Regentraining 2014 .....en 2025.

Over de techniek van het motor rijden
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Re: Regentraining 2014

Bericht door Marcel »

Via Motor.nl heb ik me ook opgegeven voor een regentraining.
Na de VRO 1, VRO 2, een herhalingscursus (2 maal), een all-road training en een circuit-training, is dit een training die ik nog niet gedaan heb.

We gaan het beleven....op vrijdag 31 oktober. :D
Ook meedoen? Schrijf je hier in: https://www.motor.nl/motortraining/moto ... ntraining/
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Goudenwesp

Re: Regentraining 2014 .....en 2025.

Bericht door Goudenwesp »

Oh dat is wel een interessante cursus!
Jaap
BMW R1200RT

Bericht door Jaap »

Ik heb me ook opgegeven. Wel vroeg op, want het begint om 9 uur.
1,5 uur rijden als er geen vertraging is. Dus zal ik om 7 uur op de motor moeten zitten.
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Helaas, Marcel. Als ik dan zou komen is dat voor mij 4 uur vliegen, 2 uur rijden enkele rit. Beetje niet te doen...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Jaap
BMW R1200RT

Bericht door Jaap »

Zóver ligt Gouda niet van Lelystad af... :D
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Roos
Honda XL750 Transalp

Bericht door Roos »

Dit is een cursus om te onthouden en later eens te gaan beleven :up Nu eerst naar de garage om de schade op te nemen na een duik in de greppel :oo Succes voor degene die vrijdag gaan :brm
Honda XL750 Transalp
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

:le :shock: :wn1 en hoe ben jij eraf gekomen?
Succes :b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Roos
Honda XL750 Transalp

Bericht door Roos »

Cor schreef: 01 okt 2025, 18:15 :le :shock: :wn1 en hoe ben jij eraf gekomen?
Succes :b
Zonder kleerscheuren (wel spierpijn) en Donna had even extra zorg nodig :roll:
Honda XL750 Transalp
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Je gaat waar je kijkt :P
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
Roos
Honda XL750 Transalp

Bericht door Roos »

barend schreef: 03 okt 2025, 10:26 Je gaat waar je kijkt :P
Kon ik niet tegen kijken na die boomwortel in een diep spoor offroad Barend ;) Maar ik denk dat je de regentraining bedoelt… daar gaat dit topic tenslotte over :tg
Honda XL750 Transalp
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Jaap schreef: 29 sep 2025, 09:24 Zóver ligt Gouda niet van Lelystad af... :D
Ik ben op de datum dat Marcel de training gaat doen niet in Nederland.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Roos je ben toch in een greppel gedoken daar mijn tekst je gaat waar je kijkt :tg
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Op 31-10-2025 heb ik de regentraining gevolgd.
Onderstaand het verslag van een dagje "spelen".....

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Reeds op donderdag was ik richting Lelystad gereden maar omdat ik daar geen slaapplaats kon vinden heb ik overnacht in Biddinghuizen, in the middle of nowhere op ongeveer 20 minuten rijden van de startlocatie.
Op vrijdag zat het weer redelijk mee....of juist tegen. Het is maar hoe je het bekijkt. De lucht was licht bewolkt en het regende niet.
Gelukkig kon de baan gedeeltelijk onder water gezet worden zodat we toch het rijden op een nat wegdek konden ervaren.

De training begon met een soort kringgesprek waarbij we allemaal even kort uit de doeken konden doen wie we waren, hoeveel ervaring we hadden en waarom we de training volgden. Sommige deelnemers hadden meer dan 50 jaar motor ervaring. Anderen hadden net hun rijbewijs. Een gemêleerd gezelschap dus.
Dat laatst gold ook voor de aanwezige motoren van Goldwing en Harley, Tiger en GS tot relatief eenvoudige Suzuki zonder ABS.
De meeste deelnemers waren gewoon niet gewend om in de regen te rijden en hadden geen idee wat de motor wel of niet kon in die omstandigheden. Gelukkig werd dat gedurende de dag een stuk duidelijker.

We werden opgesplits in 2 groepen van 6 deelnemers waarna we naar de baan gingen.
Het eerste deel bestond uit het laten zien wat de remweg is van een motor bij bepaalde snelheden. Dat werd voorgedaan door de instructeur waarbij alleen de voorrem werd gebruikt. Eerst met 50 km, toen met 60 en daarna met 70 km/uur. Bij hogere snelheid nam de remweg fors toe, niet zo verwonderlijk natuurlijk.
Bij een verdubbeling van de snelheid wordt de remweg 4 keer zo lang.
Overigens doet de achterrem bijna niets niets omdat de band geen grip vindt. Het is maar dat je het weet.

Zelf je remafstand berekenen? Kijk dan even hier: Remafstand berekenen

Vervolgens deden we zelf de remproef op droog wegdek om even het gevoel te krijgen.
Daarna werd het wegdek nat gemaakt waarna dezelfde remproef nog eens werd gedaan.
Goed om te constateren dat de remweg hierdoor niet heel veel langer werd. Ook bij nat weer is er voldoende grip (mits de remkracht goed opgebouwd is) om tijdig te kunnen stoppen.

Dit wetende werd het volgende onderdeel de uitwijk. Hierbij werd wel geremd op droog wegdek, maar de uitwijk zelf werd gedaan op een nat wegdek. Omdat je na het remmen, maar voor de uitwijk, de rem loslaat, houdt de band voldoende grip om de motor van koers te veranderen. Ook op een nat wegdek dus.

