Sportuitlaat

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
MichielP

Sportuitlaat

Bericht door MichielP »

Ha Deauv'ers,

Tijdje stil geweest, maar de Deauv staat eindelijk op kenteken. Dat betektn dat er een mooi project aankomt: samen met een maker van linkpipes ga ik aan de slag om G&G uitlaten voor de Deauville 650 beschikbaar te krijgen. Zo komt er een èchte sportuitlaat beschikbaar voor de Deauville, waar verder toch weinig voor te krijgen is.

Ik weet dat het niet het meest gezochte accessoire is voor dit model, maar aangezien ik hem zelf ook wil hebben, leek het ons aardig om er meteen een mal voor te bouwen. En mocht er vraag zijn naar zo'n demper voor de Deauville 700, dan is er altijd te kijken of iemand zijn Deauville een weekje voor dat doel uit wil lenen.

Het goede nieuws daarbij: hij komt met E-keur en verwijderbare dB-killer, waarbij ik wel op wil merken dat het E-keur officieel alleen voor de Hornet 600 is :P
meer info volgt!
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 06 aug 2013, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gezien de berichten hoort dit onderwerp thuis in het Praatcafe
rider-64

Bericht door rider-64 »

Hmm zou ook wel leuke sound willen hebben uit mijn Deav. 8)
MichielP

Bericht door MichielP »

houd het in de gaten ;) ik post het hier vanzelf. Even wachten tot ik mijn papieren in huis heb, dan de set bouwen :twisted:
Laatst gewijzigd door Stephan op 10 mei 2012, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Marck

Re: Sportuitlaat

Bericht door Marck »

Hier is blijkbaar nooit iets van terecht gekomen?
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Ik zou het jammer vinden dat het geluid niet meer om aan te horen word , was voor mij juist een keus een deauville aan te schaffen , ik hoor liever helemaal niets , word tijd voor een electrische deauville.
heb veel te lang naast herrie schoppers gewerkt, hé wat zeg ie krijg je dan.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Volgens mij is het doel van een sportuilaat niet meer herrie, maar meer PK's op het achterwiel.
Of zit ik daar helemaal naast. :wn1 Ik ben geen techneut.

Daarnaast wordt een sportuitlaat soms anders gemonteerd zodat er meer grondruimte ontstaat, kun je platter door de bochten, toch?
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Marck

Bericht door Marck »

M@rcel daar heb je gelijk in. Voor mij is een sportuitlaat (in geval van de Deauv) om een andere sound te krijgen. En wellicht als goedkopere optie t.o.v. Motad.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Als je dan een sportuitlaat wil, haal dan even een haakse slijper door de pijp voorde demper. Als je helemaal slim bent doe je het alleen onderlangs. Minder zichtbaar. ;)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Marck

Bericht door Marck »

Ikkieman, dan maaktie wel erg veel herrie denk ik zo.. Er zit een verschil tussen sportuitlaat en sportuitlaat he ;)
BertG

Bericht door BertG »

Nou Marcel volgens mij zit je er inderdaad naast :D

Het gaat de meesten om meer herrie. Meer herrie door minder demping.
En minder demping levert soms een paar PK op.
Of eigenlijk omgekeerd: om de geluidsemissieeisen (Wordfeud?) te halen kost dat een paar PK.

Ik denk dat in een Formule 1 auto geheel geen demping zit en de uitlaat alleen dient om de hete luchtstroom te geleiden.

Afbeelding
Het is slechts een schoorsteen van een gloeiend hete verbrandingsoven. :mrgreen:

http://f1-dictionary.110mb.com/exhaust.html" opent="in(nieuw);venster;
Marck

Bericht door Marck »

Dat klopt inderdaad, vooral bij 2-takt motoren is met een uitlaat heel veel winst te halen. Bij auto's eveneens, alle rally-auto's hebben een soort "open" systeem en daardoor meer PK.

Het zou bij mij gaan om een mooier geluid. Die PK's maken mij niet heel veel uit, dat is bijna niet merkbaar :!:
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

BertG schreef:Nou Marcel volgens mij zit je er inderdaad naast :D

Het gaat de meesten om meer herrie. Meer herrie door minder demping.
En minder demping levert soms een paar PK op.
Of eigenlijk omgekeerd: om de geluidsemissieeisen (Wordfeud?) te halen kost dat een paar PK.

Ik denk dat in een Formule 1 auto geheel geen demping zit en de uitlaat alleen dient om de hete luchtstroom te geleiden.

Afbeelding
Het is slechts een schoorsteen van een gloeiend hete verbrandingsoven. :mrgreen:

http://f1-dictionary.110mb.com/exhaust.html" opent="in(nieuw);venster;
Bert, prachtspul dat inconel. Alleen duivels moeilijk om mee te werken.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
stxrider

Bericht door stxrider »

Marck schreef:Het zou bij mij gaan om een mooier geluid. Die PK's maken mij niet heel veel uit, dat is bijna niet merkbaar :!:
Ik denk dat hij bedoelt dat het geluid iets voller mag klinken......... Misschien een iets zwaardere brom?

