Parkeren op de stoep

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7373
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Parkeren op de stoep

Bericht door Ed Vissers »

Parkeren op de stoep is verboden. Toch wordt het op veel plaatsen gedoogd. Het is immers veelal ook niet toegestaan om een motor op een voor een auto bedoeld parkeervak te zetten, wanneer dat vak voorzien is van een parkeermeter of wanneer het in een 'betaald parkeren' zone valt. Dat wordt overigens per gemeente geregeld.
In de meeste steden blijven er dan weinig mogelijkheden over. Daarom wordt het meestal gedoogd als je een motor 'elders' parkeert. Dan moet dat wel op een voor overige weggebruikers niet hinderlijk zijn.
Uitzonderingen zijn in ieder geval Valkenburg en Scheveningen. Deze gemeenten hebben speciale motorparkeerplaatsen en accepteren het daarom niet als je op de stoep parkeert.

Zelf parkeer ik onze dikke altijd op het trottoir, maar wel zodanig dat hij beslist niet in de weg staat.
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 18 mei 2009, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Slakkie

reactie

Bericht door Slakkie »

Nou, ze kunnen me de boom in met hun regels aangaande parkeren voor motoren. Wij parkeren ook altijd zodanig dat de motor te zien is en daar waar we haar aan de aarde kunnen vastzetten. Niet dat ik erop sta te wachten, doch betaal ik liever een bekeuring dan dat we straks moeten lopen omdat onze motor in een busje op weg is naar het Oosten. Uiteraard letten we er ook steeds op dat andere weggebruikers geen last ervan hebben. Probeer maar eens ter plekken een goede parkeerplaats te vinden als je ergens vreemd bent. Je moet gelijk de plaatselijke regels van de gemeente kennen. Nou, knap lastig..


Trouwens tipje voor kermisgangers in Tilburg. In Tilburg, in de buurt van het station, is een speciale, bewaakte en geheel met hekken omringde stalling voor motoren. De naam schiet me even niet te binnen (even google vragen). Vorig jaar heb ik lekker kunnen genieten van de kermis met de wetenschap dat de motor (naar alle voorhande mogelijkheden) "veilig" geparkeerd stond.


Groet,


Slakkie
Rataplan

Re: Parkeren op de stoep

Bericht door Rataplan »

edvissers schreef:Parkeren op de stoep is verboden. Toch wordt het op veel plaatsen gedoogd. Het is immers veelal ook niet toegestaan om een motor op een voor een auto bedoeld parkeervak te zetten, wanneer dat vak voorzien is van een parkeermeter of wanneer het in een 'betaald parkeren' zone valt. Dat wordt overigens per gemeente geregeld.
In de meeste steden blijven er dan weinig mogelijkheden over. Daarom wordt het meestal gedoogd als je een motor 'elders' parkeert. Dan moet dat wel op een voor overige weggebruikers niet hinderlijk zijn.
Uitzonderingen zijn in ieder geval Valkenburg en Zandvoort. Deze gemeenten hebben speciale motorparkeerplaatsen en accepteren het daarom niet als je op de stoep parkeert.

Zelf parkeer ik onze dikke altijd op het trottoir, maar wel zodanig dat hij beslist niet in de weg staat.
In Belgïe gelden dezelfde regels als voor een wagen.
Je parkeert je moto op een parkeerplaats voorzien voor een wagen. Wanneer het betalend parkeren is, dan moet je evengoed een ticket nemen.
Wat wel mogelijk is, dat is verschillende motoren parkeren op één vak en alléén één motor hoeft te betalen.
Slakkie

reactie

Bericht door Slakkie »

Hoi,


Het enige probleem is dan wel dat je als de motor op een open parkeeplaats-parkeervak zet, je vaak geen mogelijkheid hebt om je machine vast aan de aarde te zetten. Je ontkomt er vaak niet aan ok de motor op het trotoir te zetten als je haar aan een lantaarnpaal, hek of weet ik wat wilt vast maken. En juist daar schuilt mijn probleem en kortzichtige gedachten dat ze me de boom in kunnen. Ik moet de mogelijkheid hebben om mijn motor (spreek dure eigendom) te beschermen tegen de dievengilde. Uiteraard wel zodanig dat ik anderen hiermee niet stoor. Daarbij zijn er over Nederland gezien niet zoveel motorrijders (meetings en motorbijeenkomsten uitgezonderd). Ik heb dan welliswaar nog niet zoveel ervaring met het motorrijden, doch heb wel al ervaren dat het soms knap lastig is om de motor te parkeren, zodanig dat dezen ook veilig kan worden afgesloten. Zeer zeker als je ergens vreemd bent. Om van elke gemeente alle regels te kennen zou niet te doen zijn.