We hebben ook nog het beroemde straatje keren geoefend. Dat werd gedaan op een droog wegdek, maar het was ons inmiddels wel duidelijk gemaakt dat je dit ook gewoon op een nat wegdek kan doen.
Bij nat wegdek ging men overigens uit van asfalt. Op klinkers (in binnensteden) of kinderkopjes moet je nog steeds voorzichtig zijn.
(Zie ook het eerste bericht in dit onderwerp over grip.)

Na het verorberen van een lekker lunch, was het tijd voor het tweede deel.
Op de slipbaan werd er gereden met motoren met zijwieltjes. Rem je zonder ABS en slipt je voorwiel dan kun je toch nog doorrijden als je snel genoeg je rem loslaat. De band krijgt weer grip en de motor richt zich op.
Overigens lukte dit geen van de deelnemers met gebruik van de voorrem. Zonder de zijwieltjes had iedereen op z'n plaat gelegen.....
Met alleen de achterrem hou je meer controle. Zodra het achterwiel blokkeert en de motor aan de achterzijde uitbreekt, dien je je voetrem los te laten. De motor zal zijn weg vervolgen.
Helaas weten we al dat wanneer je alleen je achterrem gebruikt de remweg heel lang zal worden.

Gelukkig hebben de meeste motoren ABS. Dit is echt een Life Saver.
Bij geblokkeerd voorwiel doet de ABS zijn werk en blijf je grip houden. Je komt dus mooi tot stilstand, ook op een glad wegdek.

De dag vorderde al aardig en er werd niet alleen maar gereden. Er was ook aandacht voor eens stukje theorie zoals de plaats op de weg, het visualiseren van de weg en het nemen van bochten. Een welkome aanvulling op kennis die lang geleden al opgedaan is maar enige herhaling behoefte voor sommige deelnemers.
Het laatste uurtje bestond uit het rijden van wat rondjes achter de voorrijder aan. Ook dan zie je snel dat niet iedereen dezelfde rijvaardigheid heeft. Blijven bijspijkeren is dus het devies.

Hoe heb ik de dag nu beleefd?
Ik had hele visioenen van het continu rijden op natte wegen en het scherp kantelen van de motor bij het ingaan van bochten met een flinke snelheid zonder onderuit te gaan ondanks de natheid van het wegdek.
Dat was dus niet het geval. Het natte gedeelte van de training was beperkt in tijd, maar ruim voldoende om de kennis op dit gebied bij te spijkeren.

Mijn conclusie is dat het zeker een training is die wat bijdraagt aan je veiligheid en die ook angst kan wegnemen voor "nat weer".
In dit kader is het nog wel handig om het volgende aan te geven....

Op wegen ligt rubber van banden. Dat geeft in droge omstandigheden juist extra grip. In natte omstandigheden kan het echter glad worden.
Waar ligt nu het meeste rubber? Dat ligt in de groeven die ontstaan door (zwaar) verkeer. Als je dus in het midden van de rijbaan blijft rijden heb je daar geen last van.

Ook goed om te weten: De op- en afritten van snelwegen alsmede rotondes zijn gemaakt van een ander asfalt. Dit is gedaan om schade door (zwaar) verkeer te voorkomen.
Bovendien hebben rotondes een negatieve verkanting hetgeen gedaan is om de snelheid eruit te halen.
Door deze negatieve verkanting hebben motoren echter wel minder grip.....of in andere woorden.... ze gaan feitelijk schuiner de bocht door dan bij een normale bocht met positieve verkanting. Hoe schuiner je gaat des te minder grip je hebt.
Bij nat weer kan je 20% grip verliezen in de bocht. Houd hier dus rekening mee.
Als je in natte omstandigheden echter normaal blijft rijden dan is er niets aan de hand.

Dus terugkijkend: Het was wederom een leerzame dag.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

:le :up tot verslag.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
JoopH
Honda GL 1800

Bericht door JoopH »

Héél interessant!
Gas d'r bie! Mangs bu’j te bange!
Jan van den Broek
Contacteer:

Bericht door Jan van den Broek »

Voor mij is het alweer 12 jaar geleden dat ik die dag heb meegemaakt.
We mochten op het circuit allemaal even achterop bij de instructeur om te laten zien dat, zoals hij zei, de motor meer kan dat jij durft.
Dus de motor (Een GS) werd in een bocht plat gelegd en vervolgens gaf de instrukteur een klap tegen het stuur om snel uit te wijken. De motor verspringt een halve meter, en ik dacht dat ik ging sterven....

Mijn leermomenten waren:
Als je met remmen in de regen onderuit dreigt te gaan, moet je koppeling en rem loslaten om weer grip en koers te houden.
De motor kan meer dan je durft.
Om snel uit te wijken geef je een duw op het stuur aan de kant waar je heen wilt.

Ik had mijn motor net een week (Een 1150RT van 10 jaar oud) en hij liep niet lekker stationair. Het bleek (garantie) een kapotte bobine te zijn.
Daardoor ging ik bij het straatje keren onderuit vanwege bokkende motor, en bij het rijden over de wip verloor ik een spiegel, die zat niet goed vast geklikt. Dus later die week toch even een pittig gesprek bij de dealer gehad. (Officieel BMW-dealer)

Eigenlijk zou ik het weer eens moeten doen. Ik kan het iedereen aanraden!
Yamaha SR500 2J4
Yamaha XJ600
Yamaha SR500 48T
BMW F650
BMW R80
BMW 1100R
BMW 1150RT
Yamahaha XMax300
Honda Deauville NT700VA
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”