Ik lees
contactslot en moest ineens aan een verhaal over een ANWB'er denken.
Heeft niet heel veel met deze storing van doen maar och, praatcafé, dus ik durf me wat te veroorloven.
Een (auto)bestuurder kreeg tijdens de vakantie in Italië problemen met zijn contactslot.
Daar werd een Italiaanse ANWB-meneer erbij gehaald die wel een quick-n-dirty oplossing wist.
Met wat draadjes en klemmetjes op de achter het contactslot deed het contact het weer.
Mooi, kon men weer op huis aan en thuis op het gemak een garage bezoeken.
En toen kwam de auto bij de garage.
En toen keek de monteur naar de quick-n-dirty oplossing.
En toen werd de bestuurder verteld dat het stuurslot bij elke beweging zomaar geactiveerd had kunnen worden
En toen werd de bestuurder alsnog witjes.
Er aan denkende dat hij met 130 over de snelweg had gereden.
En met weliswaar lagere snelheid door de Alpen, maar toch even goed veels te hard om de effecten van een spontaan geactiveerd stuurslot op te vangen.
(dat over het stuurslot wordt in
dit verhaal nog een keer bevestigd)
Auto (en motorelektronica) is, by far, niet monkey-proof.
Dure Audi's worden gestolen door een gaatje in het kunststof koplampglas te boren en ergens spanning op de draden van de lamp aan te brengen.
Volkswagens/Seats/Audi's/Skoda's worden geopend door tussen het voorportier en -spatscherm net een ijzeren haakje de draden
naar buiten te trekken die van de motorruimte/ dashboard naar het voorportier lopen en dan op de juiste draad spanning te zetten.
Of de HU66 trucendoos:
deze
Of voor BMW:
dit setje en
dit setje
Of kijk even
dit filmpje waar men in luttele seconden een blanco sleutel programmeert vanuit de OBD connector in de auto. Dus ruitje in tikken, in de auto hangen en 1,2, hupsakee.