Schuurdeur verbreden --> is overkapping geworden.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Schuurdeur verbreden --> is overkapping geworden.

Bericht door Stephan »

Momenteel kan onze Deauville maar net door de opening van de schuurdeur. Om het gemanouvreer toch wat te vereenvoudigen willen we de schuurdeur verbreden. Ook omdat de breedte van de deur (nu slechts 90 cm.) onze keuze in een eventuele volgende motor fors beperkt (bijv. Pan European ST1300) Zoals je op de eerste foto hebt gezien, hebben we de poort al enkele jaren geleden verbreed.

De situatie zoals 'ie nu is:
Afbeelding

Het deurkozijn is al vanaf het begin onderaan gaan rotten en het is er in de loop van de jaren zeker niet beter geworden, zoals je op de foto kunt zien. Inmiddels heb ik het rotte gedeelte er al uitgezaagd, maar dit even terzijde. Als ik de deur mét kozijn eruit haal, heb ik een kale doorgang van 102cm. Dan hoef ik niet te gaan hakken en breken, maar dan heb ik er nog geen andere deur of rolluik er terug in.

Als ik met een muurzaag (diamantzaag) aan allebei de kanten 10 cm muur eruit slijp, dan heb ik een doorgang van 122 cm. Dan wil ik er dezelfde deur in zetten als de poortdeur (zie foto), dus met gegalvaniseerd frame maar dan in enkele vorm. Met deurstijl kom ik dan op 112 cm. Ik vraag me dan alleen af of ik dan ook een latei boven de deur moet aanbrengen. Of is een stevige houten balk ook voldoende?

Binnenkant schuurtje:
Afbeelding

Ik ben redelijk handig op klusgebied, maar ik heb nog nooit een muurzaag gehanteerd. Dus alle advies is zeer welkom! Alvast bedankt!
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
BertG

Re: Schuurdeur verbreden

Bericht door BertG »

Voor de vertikale lijn zou ik een balk/plank aan de muur monteren (met 2 keilboutjes) als geleiderails.
Je muurfrees moet wel een onderplaat hebben.
Die keilbouten hoeven helemaal niet groot of zwaar te zijn. Ze hebben niets te houden, alleen je geleidebalk/-plank.
Je balk/plank moet langer zijn dan de hoogte van het uit te zagen geheel! (kom ik zo op terug)

Als het deel van de muur dat eraf moet breed genoeg is kun de balk/plank daarop vastmaken met een paar keilboutjes.
Dat scheelt achteraf 2 gaten in je 'goede' muur plus het losgezaagde deel muur blijft overeind staan tot wanneer jij het wilt.

Zet die balk/plank waterpas op de muur en boor twee gaten door en door. Maar monteer nog niets!

Persoonlijk zou ik dan de horizontale voeg uithakken of slijpen (maat: bovenzijde kozijn).
Dit kan uit de losse pols, het is maar een kort stukje dat bovendien een voeg is (is makkelijk om recht te blijven).
Doe dat dus VOORDAT je verticaal gaat zagen ipv andersom.
In die volgorde is het staande deel nog stevig en sla/slijp je alleen de voeg en specie er tussenuit zonder risico dat de stenen eruit vallen.

Monteer dan de geleidebalk/-plank en laat deze uitsteken tot boven de deur en boven de horizontale sleuf!
Zo blijft straks het losgezaagde deel van de muur overeind, na te zijn doorgezaagd, zonder risico op naar je toe of van je af vallen tijdens het frezen.

Afbeelding
2 opmerkingen over de foto:
1. Hier zit de geleidebalk aan de ANDERE kant als ik bedoelde. Soms kan het niet anders vanwege de vloerplaat van je frees.
Draai om die reden NOOIT de frees op zijn kop. De draairichting van het freesblad zorgt ervoor dat de frees over de muur 'loopt'.
Anders moet je hem tegen de draairichting duwen en dan duw je hem eruit, met alle risico's van dien.
2 . De geleidebalk is evenlang als het los te zagen deel. Zou ik niet doen. Maar hier is de muur niet hoger :-)

Na de geleidbalk gemonteerd te hebben: de zaag erin en langs de balk/plank laten lopen en de frees het werk laten doen.
Als het vertikale deel gezaagd is kun je de balk/plank demonteren en het strookje muur omduwen of halverwege doorHAKKEN.
NIET in stukken DOORZAGEN/DOORFREZEN want je zaag loopt ernstig het risico op vastlopen met terugslag tot gevolg!

