Bron: ANWBAfgelopen jaar kreeg een motorrijder pech met z'n motor. In een tunnel. Vervelend, maar nog vervelender was dat de camera's de motorrijder niet opmerkten.
Het Motorplatform, waarin naast de ANWB ook andere motorbelangenclubs zitting hebben, stelde zich de vraag hoe een motorrijder zou moeten handelen wanneer ie met pech stilvalt in een tunnel. Enig heen en weer gepraat leverde het volgende lijstje op:
Zo mogelijk langzaam afremmen en het verkeer achter je dwingen om langzamer te rijden; alarmknipperlichten aan.
Stoppen aan de rechterzijde van de weg, niet op de rijstrook!
De motor parkeren circa 10 mtr na de hulppost/noodkast, dit i.v.m. mogelijk aanrijdgevaar van de motor. Motor op contact; (alarm)lichten aanlaten.
Via de noodtelefoon in de hulppost/noodkast de verkeerscentrale inlichten (automatisch contact bij opnemen noodtelefoon)
Bij openen hulppost/noodkast krijgt de verkeerscentrale automatisch de juiste camerabeelden
Volg de instructies van de verkeerscentrale op
Blijf bij de hulppost/noodkast staan en wacht op de hulpdienst (Weginspecteur o.i.d.)
Leer de procedure uit je hoofd, zouden we zeggen. Morgen overhoring!
Wat te doen bij pech in een tunnel?
- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7260
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
Wat te doen bij pech in een tunnel?

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
-
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7208
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Re: Watte doe bij pech in een tunnel?
Een andere motor kopen! Een die niet stilvalt. 

I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Re: Wat te doen bij pech in een tunnel?
Goed om hier even aandacht aan te besteden. 

Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

Re: Wat te doen bij pech in een tunnel?
Ik rij vaak op een donkere snelweg na 23:00.
Als ik pech zou krijgen sta je met een onverlichte motor op de vluchtstrook.
Natuurlijk sta je dan achter de vangrail.maar het is niet de eerste keer
dat er een voortuig aan flarden wordt gereden op een vlucht strook.
Zou je voorang krijgen bij de ANWB?
Als ik pech zou krijgen sta je met een onverlichte motor op de vluchtstrook.
Natuurlijk sta je dan achter de vangrail.maar het is niet de eerste keer
dat er een voortuig aan flarden wordt gereden op een vlucht strook.
Zou je voorang krijgen bij de ANWB?
Re: Wat te doen bij pech in een tunnel?
Waar gaat het hier om:
Een obstakel (auto/motor) dat hinder en gevaar kan veroorzaken door pech.
Dan is niet de ANWB de eerste partij om aan te denken. Dat is de wegbeheerder.
Eerst moet de situatie op de weg veilig gemaakt worden, daarna het pechgeval afhandelen.
Op echt gevaarlijke plekken doet de ANWB immers ook niets totdat er bescherming van de ongevals- of pechlocatie is.
En een motor sleept de ANWB ook niet van de auto(snel)weg naar een veilige plek.
Wat bij een auto soms wel gebeurt als het technisch kan.
Incident Management
Afhankelijk van de pechlocatie kan er sprake zijn van IM-gebied (incident management) (en hier meer).
Dat betekent dat er een wegsleper GRATIS het voertuig wegsleept (ongeacht je polis).
De reden hiervoor is dat IM-wegen zsm moeten worden vrijgemaakt van obstakels.
Daarvoor heeft de overheid contracten met wegsleepdiensten in heel Nederland.
IM-wegen zijn er OOK IN steden. Bel dus zsm 112 en meld waar je staat. De meeste drukke/gevaarlijke routes zijn dus mogelijk IM-routes.
Ongeacht of de weg wel of geen weg is met IM kan de politie of Rijkswaterstaat de locatie beveiligen.
Zij hebben vaak een snellere aanrijtijd dan de ANBW, mits het als een prioriteitsmelding (prio 1)wordt aangemerkt.
Want als prio 1 melding krijgen andere meldingen geen voorrang op deze melding.
Er bestaan situaties dat het wel een melding wordt maar geen prio 1 maar prio 2 melding.
Dan gaat elke prio 1 melding die binnenkomt voor. Ook als deze later binnen komen.
Los van of er een eenheid van de politie komt kan de politiemeldkamer direct de wegbeheerder en/of Rijkswaterstaat in kennis stellen en/of een sleper.
Rijkswaterstaat regelt de snelheidsbeperkingen en kruizen op de matrixborden.
Bij tunnels zoals de Maastunnel in Rotterdam doet de gemeente dat via de Meldkamer Stadsbeheer (voorheen Stadstoezicht).
De politie heeft directe lijnen met hen en zij luisteren soms mee op de politieportofoons.
Info voor weggebruikers over IM
ALLE IM wegen in kaart (rechtsboven IM aanvinken!)
Een obstakel (auto/motor) dat hinder en gevaar kan veroorzaken door pech.
Dan is niet de ANWB de eerste partij om aan te denken. Dat is de wegbeheerder.
Eerst moet de situatie op de weg veilig gemaakt worden, daarna het pechgeval afhandelen.
Op echt gevaarlijke plekken doet de ANWB immers ook niets totdat er bescherming van de ongevals- of pechlocatie is.
En een motor sleept de ANWB ook niet van de auto(snel)weg naar een veilige plek.
Wat bij een auto soms wel gebeurt als het technisch kan.
Incident Management
Afhankelijk van de pechlocatie kan er sprake zijn van IM-gebied (incident management) (en hier meer).
Dat betekent dat er een wegsleper GRATIS het voertuig wegsleept (ongeacht je polis).
De reden hiervoor is dat IM-wegen zsm moeten worden vrijgemaakt van obstakels.
Daarvoor heeft de overheid contracten met wegsleepdiensten in heel Nederland.
IM-wegen zijn er OOK IN steden. Bel dus zsm 112 en meld waar je staat. De meeste drukke/gevaarlijke routes zijn dus mogelijk IM-routes.
Ongeacht of de weg wel of geen weg is met IM kan de politie of Rijkswaterstaat de locatie beveiligen.
Zij hebben vaak een snellere aanrijtijd dan de ANBW, mits het als een prioriteitsmelding (prio 1)wordt aangemerkt.
Want als prio 1 melding krijgen andere meldingen geen voorrang op deze melding.
Er bestaan situaties dat het wel een melding wordt maar geen prio 1 maar prio 2 melding.
Dan gaat elke prio 1 melding die binnenkomt voor. Ook als deze later binnen komen.
Los van of er een eenheid van de politie komt kan de politiemeldkamer direct de wegbeheerder en/of Rijkswaterstaat in kennis stellen en/of een sleper.
Rijkswaterstaat regelt de snelheidsbeperkingen en kruizen op de matrixborden.
Bij tunnels zoals de Maastunnel in Rotterdam doet de gemeente dat via de Meldkamer Stadsbeheer (voorheen Stadstoezicht).
De politie heeft directe lijnen met hen en zij luisteren soms mee op de politieportofoons.
Info voor weggebruikers over IM
ALLE IM wegen in kaart (rechtsboven IM aanvinken!)