Airbagvest

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7373
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Airbagvest

Bericht door Ed Vissers »

Nieuws van de ANWB:

Bering introduceert Airbagvest

Het Franse Bering is er uit: een airbag voor de motorrijder wordt het helemaal.

Nog dit jaar wil Bering dat Franse motorrijders hun airbagvest kunnen kopen. De rest van Europa volgt dan ergens in 2011.

Het vest maakt gebruik van hi-tech wireless sensoren, die in contact staan met sensoren op de motor. Bij een botsing, maar ook bij een plotselinge, hevige afremming, krijgt de airbag in het vest het sein dat ie zich moet opblazen. Dat gaat vliegensvlug.

Het vest weegt 1,25 kilo en blaast zich op binnen 0,08 seconden. Onderhoud is beperkt tot het zo nu en dan vervangen van een batterij van €20 tot €30,-.



<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4ucwuxpOWn0&re ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4ucwuxpOWn0&re ... &version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></embed></object>
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

't Was een kwestie van tijd voordat er een bedrijf zou zijn wat een draadloze variant zou bouwen. Met kabeltje zijn er al verschillende (zie hieronder), ben wel erg benieuwd wat zo'n jack gaat kosten...
<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OTXEZKEK9x8&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OTXEZKEK9x8&hl ... &version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></embed></object>
(Amerikaans bedrijf, erg langdradig filmpje.) Bovendien opvallend: in het filmpje gaat men ervan uit dat je aan een helm en dat (mouwloze) vest voldoende hebt als bescherming...

Of deze, ook daar zit de bevestiging die het jack activeert aan de motor vast:<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FcTv6N5ppEU?fs ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FcTv6N5ppEU?fs=1&hl=nl_NL" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Deze fabrikant vond het zonde om voor de test van het jack een motor en/of auto te beschadigen, dan maar een "sterk staaltje" acteer- en camerawerk erin gooien: ;)
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TX_YIr5CkDM?fs ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/TX_YIr5CkDM?fs=1&hl=nl_NL" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Sta je netjes op tijd stil, val je alsnog van je motor :lol:
Laatst gewijzigd door Koen op 24 nov 2010, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Je zal testrijder zijn bij Bering... ik zou mijn eigen remmen moeten saboteren want vrijwillig met die snelheid tegen een auto rijden???
1e filmpje CaveyH; Op 1:05 loopt die vent tegen zijn eigen motor aan... Ja als je dusdanig motorisch gestoord bent heb je zeker zo'n vest nodig.

Hoe zou die tests gaan als je een windscherm hebt?
Laatst gewijzigd door Gustaf Larson op 24 nov 2010, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Gustaf Larson schreef:1e filmpje CaveyH; Op 1:05 loopt die vent tegen zijn eigen motor aan... Ja als je dusdanig motorisch gestoord bent heb je zeker zo'n vest nodig.
Hij loopt niet tegen z'n motor aan, hij laat zien dat ie vast zit aan de motor door weg te lopen tot de kabel wordt aangetrokken en het vest wordt geactiveerd.

Maar het ziet er wel heel stom uit inderdaad, verderop (bij 2:08 ) doen ze het nog 's met z'n drieën tegelijk en ik moest ff 2x kijken voor ik doorhad wat ze nou aan het doen waren :lol:
Laatst gewijzigd door Koen op 24 nov 2010, 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

ah... ik heb ook geen geluid op mijn pc.
BertG

Re: Airbagvest

Bericht door BertG »

EdVissers schreef:Het vest maakt gebruik van hi-tech wireless sensoren, die in contact staan met sensoren op de motor.
Bij een botsing, maar ook bij een plotselinge, hevige afremming, krijgt de airbag in het vest het sein dat ie zich moet opblazen.
Dat gaat vliegensvlug.
En nu maar hopen dat die communicatie tussen de sensoren monkey proof is. Je zal toch rijden en door een signaalstoring ploft je vest... :oops:
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Airbagvest

Bericht door Koen »

BertG schreef:
EdVissers schreef:Het vest maakt gebruik van hi-tech wireless sensoren, die in contact staan met sensoren op de motor.
Bij een botsing, maar ook bij een plotselinge, hevige afremming, krijgt de airbag in het vest het sein dat ie zich moet opblazen.
Dat gaat vliegensvlug.
En nu maar hopen dat die communicatie tussen de sensoren monkey proof is. Je zal toch rijden en door een signaalstoring ploft je vest... :oops:
Of je komt thuis, stapt van je motor af en voordat je twee stappen gedaan hebt... PLOF! ;) Ik ga ervan uit dat hier wel over nagedacht is, maar het lijkt me toch tricky om elke valsituatie met die sensoren te kunnen herkennen en er adequaat op te reageren.

Een plotseling vertraging of loskomen van de motor zal nog wel goed worden geregistreerd door de sensoren, maar wat als je op de snelweg een "schuiver" maakt waarbij je in eerste instantie nog met dezelfde snelheid als je motor over het wegdek schuift, soms ook nog relatief dichtbij (onder?) je motor. Herkent de sensor zoiets als een val en activeert ie dan het systeem?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

De sensor op de motor zal G-krachten en positie t.o.v waterpas o.i.d. signaleren denk ik,
en de afstand tussen sensor op de motor en sensor van het vest.

Als deze laatste afstand ineens extreem groter wordt mag je er van uitgaan dat het geen vrijwillig afstappen betreft
(zelfs niet op de manier zoals Ed afstapt).
rider-64

Bericht door rider-64 »

Al ergens in Nederland tekoop?
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

BertG schreef:Als deze laatste afstand ineens extreem groter wordt mag je er van uitgaan dat het geen vrijwillig afstappen betreft
(zelfs niet op de manier zoals Ed afstapt).
Hi hi, zie het al helemaal voor me: "Met een sierlijke zwaai belandt Ed naast z'n Grote Witte en POEF ineens een stuk in z'n kraag ;)"
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
RonalT

Bericht door RonalT »

Allemaal stom en overbodig gedoe.

Ik vraag me nog steeds af wat in dat Amerikaans (veel te lange filmpje) die coureurs doen. Deze mensen vallen al jaren van hun motor en als ze kunnen glijden mankeren ze eigenlijk nooit iets.

Want dat is het punt, je moet de ruimte hebben om tot stilstand te komen. Als je te snel wordt afgeremd door een paaltje of boom breek je ledematen.
En daar helpt geen opblaasvestje tegen.

Airbags horen in auto's thuis. Daar zitten de personen op een duidelijk vastgestelde plaats. Ze zitten vast met een gordel en als er een heftige reactie komt (aanrijding) blazen die zakken zich op en beschermen de inzittenden.

Als motorrijder kan je op heel veel manieren aangereden worden (voor, achter, links en rechts) maar ook nog allerlei tussenliggende richtingen.
Al deze manieren geven een verschillende impact en verschillende manieren om van je motor af te komen.
Een opblaasvest lijkt leuk, maar ik ben bang dat het weinig zal helpen.

Ik heb er in iedergeval geen cent voor over.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Ik steek m'n centen ook liever in een VRO-1 dan in zo'n vest. "Voorkomen is beter dan genezen" ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”