dashcam / helmcam verboden in bepaalde landen
dashcam / helmcam verboden in bepaalde landen
http://www.tourenfahrer.de/artikel/arti ... sterreich/" opent="in(nieuw);venster;
Kennelijk in Oostenrijk, België, Luxemburg en Portugal.
Kennelijk in Oostenrijk, België, Luxemburg en Portugal.
- Stephan
- Moto Guzzi Stelvio
Re: dashcam / helmcam verboden in bepaalde landen
Het zal toch niet waar zijn zeker! 

Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. 

-
- Triumph Trophy SE
Mooi! Het is hier geen Rusland. Sommige mensen denken dan naast hun motor te moeten gaan hangen om maar net 'die ene mooie shot te krijgen' en 15 camera's mee te nemen om alle hoekjes te pakken. Ergens ben ik voor Darwin's evolutietheorie, maar soms is het ook een beetje overdreven.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
- Koen
- Honda Goldwing
Ik heb sinds een goed jaar ook zo'n dashcam in de auto (inderdaad op het idee gekomen in Oost-Europa) en ik vind zo'n verbod maar niks.
Betekent dit ook dat ze alle winkeliers en lokale overheden gaan verbieden om beveiligingscamera's op te hangen? Dat is immers hetzelfde.
En bij een tourrit door België (komende zondag steken we even de grens over) mag er dus niet meer gefilmd worden? Mogen we dan nog wel foto's maken waar andere mensen of verkeersdeelnemers op staan? Mogen flitscamera's dan eigenlijk nog wel? Waar houdt het op?
Vragen vragen vragen
Betekent dit ook dat ze alle winkeliers en lokale overheden gaan verbieden om beveiligingscamera's op te hangen? Dat is immers hetzelfde.
En bij een tourrit door België (komende zondag steken we even de grens over) mag er dus niet meer gefilmd worden? Mogen we dan nog wel foto's maken waar andere mensen of verkeersdeelnemers op staan? Mogen flitscamera's dan eigenlijk nog wel? Waar houdt het op?
Vragen vragen vragen

Grtz! Koen

- MrSkippy
- Motorloos
Volgens mij mag je (in NL iig) in de openbare ruimte filmen of foto's maken.
Een bekende jurist over filmen in de openbare ruimte: http://www.iusmentis.com/maatschappij/p ... atoezicht/" opent="in(nieuw);venster; Daarin wordt gesteld dat een dashcam (en actioncam) geen aangebrachte camera's zijn. Zie ook verder het stukje over portretrecht. Let op, dit gaat allemaal over Nederlands recht.
Een bekende jurist over filmen in de openbare ruimte: http://www.iusmentis.com/maatschappij/p ... atoezicht/" opent="in(nieuw);venster; Daarin wordt gesteld dat een dashcam (en actioncam) geen aangebrachte camera's zijn. Zie ook verder het stukje over portretrecht. Let op, dit gaat allemaal over Nederlands recht.

.

- Vacaro
- BMW R1150RT
Denk dat men hier in belgie daar niet moeilijk over doet, als je dash of helmcamera gebruikt, zolang je daardoor geen capriolen gat doen die veiligheid in gedrang brengen!
Men heeft zelfs filmpjes met gsm weliswaar vanuit auto's al gebruikt om asociale weggebruikers te berechten!
Dus als een motorrijder met een helmcam rijd gaan ze daar zeker niet tegenin gaan.
Als je een ongeval hebt door aan uw camera te prutsen zal een ander verhaal zijn, maar dan heb je nog zoiets als bewijslast!
En nu ga ik de "Uit hoek van Doel"-route rijden met een maat! 127km'kes
Men heeft zelfs filmpjes met gsm weliswaar vanuit auto's al gebruikt om asociale weggebruikers te berechten!
Dus als een motorrijder met een helmcam rijd gaan ze daar zeker niet tegenin gaan.
Als je een ongeval hebt door aan uw camera te prutsen zal een ander verhaal zijn, maar dan heb je nog zoiets als bewijslast!
En nu ga ik de "Uit hoek van Doel"-route rijden met een maat! 127km'kes

Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
- Koen
- Honda Goldwing
Als het me lukt een goede plek te vinden om de camera te monteren, dan zal ik 'm gewoon meenemen komende zondag.
Ook door België. Zal er in kleine lettertjes op zetten:
"Indien iemand bezwaar heeft tegen de opnames, gelieve dit in drievoud schriftelijk kenbaar te maken binnen 4 weken na publicatie van het beeldmateriaal op Youtube"
Dan ben ik toch voldoende ingedekt?
Ook door België. Zal er in kleine lettertjes op zetten:
"Indien iemand bezwaar heeft tegen de opnames, gelieve dit in drievoud schriftelijk kenbaar te maken binnen 4 weken na publicatie van het beeldmateriaal op Youtube"
Dan ben ik toch voldoende ingedekt?

Grtz! Koen

Ik heb het ook met verbazing gelezen.
Ik weet dat in Dld. men erg aan privacy hangt en dat Google Streetview daar al diverse problemen heeft gehad. Iets dat sinds '45 erg gevoelig licht daaro.
Dat gezegd hebbende: waarom mag Streetview wel opnames maken EN PUBLICEREN terwijl de meeste dashcams hun materiaal overschrijven na x minuten.
En bewakingscamera's IN winkels is een heeel andere materie.
Het is weliswaar nog steeds openbaar terrein (je kunt elke winkel klakkeloos binnenwandelen zonder pasje of abonnement).
Ook wordt als het goed is bij de ingang de huisregels medegedeeld: tassencontrole toegestaan en opnames met besloten cameracircuit.
Negeer je dat en loop je door dan verklaar je je akkoord.
Heimelijk filmen is weer iets anders.
Personeel heimelijk filmen mag niet, tenzij....
a) dit in een arbeidsovereenkomst staat vermeld als mogelijkheid (zodat je gewaarschuwd bent) EN
b) dit alleen in uitzonderingsgevallen wordt toegepast (om diefstal aan het licht brengen) en niet meer en langer dan dat.
In NL mag je bewakingscamera niet stelselmatig de openbare weg filmen.
Wat wel mag is een camera aan de gevel die de ingang van je pand filmen.
Dat daardoor een stukje openbare weg wordt gefilmd is geen probleem.
Als het doel maar is de eigen gevel/entree/etc te filmen.
Niet OK is het als je de vaste(!) camera richting de buren richt.
Ook valt het dan eerder onder stelselmatig filmen/volgen.
Als je ruzie met de buren hebt over iets wat zij bijvoorbeeld in de tuin doen en je pakt je camera en je filmt dat (in plain sight) dan mag dat weer wèl.
Dat dan weer in tegenstelling tot met een camera op straat lopen en hier of daar een plaatje of filmpje schieten als sfeerbeeld.
Ga je dat dan weer publiceren wordt het weer link.
Knip je er een gezicht uit en publiceer je dat dan wordt het linker... dan val je snel in portretrecht.
Dat geldt dan weer niet voor mensen met een publieke functie.
Bewerk je de foto's (hoofd eraf en op een naakt lichaam plakken om maar eens iemand op een idee te brengen) dan zit je weer ergens anders.
Dan gaat het niet meer om een publieke functie maar zit je snel in smaad/laster/toch weer portretrecht (zelfs bij publieke functies).
Opnamen die niet mogen/mochten maar aan de politie overhandigd worden kun WEL gebruikt worden.
Denk aan Jantje die zijn camera op een parkeerterrein richt waar hij zijn auto parkeert en waarop een inbraak is te zien in Jantje zijn auto.
Filmen van de openbare weg, mag niet, fout van jantje, maar bevat info die naar de dader kunnen leiden dus mag wel gebruikt worden.
Politie kan beelden vorderen middels een vordering die is aangevraagd/verstrekt bij/door een OvJ, of je kunt beelden vrijwillig afstaan.
disclaimer: dit heb ik uit mijn grijze massa opgeschreven, voor exacte details en uitzonderen: google jezelf wijs/wijzer.
Ik weet dat in Dld. men erg aan privacy hangt en dat Google Streetview daar al diverse problemen heeft gehad. Iets dat sinds '45 erg gevoelig licht daaro.