Het kan allemaal ook uit de losse hand maar is minder mooi, en het kan met een slijpschijf (mits enkelsteens of mits een grote diameter slijpschijf).
Wees voorbereid op veel, heel veel stof, als je geen frees met wateraansluiting hebt. Zoveel ongeveer dus:
Afbeelding

Wel een ademmaskertje, oortjes en veiligheidsbril opzetten.
Ik zou overwegen om met een dun plasticfolie en ductape je werkplek zo compact mogelijk met folie af te schermen.

Bron foto's
Laatst gewijzigd door BertG op 07 jun 2012, 16:50, 5 keer totaal gewijzigd.
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Dank je, Bert. Dat is weer eens hele nuttige informatie.

Zo'n muurzaag, moet die altijd gekoeld worden middels water? Want ik heb in de achtertuin geen kraantje en slang waarop ik het apparaat kan aansluiten.
BertG

Bericht door BertG »

Het is 90% stof opvangen en 10% koeling. Laat het 80%-20% zijn.

Het is maar steen en het is maar 2 meter, bij beton is het anders.
Zie de haakse slijper op de tweede foto: ook zonder water.

Water zelf toevoegen via een gieter kan ook maar:
1. veel spetteren
2. risico bij te veel water is kortsluiting, als je gereedschap niet bedoeld is om met/in water te werken.

Ik zou mezelf inpakken in gordijn een plastic en dat boven me en naast me met duc-tape aan de muur tapen.
Daar dan onder kruipen (met mondkapje, oortjes en beveiligingsbril) en snel mijn ding doen.
Dan er onderuit en het stof laten zakken.

Je kan de muur proberen te doorweken met water maar dat is een druppel op een gloeiende plaat.
Door het frezen droogt het snel en het is lastig de muur door en door nat te krijgen. Dus: stof komt er toch.

CHECK je wel de achterkant van de muur thv je freeslijn!
Ik zag daar je stroomaansluiting en schakelaars zitten.
Laatst gewijzigd door BertG op 07 jun 2012, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

het is een beetje :ot

Maar naast het maskertje en veiligheidsbril opzetten, zou ik ook wat aan gehoorbescherming doen..
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
BertG

Bericht door BertG »

KLOPT. Was ik vergeten Ik had het er net bijgezet en na het plaatsen stond jouw reactie er ook...
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ah wacht, ik zou nog via de eerste verdieping (badkamer) water kunnen nemen. Want zo'n stofwolk lijkt me ook niet goed voor de longen. Dan geef ik toch de voorkeur voor de muurzaag op de eerste foto. En de kosten van het huren vallen reuze mee. Hopelijk is zoiets nog een beetje te hanteren. Hoe zet je de eerste sleuf (zaagsnede)?

En inderdaad, die achterkant van het muurtje moeten we goed in de gaten houden, hahaha. ...anders houdt de zaag er vanzelf mee op. :tg

@ Gerard, we zitten in het praatcafé en geen * bij het onderwerp, dus off-topic bestaat in dit onderwerp niet :D
BertG

Bericht door BertG »

Zet de horizontale 'bovenkant' van de vloerplaat tegen de muur (wel een (beetje) horizontaal).
Zet dan de frees aan en laat de onderkant van de frees in de muur zakken * .
De frees daarbij beletten 'naar boven te lopen' door hem tegen te houden TOTDAT de vloerplaat volledig op de muur rust.

Als de vloerplaat vlak op de muur rust zal hij bijna vanzelf 'omhoog lopen' zodra je zelf minder tegenwerking biedt.
Je ondersteunt als het ware alleen vanwege het eigen gewicht.
Zorg dat je strak tegen de geleidebalk blijft want corrigeren is lastig.
Dat kunnen weglopen is een nadeel van de geleiderail op je weg te zagen muurtje monteren.
Maar met aandacht, spierballen :D en concentratie hoet dat geen probleem te zijn.

Dat 'vanzelf lopen over de muur' van de frees maakt ook dat je zonder geleidebalk snel 'wegloopt'.