Groet,

Slakkie
dick

Bericht door dick »

In de parkeer garage bij het St Franciscus Gasthuis (Rotterdam Schiebroek) kan je met de motor gratis parkeren in een aparte hoek van de garage. Dat vind ik goed geregeld. Ik weet geen andere garages waarbij dat zo gedaan is.

Dick
Barbie

Re: Parkeren op de stoep

Bericht door Barbie »

Rataplan schreef:Wanneer het betalend parkeren is, dan moet je evengoed een ticket nemen.
Wat wel mogelijk is, dat is verschillende motoren parkeren op één vak en alléén één motor hoeft te betalen.
en waar laat je die ticket dan??
op je dashboard??

En waar laten ze die bekeuring als je niet betaald hebt?? Achter je ruitenwisser ?? :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Parkeren op de stoep

Bericht door Frank »

en waar laat je die ticket dan??
op je dashboard??

En waar laten ze die bekeuring als je niet betaald hebt?? Achter je ruitenwisser ?? :roll: :roll: :roll:[/quote]

KIJK DIT IS PRAAT WAAR IK VAN HOUD!

Al moet ik wel melden dat onze veltwachter, op z'n varken, de parkeerbon in een envelop doet en deze voorziet van een postzegel en hem dan op de brievenbus gooit en echt waar, ik lieg niet. Het is mij overkomen :twisted:

Frank
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Parkeren op de stoep

Bericht door MrSkippy »

Frank schreef:
en waar laat je die ticket dan??
op je dashboard??

En waar laten ze die bekeuring als je niet betaald hebt?? Achter je ruitenwisser ?? :roll: :roll: :roll:
KIJK DIT IS PRAAT WAAR IK VAN HOUD!

Al moet ik wel melden dat onze veltwachter, op z'n varken, de parkeerbon in een envelop doet en deze voorziet van een postzegel en hem dan op de brievenbus gooit en echt waar, ik lieg niet. Het is mij overkomen :twisted:

Frank
Tja, als je in zo'n groot dorp woont waar de veldwachter van iedereen weet waar zijn huis woont ;) :P
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
onmogelijkhier

Re: Parkeren op de stoep

Bericht door onmogelijkhier »

Barbie schreef:
Rataplan schreef:Wanneer het betalend parkeren is, dan moet je evengoed een ticket nemen.
Wat wel mogelijk is, dat is verschillende motoren parkeren op één vak en alléén één motor hoeft te betalen.
en waar laat je die ticket dan??
op je dashboard??

En waar laten ze die bekeuring als je niet betaald hebt?? Achter je ruitenwisser ?? :roll: :roll: :roll:
Aangaande de ticket is het heel eenvoudig, dat is jou probleem en niet het probleem van de controlerende instantie :)
Aangaande de bekeuring, maak je niet druk, daarvoor heeft justitie een mooie afdeling die zorgt dat het netje bij je in de bus komt, met overdracht formulier.
onmogelijkhier

Re: reactie

Bericht door onmogelijkhier »

Slakkie schreef:Het enige probleem is dan wel dat je als de motor op een open parkeeplaats-parkeervak zet, je vaak geen mogelijkheid hebt om je machine vast aan de aarde te zetten. Je ontkomt er vaak niet aan ok de motor op het trotoir te zetten als je haar aan een lantaarnpaal, hek of weet ik wat wilt vast maken.
Slakkie
Ik heb nog nooit een motor vast aan aarde gezet, en ben er toch nog nooit eentje verloren aan het gilde.
Als ik hem ergens neerzet gaat er buiten het HISS en het stuurslot meestal nog een remschijfslot op en soms ook nog een beugelslot.
Maar ik heb niet de illusie dat mijn motor niet gestolen kan worden, ook niet als ik hem aan een paal vast zet.
Bovendien is mijn motor tegen diefstal verzekerd.