Dat gezegd hebbende: waarom mag Streetview wel opnames maken EN PUBLICEREN terwijl de meeste dashcams hun materiaal overschrijven na x minuten.
En bewakingscamera's IN winkels is een heeel andere materie.
Het is weliswaar nog steeds openbaar terrein (je kunt elke winkel klakkeloos binnenwandelen zonder pasje of abonnement).
Ook wordt als het goed is bij de ingang de huisregels medegedeeld: tassencontrole toegestaan en opnames met besloten cameracircuit.
Negeer je dat en loop je door dan verklaar je je akkoord.
Heimelijk filmen is weer iets anders.
Personeel heimelijk filmen mag niet, tenzij....
a) dit in een arbeidsovereenkomst staat vermeld als mogelijkheid (zodat je gewaarschuwd bent) EN
b) dit alleen in uitzonderingsgevallen wordt toegepast (om diefstal aan het licht brengen) en niet meer en langer dan dat.
In NL mag je bewakingscamera niet stelselmatig de openbare weg filmen.
Wat wel mag is een camera aan de gevel die de ingang van je pand filmen.
Dat daardoor een stukje openbare weg wordt gefilmd is geen probleem.
Als het doel maar is de eigen gevel/entree/etc te filmen.
Niet OK is het als je de vaste(!) camera richting de buren richt.
Ook valt het dan eerder onder stelselmatig filmen/volgen.
Als je ruzie met de buren hebt over iets wat zij bijvoorbeeld in de tuin doen en je pakt je camera en je filmt dat (in plain sight) dan mag dat weer wèl.
Dat dan weer in tegenstelling tot met een camera op straat lopen en hier of daar een plaatje of filmpje schieten als sfeerbeeld.
Ga je dat dan weer publiceren wordt het weer link.
Knip je er een gezicht uit en publiceer je dat dan wordt het linker... dan val je snel in portretrecht.
Dat geldt dan weer niet voor mensen met een publieke functie.
Bewerk je de foto's (hoofd eraf en op een naakt lichaam plakken om maar eens iemand op een idee te brengen) dan zit je weer ergens anders.
Dan gaat het niet meer om een publieke functie maar zit je snel in smaad/laster/toch weer portretrecht (zelfs bij publieke functies).
Opnamen die niet mogen/mochten maar aan de politie overhandigd worden kun WEL gebruikt worden.
Denk aan Jantje die zijn camera op een parkeerterrein richt waar hij zijn auto parkeert en waarop een inbraak is te zien in Jantje zijn auto.
Filmen van de openbare weg, mag niet, fout van jantje, maar bevat info die naar de dader kunnen leiden dus mag wel gebruikt worden.
Politie kan beelden vorderen middels een vordering die is aangevraagd/verstrekt bij/door een OvJ, of je kunt beelden vrijwillig afstaan.
disclaimer: dit heb ik uit mijn grijze massa opgeschreven, voor exacte details en uitzonderen: google jezelf wijs/wijzer.
- Koen
- Honda Goldwing
Ik heb inderdaad begrepen dat een vaste camera die voor iedereen zichtbaar is (liefst dan nog met een bordje erbij "camera toezicht" geen probleem is. Ook niet als je die op de openbare weg richt. Dit heb ik eens laten uitzoeken door de politie hier omdat een huurder van ons op die manier zijn auto op de (openbare) parkeerplaats achter de woning in de gaten hield. Blijkbaar mocht dat.
In Nederland is er zover Google me wijzer maakt nog niets verboden voor dashcams of actioncams. Maar aangezien ik vrij vaak in België kom en binnenkort ook weer Duitsland en Polen doorkruis, ga ik me er toch even wat verder in verdiepen denk ik. Ik heb geen zin om m'n vakantieweekje met een vette boete te beginnen of af te sluiten...
In Nederland is er zover Google me wijzer maakt nog niets verboden voor dashcams of actioncams. Maar aangezien ik vrij vaak in België kom en binnenkort ook weer Duitsland en Polen doorkruis, ga ik me er toch even wat verder in verdiepen denk ik. Ik heb geen zin om m'n vakantieweekje met een vette boete te beginnen of af te sluiten...
Grtz! Koen

