De ergste automobilisten in de file rijden in ...

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
MrSkippy
Motorloos

Bericht door MrSkippy »

...een ... (vul het automerk/type in)

Als regelmatige fileerder :lol: valt mij het volgende op; er lijkt een correlatie te bestaan tussen het merk of type auto en de hoeveelheid ruimte die men vrij laat tussen de rijen auto's.
Mijn observaties:
Volvo-rijders zijn de ergsten (vooral in station wagons). Zijn dat echt allemaal van die zuurpruimen die het niet kunnen hebben dat motorrijders niet stil hoeven te staan?
Audi's, Mercedessen en SUV's, maar ook Toyota Priuses (zijn die auto's zo breed? of denken die mensen dat?) hebben ook vaak moeite met een klein beetje ruimte te geven.
En dan hebben we nog een speciale vermelding voor de kleine autootjes: de Mini's (niet die "Maxi's" die het zelfde logo dragen, dat zijn geen kleine auto's meer..), de Ford Ka's, Cuore's, e.d.: hoe kan je met zo'n autootje zoveel plek innemen :shock:

Wat zijn jullie ervaringen :wn1

P.S. Dit is natuurlijk errugh gegeneraliseerd, voor het geval ik iemand met een bovenstaand automerk/type op zijn/haar tenen trap... iets met uitzonderingen, regels en bevestigingen ;)
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
ikkieman
Triumph Trophy SE

Re: De ergste automobilisten in de file rijden in ...

Bericht door ikkieman »

Mijn ervaring is dat in aflopende volgorde de top 5 is:
1. Volvo
2. Volkswagen
3. Audi
4. Lexus
5. Porsche
de meest irritante auto's zijn. Met name de leaserijders zijn erg vervelend omdat het niet hun eigendom is boeit het ze niet zo.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Hoe weet je dat het leaserijders zijn?

Btw,
ik heb geen last. In de afgelopen jaren is het gedrag van automobilisten op dit punt sterk verbeterd. Met name tijdens woon-werk verkeer.
Ik moet wel een kanttekening plaatsen, maar aan het adres van motorrijders. Velen rijden te hard door een file heen. Het snelheidsverschil is te groot. Rij dus langzamer en geef de automobilisten de tijd om je te ontdekken.
Ga zelf maar eens met auto in de file rijden en probeer motorrijders snel te ontdekken.

Bedenk, dat als je in een auto in de file rijdt, je meeste aandacht uitgaat naar je voorligger, want die kan ieder moment op de rem staan.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
BertG

Bericht door BertG »

Is het oordeel niet gekleurd door de ergenis van de motorrijder zelf jegens een bepaald merk :cf1

Ik betrek het niet op een merk.
Elke bestuurder kan het overkomen.
Bedenk ook dat 'dikke' auto's vaak dikke ramen hebben en betere isolatie achter het plaatwerk om rijgeluid te weren.
De geluidsISOLATIE en geluidsINSTALLATIE is beter en men hoort je eenvoudigweg niet

Het enige wat ik merk of waar ik me aan stoor is:
vrouwen die hun lippen stiften/mascara en/of make-up bijwerken (die achteruitkijkspiegel is GEEN make-up spiegel)
m/v die een mok koffie 'bedienen' en passief zijn alsof ze gereden worden in een trein
m/v die bellen, sms-en, internetten door een playlist scrollen op een mobiele telefoon
bestuurders van aannemersbusjes die vanwege het dichte achterschot en/of geblindeerde achterruiten menen ongezien
zo'n beetje alles kunnen doen wat niet hoort achter het stuur.
Van administratie, koffiezetten (echt gezien), laptop op schoot (ook al gezien), bellen, met voeten op het dashboard liggen etc.

...en die daardoor
- niet doorrijden in de file, want als je je wimpers/wenkbrouwen/lippen ziet, zie je niet wat er om je heen gebeurt
- niet opzij gaan in de file als ze dat zouden kunnen omdat ze niet (actief) aan het verkeer deelnemen maar in een hele andere wereld zitten.

En nog erger: mensen die niet weten wat te doen in een file als er hulpverleners opdoemen met toeters en bellen.
Uitleg : klikkerdeklik
MrSkippy
Motorloos

Bericht door MrSkippy »

BertG schreef:Is het oordeel niet gekleurd door de ergenis van de motorrijder zelf jegens een bepaald merk :cf1
Ik heb zelf geen hekel aan een bepaald merk, het is meer een observatie...
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Bert: Ik rijd geen auto en heb nooit een eigen auto gehad, dus bevooroordeeld ben ik totaal niet. Ook niet vanuit mijn ouders/schoonouders. Pa rijdt mitsubishi, ma een mercedes en stiefvader peutog en de schoonouders een volvo en vw, dus op amerikanen na (maar dat zijn geen echte auto's maar schepen op onzuinige wielen) heb ik geen vooroordelen over merken. Over de rijders daarentegen...
Dat men van alles en nog wat doet in de file is bekend. Ik heb zelfs iemand wel eens in het telefoonboek o.i.d. zien bladeren terwijl zij 90 km/u reed over de A2. Compleet onverantwoord, als je het mij vraagt.