Hoe doe je dat eigenlijk met je auto? ook aan een paal vast :l
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Bericht door MrSkippy »

en waar laat je die ticket dan??
op je dashboard??
Mocht je ooit een boete "achter je ruitenwisser" vinden, zorg ervoor dat je een ticket van rond die tijd te pakken krijgt, kan je deze met een mooi bezwaarschrift (dat je wel een ticket had gekocht, maar je hem niet op je dashboard kan leggen, wind, regen, etc.) en een kopie opsturen...
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Slakkie

Bericht door Slakkie »

onmogelijkhier schreef: Hoe doe je dat eigenlijk met je auto? ook aan een paal vast


Nou, het lijkt me vrij duidelijk dat je een auto niet met kettingen vast gaat zetten. Een auto is mijns inzien ietsje lastiger te stelen. Lastiger in de zin van dat je er niet zomaar tussen het ander verkeer kunt "scheuren" om weg te komen, ook til je een auto niet zo gemakkelijk een busje in. Verder is een motor over het algemeen beter in het zicht te plaatsen (wel of niet binnen een parkeerverbod voor motoren). Kortom, blijf ik zeggen om te proberen de boeven het zó lastig mogelijk te maken. Hoe onzinnig ook sommige sloten en maatregels mogen zijn. Elke obstakel die je aanbrengt kan het verlies of het behoud van je motor betekenen. Elke minuut telt die een boef nodig heeft om je motor los te wrikken. Tijd die een boef over het algemeen niet heeft. Het moet snel en zo onopvallend mogelijk gebeuren... Ik blijf ontzettend eigenwijs en zeggen, zet je motor zoveel mogelijk in het zicht en maak haar ergens aan vast...

Ook ik heb de illusie niet dat ze mijn liefje nooit zouden kunnen stelen, dat geldt net zó voor de auto!!!! Ik probeer het hen alleen zo moeilijk mogelijk te maken.


Slakkie
MarcelB

Re: reactie

Bericht door MarcelB »

onmogelijkhier schreef:Ik heb nog nooit een motor vast aan aarde gezet, en ben er toch nog nooit eentje verloren aan het gilde.
Als ik hem ergens neerzet gaat er buiten het HISS en het stuurslot meestal nog een remschijfslot op en soms ook nog een beugelslot.
Maar ik heb niet de illusie dat mijn motor niet gestolen kan worden, ook niet als ik hem aan een paal vast zet.
Bovendien is mijn motor tegen diefstal verzekerd.

Hoe doe je dat eigenlijk met je auto? ook aan een paal vast :l
Nu hoop ik maar dat je door dit geluk niet in slaap bent gelukt. Sinds begin februari staat bij ons de teller op 2 gestolen motoren :evil: . Waarbij de laatste was voorzien van HISS, alarm, startonderbreker, kettingslot, stuurslot, links een muur van beton, achter een muur van beton, rechts een Pan European en er voor een Smart. Maar toch is ze uit de garage gehaald en heeft niemand iets gemerkt.

En als je denkt dat je verzekering helpt moet ik je ook een illusie ontnemen. Je krijgt de dagwaarde en die is beduidend minder dan de inruilwaarde. Ik ken mensen die hierdoor hun hobby hebben opgegeven, domweg omdat ze het geld niet hadden om een andere motor te kopen.
mkhonda

Bericht door mkhonda »

ik pleur mijn wingiwing ook gewoon overal neer als je maar niet in de weg staat en tenzij het aan gegeven staat dag dat je zo n 5 meter ruimte moest laten ? doe dit al ruim 7 jaar nooit geen bekeuring nog gehad als je het niet weet eve aan een diender vraagen als die zegt ga je gang vraag eve zijn naam en gegevens zit het altijd wel goed
voor geval je toch bekeurt word ik persoonlijk vint het groote bulschit
dat gelul dat je het er niet mag neer zetten :evil:
Slakkie

reactie

Bericht door Slakkie »

Beste MKHonda,


Helemaal gelijk hoor. Maar nederland is niet voor niets één van de weinige landen met de meeste regels. Dat je naar de naam (nummer) van de diender vraagt zal ook van de ene persoon tot de andere persoon verschillen. Voorbeeld:

Ooit moest ik voor mijn werk in de stad Roermond werkzaamheden verichten in een gebouw. Het probleem was dat je parkeren kon vergeten (zeker met een aanhanger vol apparatuur die dicht bij de woning moest staan), overal zat het potdicht van de auto's. Nou daar sta je dan. Een achterom was er ook niet. Stukje verder 6 politieagenten die een of andere controle aan het uitvoeren waren. Ik er dus met volle moed heen om een oplossing te vinden. Bekeuringen moet ik zelf betalen van de baas en het werk moest toch worden gedaan. Nou, één agent kwam met een zéér goede oplossing. De aanhanger met apparatuur op het trottoir zetten, beveiligen met pillonnen en afzet lint, de wagen moest in wel gewoon parkeren langs de straat en een ticket kopen. Dat er geen plaats was speelde dus geen rol op dat moment. Ik heb toen ook gevraagt aan die goede man hoe ik me moest verdedigen als zei weg waren en een andere diender moeilijk zou gaan doen. Die man trok zijn schouders op en zei letterlijk, Van mij mag het wel zolang wij hier staan, doch je mag niet op het trottoir parkeren PUNT... Tja, daar kon ik het dus mee doen.