Langzaam wordt er meer duidelijk in de draadjes in andere fora.
Het is een beoordeling op basis van het DatenSchutzGesetz2000.
Dat DSG2000 vereist, net als in Nederland trouwens, dat als je bestanden aanlegt dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Voor zover ik het nu inschat gaat het daarom. Dat het volgens het DSG2000 niet mag. De tegenhanger van de 'Wet bescherming persoonsgegevens' zeg maar.
Niet uit een verkeerswetgeving.
Ik geloof niet dat er één agent in Oostenrijk wakker van zal liggen. Ik zeg niet dat er niets uit kan voortkomen!
Dat kan anders zijn als die beelden door je buurman gemaakt, gebruikt worden om jou iets te verwijten.
Dan zou het hem zelf kunnen raken omdat hij (wellicht stelselmatig) bestanden aanlegt zonder de privacyregels in acht genomen te hebben.
En wat betreft het filmen van de openbare weg in Nederland:
Het mag niet. Ik denk een foutje van de politieagent.
http://www.iusmentis.com/maatschappij/p ... atoezicht/" opent="in(nieuw);venster;
Dashcams in NL:
http://blog.iusmentis.com/2013/02/28/de ... -dashcams/" opent="in(nieuw);venster;
Het is een beoordeling op basis van het DatenSchutzGesetz2000.
Dat DSG2000 vereist, net als in Nederland trouwens, dat als je bestanden aanlegt dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Voor zover ik het nu inschat gaat het daarom. Dat het volgens het DSG2000 niet mag. De tegenhanger van de 'Wet bescherming persoonsgegevens' zeg maar.
Niet uit een verkeerswetgeving.
Ik geloof niet dat er één agent in Oostenrijk wakker van zal liggen. Ik zeg niet dat er niets uit kan voortkomen!
Dat kan anders zijn als die beelden door je buurman gemaakt, gebruikt worden om jou iets te verwijten.
Dan zou het hem zelf kunnen raken omdat hij (wellicht stelselmatig) bestanden aanlegt zonder de privacyregels in acht genomen te hebben.
En wat betreft het filmen van de openbare weg in Nederland:
Het mag niet. Ik denk een foutje van de politieagent.
http://www.iusmentis.com/maatschappij/p ... atoezicht/" opent="in(nieuw);venster;
Dashcams in NL:
http://blog.iusmentis.com/2013/02/28/de ... -dashcams/" opent="in(nieuw);venster;
http://www.motoplus.nl/blog/2014/05/23/ ... perikelen/" opent="in(nieuw);venster;
- Koen
- Honda Goldwing
Goed nieuws dus, lekker blijven filmen alleen met publicatie moet je dus uitkijken.
Als de filmpjes op een deel van het HDC-forum worden gezet wat alleen voor forumleden toegankelijk is (dus niet perse clubleden), dan is het toch al niet meer "openbaar"?
Als de filmpjes op een deel van het HDC-forum worden gezet wat alleen voor forumleden toegankelijk is (dus niet perse clubleden), dan is het toch al niet meer "openbaar"?
Grtz! Koen

Deze kwam ik onlangs tegen: klikkerdeklik
Lees ook de 3 reacties vanaf keokiracer8 VAN oktober 2014 @ 17:33
Lees ook de 3 reacties vanaf keokiracer8 VAN oktober 2014 @ 17:33
-
- Honda NT650V
Ik vind het gebruik van die dashcams/helmcams een beetje dubbel.
Aan de ene kant het privacy gedeelte (of het nu wel of niet mag even terzijde)
Aan de andere kant lokt het vaak/soms gedrag uit wat ten koste gaat van omstanders.
Een voorbeeld daarvan is hier te zien.
Grts
Ron
Aan de ene kant het privacy gedeelte (of het nu wel of niet mag even terzijde)
Aan de andere kant lokt het vaak/soms gedrag uit wat ten koste gaat van omstanders.
Een voorbeeld daarvan is hier te zien.
Grts
Ron
Grts,
Ron
"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."
2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Ron
"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."
2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000