Voor de vertikale lijn zou ik een balk/plank aan de muur monteren (met 2 keilboutjes) als geleiderails.
Je muurfrees moet wel een onderplaat hebben.
Die keilbouten hoeven helemaal niet groot of zwaar te zijn. Ze hebben niets te houden, alleen je geleidebalk/-plank.
Je balk/plank moet langer zijn dan de hoogte van het uit te zagen geheel! (kom ik zo op terug)
Als het deel van de muur dat eraf moet breed genoeg is kun de balk/plank daarop vastmaken met een paar keilboutjes.
Dat scheelt achteraf 2 gaten in je 'goede' muur
plus het losgezaagde deel muur blijft overeind staan tot wanneer jij het wilt.
Zet die balk/plank waterpas op de muur en boor twee gaten door en door. Maar monteer nog niets!
Persoonlijk zou ik dan de horizontale voeg uithakken of slijpen (maat: bovenzijde kozijn).
Dit kan uit de losse pols, het is maar een kort stukje dat bovendien een voeg is (is makkelijk om recht te blijven).
Doe dat dus VOORDAT je verticaal gaat zagen ipv andersom.
In die volgorde is het staande deel nog stevig en sla/slijp je alleen de voeg en specie er tussenuit zonder risico dat de stenen eruit vallen.
Monteer dan de geleidebalk/-plank en laat deze uitsteken tot boven de deur en boven de horizontale sleuf!
Zo blijft straks het losgezaagde deel van de muur overeind, na te zijn doorgezaagd, zonder risico op naar je toe of van je af vallen tijdens het frezen.

2 opmerkingen over de foto:
1. Hier zit de geleidebalk aan de ANDERE kant als ik bedoelde. Soms kan het niet anders vanwege de vloerplaat van je frees.
Draai om die reden NOOIT de frees op zijn kop. De draairichting van het freesblad zorgt ervoor dat de frees over de muur 'loopt'.
Anders moet je hem tegen de draairichting duwen en dan duw je hem eruit, met alle risico's van dien.
2 . De geleidebalk is evenlang als het los te zagen deel. Zou ik niet doen. Maar hier is de muur niet hoger :-)
Na de geleidbalk gemonteerd te hebben: de zaag erin en langs de balk/plank laten lopen en de frees het werk laten doen.
Als het vertikale deel gezaagd is kun je de balk/plank demonteren en het strookje muur omduwen of halverwege doorHAKKEN.
NIET in stukken DOORZAGEN/DOORFREZEN want je zaag loopt ernstig het risico op vastlopen met terugslag tot gevolg!
Het kan allemaal ook uit de losse hand maar is minder mooi, en het kan met een slijpschijf (mits enkelsteens of mits een grote diameter slijpschijf).
Wees voorbereid op veel, heel veel stof, als je geen frees met wateraansluiting hebt. Zoveel ongeveer dus:
Wel een ademmaskertje, oortjes en veiligheidsbril opzetten.
Ik zou overwegen om met een dun plasticfolie en ductape je werkplek zo compact mogelijk met folie af te schermen.
Bron foto's