Ik zou de Pan nooit daarvan voorzien, daar het geluid specifiek Pan European is.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ik heb hier nog eens over nagedacht en het klopt niet helemaal dat een custom uitlaat niet veel zou uitmaken voor de PK's. Het gaat namelijk ook om de specifieke frequenties van de uitgestoten uitlaatgassen bij verschillende toeren. Daar pas je een echte F1 sportuitlaat op aan. Daarnaast moeten ze nog een gelijke lengte hebben. Vandaar dat het ook zo'n spaghettiwerk is. Hoewel je in de F1 natuurlijk op max 19.000 rpm meer last hebt van de afstanden van uitlaatbochten merk je het waarschijnlijk wel op een deuf. Ook de frequenties van de uitlaatgassen merk je natuurlijk meer met zulke hoge toerentallen, maar je moet wel er rekening mee houden. Een grotere diameter bocht na de uitlaatpoort of een interne vernauwing heeft echt wel een effect hierop. Ik denk dat een custom uitlaat toch iets van 5 of 10 PK kan schelen. T zal natuurlijk de meesten hier niet zo veel schelen, maar er kan veel meer uit een 650 blok gehaald worden. Persoonlijk zou het mij ook niet zo boeien. Het lekkere rijden is voor mij belangrijker. Dat is wat Honda ook doet. Vermogen opofferen voor betrouwbaarheid in z'n wegmotoren. Anders zou je zo uit een CBR100RR >225 pK kunnen halen. Ze gebruiken namelijk het zelfde blok in de superbike CBR.
andolou

Bericht door andolou »

Ik denk moest je een uitlaat kunnen maken met een winst van 5 a 10 pk dat er veel meer geintresseerden zouden zijn dan jullie denken ,natuurlijk met niet veel meer DB dan de originele hé ....
Want zijn er veel die zeggen had ik maar iets meer of den deauville net daarvoor inruilen voor iets zwaarders .
Met het juiste materiaal is dit gemakkelijk te maken en zeker zonder veel meer db bij lagere toerentallen als je doortrekt zal die dan wel brullen maar dan heb je er ook wat bij hé .
Volledig freeflow gaan zou niets opeleveren denk ik in tegendeel minder trekkracht op lagere toerentallen maar een middenweg zou mooi zijn ....eigenlijk zou deze moeten gemaakt worden met een vermogenbank erbij dat je ziet wat er gebeurd als je verder freeflow gaat en tot waar je mag gaan ...
Men kan ook lekker rijden met iets meer pk's hoor en niet zo heel veel db's meer .
Laatst gewijzigd door Stephan op 05 nov 2012, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Don

Bericht door Don »

Wat dacht je van deze uitlaat ?

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=Z40 ... ature=fvwp" opent="in(nieuw);venster;

Of deze

http://www.youtube.com/watch?v=vvIW_4Ed ... =fvwp&NR=1" opent="in(nieuw);venster;
lexter

Bericht door lexter »

Knallen met die hap! ... :mrgreen: ...haha...
12-03-2021 Black Gloss - 2009 Honda NT 700 V Deauville
16-10-2024 Black Gloss - 2020 Honda Forza 300

'Four wheels move the body.....Two wheels move the soul....'
Don

Bericht door Don »

vraag me af wat er van al die sportuitlaten overblijft met de komende APK.
Allemaal op de schroothoop ? allemaal weggegooid geld ?
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Nee, mits de uitlaat voldoet aan de typegoedkeuring mag een sportuitlaat natuurlijk gewoon gebruikt blijven worden. Dat mag immers ook bij auto's. Het gaat om de typegoedkeuring voor het voertuig. Een sportuitlaat heeft vaak een DB-killer die het geheel legaal maakt. Deze is verwijderbaar voor de meeste sportuitlaten waardoor er, wanneer verwijderd, meer lawaai en meer pK's vrijkomen uit hetzelfde systeem.
Don

Bericht door Don »

Niks is voor eeuwig Ikkieman. Voordat je het weet zijn typegoedkeringen ineens niet meer geldig.
Onze overheid is toch als een dronken bestuurder. Ze zwalken alle kanten op.
Ze beloven eerst A en doen vervolgens B. Je kunt dus nergens meer van op aan.
Ik kan me b.v. ook voorstellen dat over een tijdje oude motorfietsen zonder katalysator
de stad niet meer in mogen of extra belast worden.
Het begint bij een snorscooter en eindigt bij .......?
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Don, ga nou niet doemdenken. Dat zeg ik om twee goede redenen.
1. Als dat het geval zou zijn mogen oude, pre-Euro3-norm auto's ook niet meer op de weg en ik zie er nog genoeg rijden. Denk hierbij aan oldtimers die gewoon nog mogen rijden.
2. Er zijn genoeg maatregelen die fabrikanten van aftermarket uitlaten kunnen treffen om het geheel stiller te maken. Een extra flowkamer bijvoorbeeld. Zo kunnen zij blijven voldoen aan de eventueel strenger wordende normen. En zolang er een typegoedkeuring is uitgegeven door de RDW kan daar niet zomaar aan getornd worden (de typegoedkeuring dan) zonder een massale terugroepactie.

Ik ben het met je eens dat de overheid op dit moment niet helemaal rechtlijnig denkt en doet. Ik denk alleen dat dit niet de plaats is voor discussie hierover. Daarentegen laat ik dit over aan de deauco's.
Don

Bericht door Don »

Je hebt gelijk Ikkieman, af en toe ben ik wat te somber.

Heb he het volgende nieuws al gelezen ?

http://www.nu.nl/algemeen/496249/verbod ... pleit.html" opent="in(nieuw);venster;
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”