Met mijn zoon had ik discussie hierover.
Een thaise motorreparateur zei dat je zoveel mogelijk in de hoogste versnelling moet rijden. Dan is je benzineverbruik het laagst. Er wordt bij elke cylinderslag een vaste hoeveelheid benzine ingespoten/gezogen dus de motor neemt nooit meer benzine dan nodig.
Het gevolg hiervan is dat hij zelfs bij een flinke heuvel in de hoogste versnelling naar boven kruipt! Hij heeft 2 Honda Dreams (Thais) 125 cc. 1 met carborateur en 1 met injectie.
Is dit slecht voor de motor of voor iets anders?
Wie weet meer hierover?
Groet Hennie vanuit het heerlijke Thailand
Langzaam in een te hoge versnelling rijden.
-
- Honda ST1300
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 03 mar 2013, 15:06
- Locatie: Lathum
Langzaam in een te hoge versnelling rijden.
Na ruim een jaar zeer tevreden op m'n Deauville gereden,
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Langzaam in een te hoge versnelling rijden.
Ik schakel zelf ook vrij snel door naar de hoogste versnelling. In principe rij ik 50 km./u. of harder in z'n 5. De acceleratie is op zich dan nog voldoende, als het echt nodig is kan ik altijd een tandje terug.
Grtz! Koen




-
- Harley Davidson Sport Glide
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
- Locatie: Vaassen
Re: Langzaam in een te hoge versnelling rijden.
in principe is het wel oke om zo snel mogelijk in de hoogste versnelling te gaan rijden (het nieuwe rijden) maar als je een berg op moet gaan dan wel een tandje lager in de versnelling
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 

Re: Langzaam in een te hoge versnelling rijden.
Het toverwoord is koppel. De optimale krachtopbrengst voor de taak.
Als je zoals in Nederland 98% van de tijd op vlakke ondergrond rijdt kun je snel doorschakelen.
Maar er zijn situaties dat je kracht nodig hebt.
Dan is een te hoge versnelling zeker niet goed.
Eigenlijk kun je het als volgt merken:
Als je verdraaiing van de gashandle sneller gaat dan de daarbij behorende versnelling van de motor, kom je kennelijk vermogen/koppel te kort.
Dan is het voor het materiaal beter om terug te schakelen.
En bedenk dat de extra brandstof die dat kost gewoon weer bijgetankt kan worden.
En materiaalschade (op de lange duur onvermijdelijk) kost meer en duurt langer.
Als je zoals in Nederland 98% van de tijd op vlakke ondergrond rijdt kun je snel doorschakelen.
Maar er zijn situaties dat je kracht nodig hebt.
Dan is een te hoge versnelling zeker niet goed.
Eigenlijk kun je het als volgt merken:
Als je verdraaiing van de gashandle sneller gaat dan de daarbij behorende versnelling van de motor, kom je kennelijk vermogen/koppel te kort.
Dan is het voor het materiaal beter om terug te schakelen.
En bedenk dat de extra brandstof die dat kost gewoon weer bijgetankt kan worden.
En materiaalschade (op de lange duur onvermijdelijk) kost meer en duurt langer.