http://www.knmv.nl/Nieuws-motorrijden/2 ... -de-regen/" opent="in(nieuw);venster;Met samengeknepen billen en als een houten plank de bocht door wanneer het regent: het is niet nodig. Motorrijden in de regen hoeft niet lastiger of gevaarlijker dan het rijden onder droge omstandigheden te zijn. Je motor en banden kunnen meer dan je denkt!
Let op je gashand
Wanneer het regent zijn je banden zeker aan het begin van je rit kouder en dat geldt ook voor het asfalt. Geef je banden de tijd om op te warmen en geef rustiger gas. Iets rustiger accelereren is sowieso erg verstandig bij kruispunten. De voor verkeerslichten wachtende auto's en andere voertuigen laten nog wel eens wat olie en andere vloeistofresten achter, meer dan op reguliere stukken. Rotondes zijn ook berucht. Tijdens een regenbui komen deze in het asfalt weggelekte vloeistoffen omhoog. Wanneer het een lange periode droog is geweest, herken je dit tijdens een regenbui aan het 'schuim' op de weg.
Moderne banden kunnen meer (aan) dan je denkt
Al zijn er natuurlijk grenzen. De gemiddelde motorband heeft in de regen nog altijd 70% van de grip, in vergelijking met droge omstandigheden. En dan te bedenken dat de gemiddelde motorrijder doorgaans slechts 60% van de maximale grip van zijn of haar band gebruikt! Rechtop door de bocht is dus zeker niet nodig. Er is uiteraard wel verschil tussen banden onderling. Vrijwel alle bandenfabrikanten hebben tegenwoordig sporttoerbanden in hun assortiment die door hun rubbersamenstelling en afvoergroeven zeer goed in de regen presteren. Denk aan de Michelin Pilot Road 3, de Metzeler Roadtec Z8 Interact en de Dunlop Sportsmart 2. Laat je voorlichten bij je motordealer. Wanneer je onvoldoende vertrouwen ervaart in de regen, kan de oplossing gewoon in een ander setje banden liggen.
Minder aquaplaning
In tegenstelling tot autobanden, met platte onderkant, voeren motorbanden door hun ronde vorm het water juist goed af. Dat je in het water meer kunt dan je denkt, laten we ook zien door de 'waterbak-oefening' in de VRO Plus. Hierbij rij je met je motor door, jawel, een waterbak en doe je zelfs uitwijkoefeningen. En raad eens: dat gaat moeiteloos! Zeker de moeite waard om volgend jaar eens te ervaren. De cursusdata van de VRO's in 2014 maken we rond de jaarwisseling bekend.
Zorg voor zicht
Het mag dan wellicht een speerpunt zijn van ‘Stichting Open Deur’, maar een vrij zicht door je helmvizier is erg belangrijk. Monteer daarom een Pinlock of soortgelijk alternatief in je helmvizier: dat voorkomt het beslaan ervan. Wil je of kan dit niet, zet dan je vizier op een klein kiertje. Niet de meest ideale oplossing. Maar wel beter dan niks zien. Bron KNMV
Rijden in de regen
- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7260
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
Rijden in de regen
Hier een stukje geschreven op de KNMV-site,over rijden in de regen.

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Re: Rijden in de regen
Mijn ervaring is dat het gevaar van het autoverkeer komen.
Ik merk telkens weer dat als het regent autobestuurders NOG minder naar opzij, over hun schouder en in hun spiegels kijken.
Ook weten veel autobestuurders niet hoe hun ramen onbeslagen te krijgen/houden.
In het minst erge geval gaan ze constant zitten poetsen met een doekje.
Maar ook bij onbeslagen ramen kijkt men gewoon niet meer opzij.
Waarschijnlijk omdat men maximaal gefocust is op wat er vóór hen gebeurt.
Ik merk telkens weer dat als het regent autobestuurders NOG minder naar opzij, over hun schouder en in hun spiegels kijken.
Ook weten veel autobestuurders niet hoe hun ramen onbeslagen te krijgen/houden.
In het minst erge geval gaan ze constant zitten poetsen met een doekje.
Maar ook bij onbeslagen ramen kijkt men gewoon niet meer opzij.
Waarschijnlijk omdat men maximaal gefocust is op wat er vóór hen gebeurt.
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Rijden in de regen
Ik ben ervan overtuigd dat het best mogelijk moet zijn om platter de bocht door te gaan met regenachtig weer, maar ik verkies een veilig gevoel boven de grenzen opzoeken. Dan maar "sukkelen" door de bocht met de garantie er veilig weer uit te komen dan "stoer" de bocht door met het gevoel dat ik elk moment onderuit kan glijden. Ook al zou de band het best moeten aankunnen, ik wil dat gevoel vermijden.
Verder onderschrijf ik wat Bert zegt: het overige verkeer is bij slecht zicht zó gefocust op de 10 meter voor hun voertuig dat je zelf driedubbel moet opletten: voor jezelf al dubbel en dan nog een keertje extra voor de overige verkeersdeelnemers.
Verder onderschrijf ik wat Bert zegt: het overige verkeer is bij slecht zicht zó gefocust op de 10 meter voor hun voertuig dat je zelf driedubbel moet opletten: voor jezelf al dubbel en dan nog een keertje extra voor de overige verkeersdeelnemers.
Grtz! Koen