* Nog een tip: zet de frees een keertje aan in de vrije lucht.
Dan merk je of de motor van de frees langzaam aan-loopt of met een ruk start.
Dan ben je erop bedacht als je de bovenkant van de vloerplaat positioneert tegen de muur en hem aan zet.
Laatst gewijzigd door BertG op 07 jun 2012, 17:13, 6 keer totaal gewijzigd.
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Helemaal duidelijk! :up
BertG

Bericht door BertG »

Pas je ook in hemelsnaam op met trapjes. :shock:

Oefen een keer droog of je de frees tot bovenaan kunt tillen, vrij bewegen (voldoende slang- en kabellengte), ondersteunen en bedienen.
Vaak is een klein opstapje voldoende.
Maar pas op met boven je macht werken.
Al snel loop je het risico op 'van je af duwen' ipv ondersteunen als je geen opstapje gebruikt.
Met een ladder heb je het risico dat
- ALS het muurtje onverhoopt wegvalt dat je voorover gaat.
- als je duwt je de ladder eerder omduwt dan dat je druk op de muur zet.
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Yep, safety first. En ik mag dan wel verpleegkundige zijn, maar daar heb je zo weinig aan als je zelf de klos bent. ...afkloppen!!!
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Nou Stephan, je kunt er tegenaan. Ben benieuwd hoe je je vergaat. Maak ook een fotootje als het klaar is.
Succes
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ja, genoeg te doen. Ik moet alleen nog even inplannen wanneer ik het ga doen. Ik zal zeker foto's maken als ik aan de slag ga.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Na al het losse oefenen en de voorbereidingen nog een paar tips van mij.
Ik las iets over een balk boven het kozijn. Als er niets boven de muur zit (balklaag ofzo) dan kan je ook de vertikale zaagsnee tot boven aan door laten lopen en het metselwerk boven het nieuwe kozijn vervangen door een paneel.
Voor het zagen is het handig als je de muur vooraf goed natmaakt. Steen is poreus en omdat je van boven naar beneden werkt loopt het bijproduct (water met steenstof) voor de zaag uit en wordt opgezogen door de eventueel nog droge stenen. je blijft het dan altijd zien dat er gezaagd is.
Gezien de zon die van rechts komt denk ik dat de berging uitkijkt op het noorden of oosten. Kans op regen die je schuur inwaait is dan wat minder maar denk eens aan een afdakje boven je nieuwe kozijn? tot je poort? Als je thuiskomt in de regen kan je ook daar even je motor onder zetten voordat deze echt naar binnen gaat.
Kijk voordat je begint lof je wel makkelijk de bocht kan nemen. Je moet 90 graden de hoek om. Misschien kan je ook een deurkozijn maken aan de zijde van de woning. Het is maar een :idea:
Je kan de zaagsnede ook in meerdere keren doen. Dus eerst 3 cm diep, dan 6 en vervolgens volledig.
En let erop. De zaag moet zagen en niet jij. Door het gewicht van de machine, de met water gekoelde diamantzaag en de draaisnelheid van de zaag, zakt deze vanzelf zagend naar beneden.

:roll: Van alle zagen die wij ooit zagen zagen, zagen wij nooit zagen zagen, die zagen zoals onze zagen zagen :mrgreen: Deze spreuk hangt aan een oude boomzaag bij ons in het kantoor.
Voor nog meer tips ben je welkom. (Volgens mij komen de beste uit L'land :shock: )
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Stephan, heb je eens nagedacht over een rolluik in je schuur, i.p.v. een nieuwe deur. Ik had hetzelfde probleem, heb deur en kozijn er uit gehaald, winst 14cm, aan de binnenkant heb ik een rolluik geplaatst, helemaal top. Je hoeft dan ook geen rekening te met een draaicirkel. An de deur, deze rolt immers naar boven op. Ik zal er nog wel een foto van plaatsen hier.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Bedankt voor jouw advies, Cor! Even een paar reacties:

Over het afdakje. Ik zit ook wel eens te twijfelen om het stuk helemaal te overkappen. Maar dan moet ik eerst even overleggen met de buren en ik weet ook niet of ik dan iets als een bouwvergunning nodig heb. Ik weet niet wat de wetgeving daarin toestaat.

