Aanschaf NT650V I of II of NT700V

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Don

overstap NT650V naar NT700

Bericht door Don »

Ik heb een NT650V, ben er erg tevreden over, maar soms zou ik wat meer vermogen willen hebben.
Heb met mijn NT650V nog nooit problemen ondervonden. Altijd starten en rijden. Zou een overstap naar de NT700 zinvol zijn ? Ik heb nog nooit op een NT700 gereden. Zijn de verschillen groot ? Is het verschil in vermogen voelbaar ? Zijn de vernieuwingen (injectie, remmen, koffers, scherm) van de NT700 t.o.v. de NT650V reden genoeg om de overstap te maken ? Ben benieuwd naar jullie antwoord.

Oh ja Ik rij alleen voor mijn plezier en als het mooi weer is. Dus als je het wel beschouwd heb ik geen motor nodig, behalve dan om me blij te voelen.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Re: overstap NT650V naar NT700

Bericht door Marcel »

Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe oud de 650 is.
Heb je een model van 2000 dan kun je overwegen om over te stappen.
Heb je een recenter model met weinig kilometers dan kun je wellicht rustig doorrijden.

Daarnaast is het afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je jaarlijks rijdt.
Alleen een toertje of ook woon-werk? (edit: was al beantwoord zie ik nu)

ABS vind ik één van de grote voordelen van de 750.
Ik zou niet meer zonder willen.

Vermogen? Geen idee. Ik kom in ieder geval niets te kort als ik alleen rijd. Met passagier zou ook ik wel wat meer vermogen willen maar dat komt zo weinig voor dat ik hiervoor geen zwaardere fiets aan ga schaffen.
Laatst gewijzigd door Marcel op 03 sep 2012, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
PA1BEN

Bericht door PA1BEN »

ABS zou voor mij een belangrijke reden zijn om over te stappen op de 700
Of je nou af en toe een ritje voor je plezier maakt of dat je dagelijks met de motor de weg op moet, als je een keer in de ankers moet dan kan het hebben van ABS het verschil uitmaken tussen vallen en overeind blijven.

Niet dat je daar nou een andere motor voor zou moeten aanschaffen maar onderstaande zaken maken het extra aantrekkelijk om over te stappen;
  • Het in hoogte verstelbare windscherm
    Brandstofinjectie
    Een paar pk's meer
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Naar mijn idee is de belangrijkste reden om over te stappen naar een 700 de ABS. De kofferruimte is wat groter, en je hebt wat meer koppel en vermogen ja. Daarentegen staat er wel tegenover dat de 700 een stukje zwaarder is dan de 650. Ook vind ik persoonlijk het kontje van een 650 mooier dan van de 700, maar dat is smaak, net zoals de kuipstyling. Ook is een punt om over te stappen naar mijn idee het ge-update dashbord en de betere mogelijkheid van accessoire draden wegwerken.
Echter, zit dit je niet in de weg en kun je die zuurverdiende euro's wel beter ergens anders aan uitgeven? Laat ze dan lekker in de knip of ga met de familie lekker uit eten. Vergeet dan niet om je 650 te blijven rijden. :)
Bedenk overigens wel dat dit slechts mijn €0,02 is en dat je uiteindelijk zelf moet beslissen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Omdat ik vroeger een 650 heb gereden en overgestapt ben naar een 700 heb ik daar een keer een stuk over geschreven op het forum.
Ik kon het even niet meer vinden maar ik gebruik mijn motor ook als hobby en we rijden ook regelmatig gezamenlijk. Weekendje weg e.d.
Voordelen buiten het abs zijn voor mij toch meer vermogen onderin waardoor je in heuvelachtig gebied veel minder hoeft terug te schakelen. Zo waren er nog meer zaken zoals b.v. het verstelbare scherm, de makkelijk instelbare vering, het stokbroodvak en de heerlijke zit voor mijn partner.
Er waren er toen meer die zowel ervaring hadden met de 650 en overgestapt zijn op de 700 maar ik kon het niet vinden.
Succes ermee.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Don

Bericht door Don »

Bedankt Marcel, Pa1ben, Ikkieman en Cor voor de adviezen.

