Basecamp

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
RonalT

Re: Basecamp

Bericht door RonalT »

HoDeVi schreef:Een (HDC) route inlezen en herberekenen.
Catbustingdog schreef:Als je de route gedupliceerd hebt, en je past herberekenen toe op één van beide routes, worden ze beiden herberekend ...
Als test heb ik de openingsrit 2012 ingelezen. De instellingen http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... =104&t=462 van Ed in BaseCamp proberen te vinden, daar zitten wat verschillen tussen, de gedupliceerde route laten herberekenen en maar 1 klein verschil (2 nadat ik het profiel op motor had gezet) kunnen vinden. Maar de originele route is niet aangepast.

Zo dit was mijn 1e indruk en terugkoppeling van de kennismaking met BaseCamp.
En dan is de bedoeling dat je een route inlees in Basecamp en daarna dupliceer. Na het dupliceren heb je twee keer dezelfde route met achter eentje een 1.
Nu kan je de originele herberekenen. Via geavanceerd de route opnieuw laten berekenen.
Dan kijk je of de routes gelijk zijn, en zo niet dan kan je ze met "invoegen" een beetje aanpassen. door er een of meer punten bij te maken. :D
Hans V.

Re: Basecamp

Bericht door Hans V. »

Heb inmiddels wat gespeeld en geoefend met Basecamp, (gekoppeld aan het kaartmateriaal van mijn Garmin nuvi 2595LMT)
Maar het gaat allemaal wel héél erg traag, terwijl ik toch een behoorlijk snelle pc heb.
Voorlopig blijf ik liever met Tyre routes maken en bewerken. Tyre ondersteunt immers ook de Garmin .gpx bestanden.
---
edit: Inmiddels wat dieper in Basecamp aan het doordringen. Ziet er toch wel interessant uit.
In tegenstelling tot velen van jullie heb ik geen Mapsource-verleden. Alleen gewerkt met Tyre (voor TomTom én Garmin).
Na overleg met de maker van Tyre neig ik nu toch naar de overstap van Tyre naar Basecamp.
In elk geval valt er nog veel te leren. Vooral m.b.t. routebeheer en het onderscheid tussen waypoints en via-punten.
Ik studeer voorlopig lekker verder! :)
RonalT

Re: Basecamp

Bericht door RonalT »

Hans, ook voor mij als Mapsource aanhanger werkt Basecamp traag en onhandig.
Maar met een 2595 kan je veel meer met Basecamp. Ten eerste gebruik je het kaartmateriaal uit je Nuvi, dus de kaarten komen overeen.
Ten tweede beheer je de gemaakte routes en waypoints op een handig manier.

Het is inderdaad aan te raden om er mee te oefenen.

Vraagje: kan jij een route die gemaakt is mbv Basecamp naar je 2595 sturen?
Hans V.

Re: Basecamp

Bericht door Hans V. »

RonalT, ik stuur de in BaseCamp gemaakte routes via een tussenstap naar mijn 2595:

1. Route vanuit BaseCamp exporteren als .gpx bestand en opslaan in de pc.

2. Op de pc: GPX-bestand kopiëren naar de Garmin: \nüvi 2595\Internal Storage\GPX

Nu de Garmin afkoppelen van de pc en opnieuw opstarten.
Dan komt de route beschikbaar via Apps > Reisplanner (even wachten tot de zandloper klaar is)
(Garmin maakt een interne kopie van de route naar een niet-zichtbare locatie)
De eerstvolgende keer dat de Garmin aan de pc gekoppeld is kan de route uit de nüvi GPX-map verwijderd worden.
Hij blijft toch in de nüvi aanwezig (totdat je hem daar ook verwijdert).
- - - - - - - - - - - -
Met betrekking tot die traagheid bij het werken met BaseCamp:
Vermoedelijk is dat het gevolg van het feit dat je niet alleen op je pc zit te werken maar tegelijk ook op de Garmin.
Je werkt immers rechtstreeks met het kaartmateriaal in de Garmin.
En zo zie je maar weer: Elk voordeel hep z'n nadeel
Gebruikersavatar
Stephan
Moto Guzzi Stelvio
Berichten: 8003
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Basecamp

Bericht door Stephan »

Martijn schreef elders:
martijn schreef: ...Op jullie forum heb ik tevens berichten gelezen over Basecamp. Garmin is over van mapsource naar Basecamp. Hoewel het even wennen was en ik in het begin met 2 linker handen achter Basecamp zat ben ik inmiddles meer dan overtuigt van Basecamp. Het lukt mij inmiddels om vlot een route te plannen. Mapsource zat er soms wel een flink naast met de planning van een route. Basecamp werkt erg nauwkeurig en in de planning van de route vrijwel geen fouten. We hebben ruim 1000 KM gereden en de route van te voren gepland. Slecht een keer werd ik een weg opgestuurd waar ik niet in mocht rijden. Wat een voordeel is, is de uitgebreide zoekfunctie en dat de kaart eindelijk 3D op je beeldbuis staat. Nederland is dit nog niet zo interessant maar zeker daar waar heuvels en bergen zijn is dat erg behulpzaam. Uiteraad kan je de route naar Google earth doorzetten en de route nakijken. Google earth wordt steeds beter en je kan steeds nauwkeuriger de route nalopen. Kortom ik ben inmiddels wel handig met Basecamp. Voor diegenen die eigelijk weer willen werken met Mapsource, deze is gewoon te downloaden bij Garmin. Let wel alle nieuwe kaarten komen nu uit voor Basecamp en het zou mogelijk kunnen zijn dat de nieuwe kaarten na enige tijd niet meer zijn te gebruiken op Basecamp. Ik heb inmiddels een nieuw Zumo600 en ben toch maar over gegaan op Basecamp. Echt als laatste er zijn goede instructiefilmpjes op Waypoint te vinden. Voor diegene die ik kan helpen, mail maar...
...back in town! :up
Hans V.