Ik denk dat ik een stevige horizontale balk als onderdeel van de deurstijl ga plaatsen. Dit ipv een latei. Boven deze balk zitten slechts 5 rijen stenen.

De schuurdeur staat richting het Westen. We hebben een tuin op het Noorden.

De bocht, om de schuur in te rijden, kan ik nu al goed nemen met de Deauville. De motor staat ook gewoon dagelijks binnen en die krijg ik nu ook door de 90 centimeter deuropening. Dus dat hoef ik niet meer uit te proberen.

Ik ga de zaagsnede toch in een keer proberen. Een gemiddelde muurzaag kan 12 centimeter aan en mij muurtje is 10 centimeter dik. En, net wat je zegt, laat de zaag vooral zelf z'n werk doen!
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Geert schreef:Stephan, heb je eens nagedacht over een rolluik in je schuur, i.p.v. een nieuwe deur. Ik had hetzelfde probleem, heb deur en kozijn er uit gehaald, winst 14cm, aan de binnenkant heb ik een rolluik geplaatst, helemaal top. Je hoeft dan ook geen rekening te met een draaicirkel. An de deur, deze rolt immers naar boven op. Ik zal er nog wel een foto van plaatsen hier.
Toevallig was hier vanmorgen een vertegenwoordiger in rolluiken. We gaan namelijk het huis aan de voor- en achterkant laten voorzien van rolluiken. We hebben daarom deze meneer ook om advies gevraagd. Een rolluik is inderdaad ook een optie. Wel een stuk duurder. De vraag is dan of ik genoeg heb aan de bestaande opening (zonder deurkozijn, dus 102cm) of moet ik dan toch nog een stuk muur weghalen.
Hoe hebben jullie het rolluik laten plaatsen? Bijvoorbeeld; hoe gaat deze openen? Met een sleutelknop of uitsluitend met afstandsbediening? Hebben jullie de bak aan de binnenkant hangen? En hoe breed is de doorgang nu? Net wat je zegt, het scheelt natuurlijk wel weer een openingsdraai van de schuurdeur. Een foto'tje voor de beeldvorming is zeer welkom.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

wetgeving.Dit is vergunningvrij. Praat wel met je buren onder het genot van een kopje koffie.
Zagen in een keer raadt ik af. Als er een steentje in de klei zat heb je kans dat de zaag iets verloopt waardoor je moeite moet doen om je zaag de goede kant op te krijgen of je constateerd dat je zaag naar binnen is verlopen.
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Stephan

Eerst een paar antwoorden op je vragen.
Het rolluik heb ik zelf geplaatst, is niet moeilijk.
Aan de binnenzijde van mijn schuur heb ik een op-neer schakelaar zitten om het rolluik te bedienen, van buitenaf gaat het met een afstandsbediening, deze heb ik altijd bij me als ik op de motor weg ben. Ik stop achter mijn schuur, rolluik openen en rij dan naar binnen, hoef niet eens af te stappen. :D
De opening die ik heb is 1,14 mtr.
Voorheen met een deur was de opening 94 cm.
Een pan is over de spiegels 93cm. Dat is dus aardig mikken om hem naar binnen te rijden. Ik klapte toen telkens mijn linker spiegel naar binnen, nu hoeft dat niet meer.

Nog even over het rolluik, bij mij is het inbraakwerend, dat houdt in dat de lamellen zijn vol geschuimd met een harde substantie waardoor ze nauwelijks buigbaar zijn.

Zoals je op de foto's kan zien zit bij mij de oprolcasette aan de binnenzijde van de schuur.

Bij een goede rolluiken leverancier kan je het rolluik op maat laten maken, heb ik ook gedaan.

Afbeelding
Binnenkant schuur

Afbeelding
Gezien vanaf de parkeerplaats achter de schuur.
Groetjes
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Ziet er netjes uit Geert. Fraaie oplossing en bijzonder handig met die elektrische bediening.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Als calculator bij een timmerfabriek kan ik toch alleen maar mijn voorkeur uitspreken voor een mooi houten kozijn met een brede deur of mooi setje dubbele deuren. ;) Prijsje nodig? ff PB-tje doen.
BertG

Bericht door BertG »

Een rolluik alleen als toegang is stukken kouder en tochtiger.
Dus als je vanuit huis naar de schuur kunt lopen via een tussendeur zou ik dat zeker niet doen.

