwe routes naar onze bestemming (heb ik bij iemand op het forum in het onderschrift gelezen). Dus rijdt gewoon iedereen achter de voorrijder aan, wat de eigen navigatie of het eigen "gevoel" ook zegt.

Maar behalve de route in de gaten houden en onverwachte wijzigingen oplossen, moet de voorrijder er ook voor zorgen dat iedereen bij elkaar kan blijven en gewoon prettig kan rijden. Dat is misschien nog wel lastiger dan de route volgen, want wat is "prettig rijden"? Dat is voor iedereen anders.
De een trekt graag vlot op en heeft er geen problemen mee om "even bij te trekken" als de groep wat verder uit elkaar komt te rijden. Een ander is wat onzekerder in bochten en blijft daardoor een beetje achter. Weer een ander heeft wat moeite met het verkeer en de rest van de groep in de gaten te houden en checkt daardoor wat minder de achteropkomende groepsleden. Kan allemaal, maar de voorrijder heeft als taak om alles voor iedereen prettig en veilig te laten verlopen.

Zelf kies ik er dan als voorrijder voor om alles rustig aan te doen. Na een bocht niet gelijk vol het gas erop, maar even wachten tot de hele groep de bocht om is, bijvoorbeeld. Maar ook maximumsnelheid = maximum, dus (helaas) ook in die stukjes van 30 km/u die er soms in een route zitten.
Is dat prettig rijden? Nee! Voor mij tenminste niet. Motoren zijn niet gemaakt om 30 km/u te rijden, dan kun je beter gaan fietsen. Maar achteraf allemaal een aandenken op kenteken uit Leeuwarden is ook niet prettig, dus wat moet, dat moet.

Meestal gaat het prima om op deze manier te rijden en heeft de hele groep gewoon een gezellige dag. Soms zijn er groepsleden die eigenlijk liever wat meer willen doorrijden, "het mag wel wat vlotter". Tja, die zitten dan bij mij in de verkeerde groep. Misschien is het rijden in een groep zelfs wel helemaal niet aan hen besteed, wie zal het zeggen? Alles wat je met een groep doet, betekent rekening houden met elkaar.

"Samen uit, samen thuis".


Uit ons foto-album

clubdiner2.jpg