Einde van het liedje:
Ik heb de hele combinatie (auto en aanhanger) op het trottoir gezet en mijn werk gedaan. Gelukkig is dat verder geen politie opgevallen. Dus die dag mocht ik mijn loon behouden....

Het is maar wie je tegen komt en wie zin heeft om mee te denken en durft verantwoording te nemen van gedane uitspraken. Aan het verhaal van die goede agent in kwestie had ik dus niets. En dan ga je al extra naar zo'n kerel......... Misschien was dit wel een uitzondering of de agent had een slechte nacht achter de rug. Maar ik had op dat moment echt zoiets van >>> GGGRRRRRRRRRR <<<<


groet,

Slakkie
onmogelijkhier

Re: reactie

Bericht door onmogelijkhier »

Jo-Mar schreef:Nu hoop ik maar dat je door dit geluk niet in slaap bent gelukt. Sinds begin februari staat bij ons de teller op 2 gestolen motoren :evil: . Waarbij de laatste was voorzien van HISS, alarm, startonderbreker, kettingslot, stuurslot, links een muur van beton, achter een muur van beton, rechts een Pan European en er voor een Smart. Maar toch is ze uit de garage gehaald en heeft niemand iets gemerkt.

En als je denkt dat je verzekering helpt moet ik je ook een illusie ontnemen. Je krijgt de dagwaarde en die is beduidend minder dan de inruilwaarde. Ik ken mensen die hierdoor hun hobby hebben opgegeven, domweg omdat ze het geld niet hadden om een andere motor te kopen.
Ik weet heelgoed dat het altijd kan gebeuren, ik wilde daar juist op wijzen.
Zoals ook nu weer blijkt uit jou verhaal, hoe goed je hem ook op slot zet enz. jatten kunnen ze hem altijd en overal.
Ook weet ik dat ik de dagwaarde terug krijg, dat is namelijk ook zo als de motor in de prak gaat.
Bij jullie waren ze dus duidelijk op zoek naar de motoren en ze wisten waar ze stonden, nog een geluk dat de Smart ook niet is meegenomen.
Bij mijn buurman haalden ze zijn voor de deur geparkeerde auto weg (stond op +/- 25cm van de woning voor een raam) heeft ook niemand iets van gemerkt.

Ik wilde alleenmaar duidelijk maken dat wat je ook doet een motor altijd gestolen kan en zal worden, zoals uit jou verhaal ook blijkt
En misschien heb ik in de 41 jaar dat ik nu motor rij inderdaad wel geluk gehad.
Hoop dat nog een tijdje te houden ook.
onmogelijkhier

Re: reactie

Bericht door onmogelijkhier »

Slakkie schreef:Beste MKHonda,

Helemaal gelijk hoor. Maar nederland is niet voor niets één van de weinige landen met de meeste regels. Dat je naar de naam (nummer) van de diender vraagt zal ook van de ene persoon tot de andere persoon verschillen.
Slakkie
Ik zou je nog wel wat leuke dingen over Duitsland kunnen vertellen aangaande parkeren en regeltje.
Nederland is niet zo'n grote uitzondering.
Menig Nederlander is zijn motor of auto al wezen zoeken als hij hem in Antwerpen had neergezet.
Weggehaald door de politie omdat er niet korrekt geparkeerd was.
FreBa

Parkeren op de stoep

Bericht door FreBa »

Dag,
Momenteel zit ik voor 2,5 maanden in Spanje. ZONDER motor helaas. Maar je blijft steeds als motorrijder kijken naar verkeer en parkeermogelijkheden in Spanje. In de plaats waar ik nu zit, 40 km ondr Alicante, zie ik, dat er regelmatig speciale parkeerplaatsen voor motoren zijn aangelegd. Met strepen en speciale vakken. Keurig aan begin en einde van de boulevard. In straten waar je met de voorkant van de auto naar het trottoir mag parkeren, mag je je motor ook zo parkeren! Veelal zijn dat eenrichtingstraten. Overigens.........je moet hier deksels goed oppassen: 10 cm over de gele lijn (=verboden) geparkeerd, betekent onherroepelijk afslepen.
Mhg, Fred
FreBa

Parkeren op de stoep.

Bericht door FreBa »

Dag,
In Spanje een foto gemaakt van een normale parkeerplek voor brommers,motorscooters en motoren. Weliswaar niet op de stoep. maar ik vond de foto gewoon leuk.
Afbeelding
Mhg, Fred
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”