Ik heb nog vraagje voor Cor, is het verschil in vermogen 41 KW t.o.v. 48,3 KW goed merkbaar ?
Of is het gewoon aardig, maar niet wereldschokkend ?
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Don,

ik vond het destijds merkbaar maar niet wereldschokkend.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Goed merkbaar vooral als je vol beladen op heuvelachtig gebied rijdt.
Maak gewoon een proefrit.
Ik heb destijds een rit gemaakt op een demo. Er ging een fors bedrag van de prijs af en ik had een motor met weinig km's.
t'is een kwestie van geluk :D
Don

Bericht door Don »

Bedankt Cor, Ik zal eens rondkijken en proberen ergens een proefrit te maken.
Wie weet hak ik dan de knoop door.
Don

Bericht door Don »

Ik denk dat ik mijn NT650V nog de volgende 10 jaar hou. Met mijn jaargemiddelde heeft ie dan nog altijd geen 100.000 km gelopen. Wie weet is hij tegen die tijd een oldtimer met een hoger prijskaartje. Want van de inruilprijs werd ik NIET blij. Zeker niet als ik hem vergelijk met de prijzen van tweedehandse Deauvilles die in de winkel aangeboden worden. Deze hebben dan ook nog flinke gebruikssporen (bijv. schijfremen met zware groeven, doffe lak ...) en veel meer km's gelopen, terwijl die van mij door een ringetje is te halen.

Ik hoop alleen dat de benzine die over x jaren aangeboden wordt nog geschikt is voor mijn NT650V.
We hebben nu al E10, misschien wordt dit over een tijdje E20 ? of E50 ? of ...
Tjsa en onderdelen natuurlijk, hopelijk blijven ze verkrijgbaar.
Cloesoo BE
Honda NT700V

Bericht door Cloesoo BE »

Na 8 jaar met een 650 (80K) gereden te hebben ben ik ondertussen 3 jaar geleden overgestapt op een 700 (nu 35K) Mijn zoon rijdt ondertussen door met de 650 (enkel WW verkeer nu 95K)
Ik had graag de 100K gehaald maar mijn vrouw vond dat het tijd was voor een nieuwe Deau (Er zijn dus ook slimme blondjes ;) )
Op het verschil in vermogen zou ik me alleszins niet blind staren. Ook met de 650 reed ik met duo door de Ardennen en de Eifel. Misschien moet je wat minder schakelen maar dat merk je eigenlijk niet meer omdat je je rijstijl ook aanpast.
Het grootste verschil is volgens mij de injectie waardoor de reactie van de motor op het gashendel enigzins veranderd. Alles is ietsje minder direct, zowel optrekken als afstoppen. Ook dit is echter een kwestie van wennen en aanpassen.
Ook het in hoogte aan te passen scherm is eigenlijk niet zo belangrijk. Bij mij staat die altijd op de hoogste stand. Indien dit elektrisch zou kunnen zou je er waarschijnlijk meer me spelen maar nu ???
Iets groter voordeel is waarschijnlijk het feit dat de achtervering makkelijk te regelen is. Ook hier echter staat die bij mij steeds op dezelfde stand. De rijkarakteristieken van je motor veranderen toch bij solo rijden en duo rijden. Een ervaren rijders past zijn rijstijl daaraan aan.
Moraal van het verhaal: Een 700 is leuk maar een 650 is dat ook en de verschillen zijn volgens mij echt niet wereldschokkend groot.
cu on the road
BertG

Bericht door BertG »

Ik heb geloof ik nog ergens een 700 staan die weg mag :D
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Ik had al naar jouw motor willen verwijzen, maar kon hem niet meer vinden op de Deauvillemarkt!!!!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Inderdaad. Heb je hem verkocht, Bert?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
PRE

Aanschaf NT650V I of II of NT700V

Bericht door PRE »

Nadat ik door lichamelijke problemen (Nekhernia en Wiphlash) mijn ST heb stil moeten zetten, hij werd te zwaar met manoeuvreren met de hand, heb ik als vervanger een Suzuki V-Strom ABS van 2009 gekocht. Helaas is is dit toch niet echt helemaal mijn ding. Hij is vrij hoog en mijn benen zijn kort en het rijgedrag is niet wat ik graag wil, komt mede doordat het meer een all-road dan een tourmodel is.

Ik merk dat ik vaak de NT650V van mijn vrouw meepak, deze gebruik ik zelf als winterfiets, de windbescherming is zoveel beter als op de V-Strom, en geen ketting spannen en smeren... punt is alleen dat ik de Deauville niet echt een snelwegmonster vind wat de V-Strom dan weer veeel beter doet, die wielbelt zefs bij zware belading en windracht 6 nog niet op topsnelheid.

Toch zit ik eraan te denken om de V-Strom weg te doen en een Deauville aan te schaffen, het wiebelgedrag boven de 120 km/u dan maar accepterend, ik twijfel behoorlijk tussen de 650 fase II of een 700. Met de 650 fase I heb ik veel positieve ervaring en ik ben benieuwd of de fase II veel verschilt. Voornamelijk van betreft het CBS en de vering.

Zijn er forumleden die mij kunnen vertellen of:

1. Er qua rij/veergedrag verschil zit tussen de NT650V Fase I en II ?
2. Er qua rij/veergedrag veel verschil zit tussen de NT650V en de NT700V ?