- takeldoos
- Honda ST1300
- Berichten: 1016
- Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
- Locatie: ede (gld)
Re: Rijden in de regen
het voordeel van in de regen rijden is dat je banden weer wat water krijgen, drogen ze ook niet uit



ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Re: Rijden in de regen
Soms komt het voor dat je als motorrijder wat meer regen krijgt te verwerken dan je had verwacht. Dan is het gooed voor je vertrouwen te weten dat je banden heel wat kunnen hebben. Dat vertrouwen kan je helpen veiliger te rijden 

Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

-
- Harley Davidson Sport Glide
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
- Locatie: Vaassen
Re: Rijden in de regen
we konden dat vandaag goed oefenen dat regen rijden
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 

Re: Rijden in de regen
Inderdaad, ik ga het niet uit de weg. Maar om nou te zeggen dat het fijn is...
Overigens kun je nooit voorzichtig genoeg zijn. Merk dat met al die druppels op mijn vizier het zicht voor mij ook duidelijk minder is.
Zeker als het begint te schemeren. Dus pak in de regen toch sneller de auto!
Overigens kun je nooit voorzichtig genoeg zijn. Merk dat met al die druppels op mijn vizier het zicht voor mij ook duidelijk minder is.
Zeker als het begint te schemeren. Dus pak in de regen toch sneller de auto!
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Rijden in de regen
Regendruppels vind ik nog niet eens zo'n probleem op het vizier. Mist is veel erger, want dat waait er niet van af...
Maar het is altijd lekkerder om te rijden met een zonnetje erbij dan met bakken regen. Wat regenrijden betreft de afgelopen dagen weer volop kunnen "oefenen". Zaterdagavond vanuit Den Haag terug flink "gedoucht" en zowel gisteren als vandaag bij het woon-werkverkeer ook het nodige water over me heen gekregen.
Ach, het hoort erbij zullen we maar zeggen. Als ik dan tussen de files door rij en al die gefrustreerde automobilisten zie, dan ben ik weer een stukkie minder jaloers op hun droge koekblik.
Maar het is altijd lekkerder om te rijden met een zonnetje erbij dan met bakken regen. Wat regenrijden betreft de afgelopen dagen weer volop kunnen "oefenen". Zaterdagavond vanuit Den Haag terug flink "gedoucht" en zowel gisteren als vandaag bij het woon-werkverkeer ook het nodige water over me heen gekregen.
Ach, het hoort erbij zullen we maar zeggen. Als ik dan tussen de files door rij en al die gefrustreerde automobilisten zie, dan ben ik weer een stukkie minder jaloers op hun droge koekblik.
Grtz! Koen




Re: Rijden in de regen
Ik was zondag 13-10 echt blij dat ik 2 nieuwe bandjes had. Dan rij je toch met iets
meer zelfvertrouwen rond.

Re: Rijden in de regen
...en dan nog, het gevaar zit 'em niet zozeer in het natte asfalt, maar - zoals we allemaal weten - meer in de gladde witte strepen, vlakken en pijlen, de verradelijk gladde gietstroken waarmee de scheuren in het asfalt zijn gedicht, lekker slim midden in de rijlijn aangebrachte putdeksels etc. etc.
Dus ja, voor wat betreft je banden is het geen probleem, maar toch, let op, vooral in de bochten !
Dus ja, voor wat betreft je banden is het geen probleem, maar toch, let op, vooral in de bochten !
Re: Rijden in de regen
Ik heb Rijkswaterstaat gemeld over twee dergelijke situaties t.p.v. opritten naar de A12 en was verbaasd over hun antwoord:paulB schreef:...en dan nog, het gevaar zit 'em niet zozeer in het natte asfalt, maar - zoals we allemaal weten - ... de verradelijk gladde gietstroken waarmee de scheuren in het asfalt zijn gedicht...
"Hartelijk dank voor uw melding. We gaan ter plaatse kijken en voor een oplossing zorgen."
En dat is nog gebeurd ook!

- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Rijden in de regen
Bij de voorlaatste kruising op weg naar m'n werk is twee jaar geleden de bestrating aangepast. Hierdoor bestaat het kruisingsvlak nu voor ongeveer 40% uit klinkers, 40% uit keien (soort kinderkopjes) en 20% uit putdeksels. Ideale combinatie voor een glijer, zeker omdat de weg daar ook nog eens schuin afloopt.
En automobilisten het elke ochtend maar raar vinden dat ik stapvoets die bocht door ga...
En automobilisten het elke ochtend maar raar vinden dat ik stapvoets die bocht door ga...
Grtz! Koen




-
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7208
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Re: Rijden in de regen
Ik verbaas me er meer over dat auto's op een rechte, overzichtelijke weg in de regen, 60 gaan rijden waar 80 is toegestaan terwijl verder bijna geen verkeer op weg is. Och, een draai aan het gas en het probleem is achter me.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650