Ook als je langer in de schuur verblijft voor klusjes zou ik kiezen voor een echte deur.

Dan maar even afstappen om te openen en te sluiten ipv een elektrische schakelaar voor het rolluik.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Bert, ik weet niet hoe of bij Geert de berging tegen de woning zit maar bij Stephan staat de berging achter in de tuin. Het door Geert omschreven volgeschuimde rolluik kan goed tochtdicht zijn mits de geleiderails met tochtband tegen het metselwerk zijn geplaatst. De aansluiting van de lamellen op de rails is n.l. met een band. Het is meer de vraag of het ook gemakkelijk is en of het fraai oogt. Maar daar zal ieder zijn eigen mening over hebben. De verandering is aan de achterzijde en vergunningvrij. Dus welstand mag er niets over zeggen :)
Hoe zit het met jou gewenste berging?
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

@Bert en Cor.

Tussen mijn schuur en het huis zit een spouw van ongveer 13mtr, van extra kou in huis ofzo is dus geen sprake.
Ik heb ook niet kunnen merken dat er tocht door het rolluik naar binnen komt.
Een houten deur isoleert wel wat beter, ik had voorheen ook een 40mm mulitplex deur zitten op de plaats waar nu het rolluik zit.
Het nadeel van de deur vond ik wel dat het nogal wat draairuimte vergt in de schuur, bij mij moest de deur namelijk naar binnen draaien van de gemeente. Met het rolluik heb je daar geen last van.
Groetjes
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

In ons geval is isolatie niet van toepassing. Daarintegen is het van belang om goed te kunnen verluchten (luchtcirculatie). Ons schuurtje wordt nogal eens vochtig in de winter. Dit kunnen we voorkomen door de schuurdeur overdag open te zetten. Dus enige kieren zijn eigenlijk best wenselijk. Vandaar dat ik, indien we voor een deur zouden kiezen, eenzelfde deur willen hebben als onze poortdeur. Daar kan de lucht vrij doorheen. (zie foto in de eerste post) Maar we zijn er nog niet helemaal over uit. We hebben er ook nog geen haast mee.
BertG

Bericht door BertG »

De schuurdeur open zetten om te ventileren.

Nu maar hopen dat de inhoud van je schuur niet 'wegventileert'.
Ik weet niet of de ventileerverzekering dat dekt....
BertG

Bericht door BertG »

Cor schreef:Hoe zit het met jou gewenste berging?
De gewenste berging is nog steeds gewenst.
Ben ik zo voldoende duidelijk geweest? :D

a) beetje laksigheid
b) operatietje tussendoor

Misschien moet ik alvast eens de tekeningen uitwerken en mezelf meer dwingen.
En een keer het gemeentehuis binnenlopen en hopen op de ene behulpzame medewerkster van bouwzaken.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Laksigheid kan je overkomen en een operatie ook.
Maar een behulpzame medewerkster van bouwzaken op het gemeentehuis :lol: :shock: :wn1 :uh moet je met een lampje zoeken. Wel snel zijn want ze gaan verhuizen :crs .
:idea: eerst globaal even tekenen voordat je het uitwerkt. :twisted: of gewoon beginnen op een vrijdagmiddag ;) Goed voorbereiden en dan ziet het maandag uit alsof het er al jaaaaaaren staat. :en1
Er waren nog een paar behulpzame handen geloof ik :?:
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ik heb nog een handige link gevonden over het gebruik van een handmuurzaag (klikkerdeklik). Ik denk dat we dit binnenkort toch écht eens gaan uitvoeren.
We weten nu wat we willen. Er komt een deur, van hetzelfde materiaal als de poort, in van 110cm breed. Dus ik zaag een opening van 120cm uit. (2x 5cm voor de kozijnen)
Nu nog even kijken wanneer we tijd hebben en even een adresje opzoeken voor de verhuur van zo'n apparaat. Boels, Bo-rent en diverse bouwmarkten, die vervolgens hun spullen bij de twee eerder genoemde bedrijven halen. ;)
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Stephan,
Als je de ruimte hebt zou ik de deur nog iets breder, 120cm, ivm je evetuele toekomstplannen. ;)
Groetjes
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”