Ed: Ik zou het knap vinden dat je als persoon van begin 20, een Audi A5 of Volvo XC70 volledig uit eigen zak weet te betalen. Zelfs al heb je het koekblik gekocht op krediet.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
EricvZ
Honda NT700V
Contacteer:

Bericht door EricvZ »

Ongeacht het merk .. Taxi rijders .. Daar heb ik last van als ik door de files rijd .. Volgens mij een groep die veel op de weg zit maar zich niks van de rest van het verkeer aantrekt .. Gaan nooit opzij, ook al kom je met weinig snelheidsverschil langs gereden.
Vriendelijke groet, Eric

Honda NSS350A Forza : 3/6/2021:0 -> 01/10/2023:750
Honda NT700VA Deauville : 5/9/2009:3835 -> 02/06/2021:72308
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik heb vooral laat van bestelbusjes en kleine vrachtwagentjes. Die vinden van zichzelf dat ze net zo breed moeten rijden als hun grote broers. Lijkt overigens niet merkgebonden, maar in deze groep is het aandeel VW en Mercedes vrij hoog.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Rob

Bericht door Rob »

Idd, als ik ergens last van heb zijn dat meestal busjes en (kleine) vrachtwagens.
Voor de rest valt het eigenlijk wel mee vind ik. Zal er komende week eens op letten 8)
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Als Volvo 945 bestuurder ben ik dan de positieve uitzondering denk ik maar...

De enige irritanten in de file zijn "vakantievierende" Duitsers.
De kentekens uit het grensgebied (bijv. KLE en COE) of uit de grotere steden (bijv. B en M) heb je geen last van maar de rest is strontvervelend en snijden me zelfs af.
Dit door het gebrek aan kennis van de Nederlandse afspraken.
Doordat je in Duitsland niet door de file mag met de brommer vinden ze blijkbaar dat dat hier ook niet en mag en dat geeft ze het zelf verworven recht om motorrijders af te snijden.
Ik heb al eens een motorscooterrijder met volle vuist op een MB zien meppen op de A10, of een CBR rijder( ik noem maar geen namen ;)) een Lexusspiegeltje om zien meppen terwijl er tussen mij en de CBR rijder een motoragent reed.
Deze gaf bij uiteindelijk passeren een dikke duim en reed verder... :en1
coeny

Bericht door coeny »

Over het algemeen heb ik goede ervaringen.
Het is wel belangrijk dat je zelf rustig langs rijd.
Maar soms heb je van die automobilisten die zoiets hebben,
van ik in de file jij ook.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Zo'n exemplaar had ik vandaag ook. Deze reed echter in een Mitsubishi. Een middelvinger kon ze krijgen en was nog onthutst ook. :en1
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Je zou dus kunnen constateren, maar dat is mijn perceptie, dat er dus vaak geen sprake is van eigen voertuigbezitters.
Ofwel lease, ofwel bedrijfswagen. Maar zoals gezegd is dat mijn gevoel.
Heerlijk overigens om in mijn eigen hybride auto met een zeer laag benzineverbruik op de meest rechterbaan dezelfde snelheid aan te houden als vrachtwagens (en vervolgens op de meest linkerbaan gestreste figuren als een gek achter hun voorganger aan te gaan (en vervolgens bovenop hun rem te gaan) waarna ik ze later wederom voorbij ziet komen).
Kom maar, kom maar met reacties.
Maar volgens mij is het belangrijkste dat men zich gezamenlijk verplaatst met verschillende voertuigen, waarbij een ieder toch wel veilig aan wil komen.
Hoe gaan we dat met elkaar regelen. Door op te letten wat er om je heen gebeurt en vooraf je informeert over de te volgen route en tijdbestek.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gustaf Larson

Cor schreef:..mijn eigen hybride auto met een zeer laag benzineverbruik ... :b
Mijn 'nieuwe' hybride rijdt goedkoper dan mijn motor!!! (Nissan Primera '00)
Het enige voordeel is dan dat ik minder last van files heb op de motor...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Gustaf Larson schreef:Het enige voordeel is dan dat ik minder last van files heb op de motor...
En het is leuker! :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gustaf Larson

Mwoah... Die 70 spitskilometers onverlichte snelweg per dag is 's winters niet leuker op de motor dan in de automobiel.
PRE

Bericht door PRE »

Ik rij nogal eens de A32/A28 op en neer, en moet zeggen dat vervelende automobilisten tegenwoordig in alle soorten en merken rijden, zowel de zakenman in z'n dikke Audi als de oma in haar Aygo blijven stoïcijns op de middelste baan rijden, en zowel de jonge gast in z'n Golf als de bouwvakker in z'n Transporter zitten de bellen/mailen/appen...

Vroeger waren het in mijn beleving meer de Mondeo's en BMW's, maar vandaag de dag zie ik eigenlijk geen verschil meer... alle auto's kunnen tegenwoordig snel en praktisch iedereen houd veel te weinig afstand en bijna iedereen heeft haast en rijd dus links met als gevolg een bijna lege rechter baan en dus ook file...

E.e.a heeft volgens mij ook wel iets te maken met de veranderde normen/waarden wat zo onderhand wel een beetje onomkeerbaar is geworden :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”