Re: Basecamp

Bericht door Hans V. »

martijn schreef:... Let wel alle nieuwe kaarten komen nu uit voor Basecamp ...
Begrijp ik nu goed dat je ook zonder je GPS aan de pc te koppelen je kaartmateriaal in BaseCamp kunt zien?
(Dat zou de performantie zeer ten goede kunnen komen)
:?:
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Basecamp

Bericht door pheufk »

Alleen als de kaarten met mapsource op je pc/laptop staat.
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
PA1BEN

Re: Basecamp

Bericht door PA1BEN »

Toen ik de update voor de laatste versie van het kaartmateriaal binnenhaalde had ik opgegeven dat ik het zowel op de GPS als op de computer geïnstalleerd wilde hebben. Het is toen wel op de GPS terecht gekomen maar niet op de computer. Daarna nog maar eens de update gedownload maar nu met als instelling dat het alleen maar op de computer hoefde komen te staan (de GPS was niet aangesloten).
Na de download maar vóór de installatie moest nog een keer gekozen worden waar het moest worden geïnstalleerd en daarna stond het, haast zonder wachttijd, op de computer en kon ik er met Basecamp mee werken.
De zelfde nieuwe kaart heb ik daarna nog een keer met een andere computer gedownload en na dezelfde rituelen werd de kaart ook daarop geïnstalleerd.
Dus driemaal gedownload en driemaal geïnstalleerd.

Kaartversie CN Europe NT 2012.40,
Zümo 660,
iMac en
Macbook Pro.

Ik hoef nu geen GPS aangesloten te hebben en kan toch met de nieuwe kaart op de computer werken.

De klachten over de snelheid in Basecamp heb ik niet.
Veranderingen in de route aanbrengen en daarna herberekenen gaan supersnel.

Ook ik sla de bewerkte route eerst op de computer op en sleep het GPX-bestand daarna naar de juiste locatie van het interne geheugen van de GPS.
Hans V.

Re: Basecamp

Bericht door Hans V. »

Goeie tip :!: Dank daarvoor. Vanavond ga ik het ook proberen :D

edit: Perfect gelukt; nu draait BaseCamp als een tierelier (wat dat dan ook moge zijn...) :D
RonalT

Re: Basecamp

Bericht door RonalT »

Hans V. schreef:RonalT, ik stuur de in BaseCamp gemaakte routes via een tussenstap naar mijn 2595:
Hans, bedankt voor de uitleg.

En dan nog wat uitleg voor iedereen.
Wat ik ondertussen ontdekt heb is dat de 2595 communiceert via het MTP protocol.
Dit betekend dat het apparaat niet zo goed te benaderen is.

Dit kan je aanpassen als je bv een back-up wil maken van je navigatietoestel.
  • zet de 2595 aan,
  • ga naar het geluidsscherm,
  • druk een seconde of 5 op de rechter bovenhoek van het scherm,
  • druk een keer pijl naar benenden,
  • dan zie je MTP settings staan, druk daar op,
  • nu kan je kiezen voor Mass Storage of Mass Storage Single Session,
  • afsluiten met Sla op
Ikzelf heb hem op Mass Storage gezet, nu is de 2595 benaderbaar als verwisselbare schijf.
Als je bang bent om dit te doen zou je kunnen overwegen om in geval van noodzaak de MS Single Session te kiezen.

Je kan de inhoud gewoon zien, wijzigen (let op alleen wijzigen als je weet wat je ga wijzigen), back-up's maken enz.
RonalT

Re: Basecamp

Bericht door RonalT »

martijn schreef:Voor diegenen die eigelijk weer willen werken met Mapsource, deze is gewoon te downloaden bij Garmin. Let wel alle nieuwe kaarten komen nu uit voor Basecamp en het zou mogelijk kunnen zijn dat de nieuwe kaarten na enige tijd niet meer zijn te gebruiken op Basecamp.
Volgens mij haal je af en toe Mapsource en Basecamp door elkaar.

Basecamp is gewoon te downloaden. klik <= daar om te downloaden.
De nieuwe kaarten komen uit voor Basecamp en mogelijk zijn de nieuwe kaarten na enige tijd niet meer zijn te gebruiken op Basecamp.
Hier bedoel je waarschijnlijk niet meer bruikbaar zijn in Mapsource :?: :?:

Maar hoe kom je er bij dat de kaarten voor Basecamp zouden zijn? De Garmin kaarten zijn gewoon kaarten en hebben niets met het programma te maken.
Er zijn wel mogelijkheden als de overgang van de oude kaarten naar de NT kaarten.
Op dit moment zijn de NT kaarten bruikbaar in bepaalde versies, in de oudere versies zijn die kaarten niet bruikbaar. Als Garmin ooit nog een keer overgaat naar NogNieuwereTechnologie zal de kaart inderdaad niet meer bruikbaar zijn in Mapsource.
Maar op dit moment zijn het gewoon kaarten, bruikbaar in Basecamp en Mapsource. En met enig geknutsel zijn de NT kaarten ook bruikbaar in de oudere Mapsource versies bv 6.12.4 of 6.13.3
Deze Mapsource versies zijn eigenlijk voor de OT-kaarten, maar met dat geknutsel kunnen er ook NT-kaarten in deze versies.
Hans V.

Re: Basecamp

Bericht door Hans V. »

RonalT - dank voor de zeer nuttige informatie! :up
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”