Volgens de technische specificaties is de zithoogte van de 700 iets minder als de 650, toch heb ik 2 keer een hele kort ritje gemaakt op een 700 en die waren beide toch echt hoger als onze 650 Fase I (1999), heeft iemand hier een verklaring voor??

Hopelijk zijn er wat leden die zich 'avonds vervelen en hier wel wat zinnige dingen over kunnen/willen melden, bij voorkeur iemand die is overgestapt van een 650 naar een 700.. :lol:
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Re: Aanschaf NT650V I of II of NT700V

Bericht door Cor »

Na een 650 een 700 aangeschaft. Afgelopen weekend in de Eifel merkte ik weer dat ik minder hoefde te schakelen ondanks de 2 personen en bagage.
Vering instellen van de 700 is veel makkelijker en de in hoogte verstelbare ruit is een extra gemak evenals de doorsteek van de koffers (stokbroodvak).
Daarnaast is de 700 naar mijn beleving mooier.
Hoe het zit met hoogte kan ik mij niet veel meer van herinneren maar dat ligt aan de leeftijd.
Vanwege jou beperkingen kan het handig zijn om stuurverhogers te plaatsen (half uurtje werk) en gasflipper en eventueel aangevuld met handmatige cruise control waardoor je diverse spieren kan ontlasten.
Veel succes verder.
PRE

Bericht door PRE »

@Cor,

Bedankt voor je reactie! Een stuurverhoger voor de 700 is wel een must (in mijn geval) heb ik al gezien. Een verlagingskitje waarschijnlijk ook, dat minder schakelen is een belangrijk punt. Ik merkte in de Harz afgelopen week dat ik op mijn V-Strom veel meer aan het schakelen was dan mijn ega op haar Deauville (650), als de 700 dat nog beter doet is dat een groot pluspunt/!
Jos Fupi

Bericht door Jos Fupi »

Is het misschien een optie/idee om een wat langere (proef)rit op een 700 te maken om zo zijn/haar geschiktheid voor jou te bepalen ??
(Al is elke motor natuurlijk weer anders vwb rijbeleving)

Ik bezit een NT700VA uit 2007, met onderkuipje, en heb bij 140 kmh niet echt het gevoel dat de deauf wiebelt, maar da's natuurlijk mijn gevoel :)
(Afgelopen weekend bij windkracht 4 en 140kmh op de snelweg jeuk aan mijn neus => nullo problemo om ff met linkerhandje te verhelpen achter het hoge scherm :tg )
Bijkomend voordeel van dit type 700 => bezit ABS ;)
PRE

Bericht door PRE »

@Jos,

Ik hou er niet zo van om een testrit te maken met een motor die ik waarschijnlijk niet koop... aan de andere kant is het inderdaad zo dat dit eigenlijk wel de enige manier is om erachter tekomen of het wel of niet wat voor mij is.

Ik ga eens even gericht zoeken op een 700 hier in de buurt, en dan toch maar eens even kijken. :roll:
PRE

Bericht door PRE »

Afgelopen week heb ik even op een NT700V ABS van 2009 gezeten,... wat schetst mijn grote verbazing? Ik druk hem van de bok en sta met beide voeten ruimschoots vlak op de de grond :D
Ik heb begin dit jaar testgereden met een particulier aangeboden NT700 en die moet dan wel verhoogd zijn geweest aangezien ik met moeite aan beide kanten een teen aan de grond kon krijgen...

Wat mij toch weer opvalt is dat je op de 700 direct voelt dat hij erg, erg veel raakvlakken heeft met de 650, het voelt heel goed en vertrouwd, maar wel een stuk moderner.

Het enige wat mij wel een beetje tegenviel is de ruit die in 5 standen verstelbaar is, het mechanisme voelt wel een beetje krakkemikkig, ik vraag mij af hoe dit zich houd bij hogere snelheden. De MRA-Varioruit van mijn ST1100 is ook een ster in flapperen op de snelweg en bij het inhalen van vrachtwagens.... dat vind ik niet echt wat.

Qua prijs konden we het helaas niet eens worden, dus heb ik geen testrit gemaakt, maar ik ben vanaf nu wel zeer enthousiast, dus op zoek naar een andere!
Don

Bericht door Don »

Bedankt voor alle goede adviezen.

Nog één klein vraagje voor Cor. Is het verschil 41 KW t.o.v. 48, 3 KW goed merkbaar ?
Of is het gewoon aardig en niet hemelschokkend ?
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Don,

weliswaar stel je de vraag aan Cor...
Zoals ik al eerder schreef is er wel een merkbaar verschil, maar dat is idd niet hemelschokkend.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”