[Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Mathijs

[Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem

Bericht door Mathijs »

Hopelijk kan een ex Virago rijder mij helpen, of iemand die erg technisch aangelegd is.

Vorig jaar heb ik een Yamaha Virago XV 750 SE '84 gekregen van een maat die overgestapt was naar een Penn st1300.

De motor heeft het altijd goed gedaan tot ik hem eigenlijk kreeg (zo kom je ook van je zooi af :P)
De motor heeft niet de welbekende startproblemen (verkeerd geslepen startmotor tandjes oid) want hij wil wel starten met een extra starthulp (accu-klemmen enzo) maar zonder zit hij steeds te zingen.... ying-ying-ying-ying.
De accu is net nieuw omdat ik al wat heb proberen de repareren, dus heb toen een nieuwe accu aangeschaft, een Yuasa nogwat van 16A, dit was volgens de verkoper het enige type accu wat goed was voor die motor.

ik zie het niet zitten om steeds een starthulp te gebruiken of hem aan te duwen, het beestje heeft een gewicht :(
Zelf denken we (mn pa en ik) dat er iets aan de hand kan zijn met startrelais en/of de bobine maar zeker weten doen we het niet.
We zijn inmiddels al in het bezit van een garage werkplaatshandboek en zijn bladzijde voor bladzijde bezig om te achterhalen wat het kan zijn.
momenteel zonder succes.

Als mijn vader straks zijn A examens gehaald heeft wil ik hem deze motor schenken, maar dan moet hij het wel doen :P

We hebben meerdere malen de motivatie opgegeven maar door aanschaf van nieuwe spiegels en raw beugeltje krijgen we er weer zin in om de fiets op te knappen... nu nog startend krijgen.

wie zou ons tips en/of ideeën kunnen geven?

Groetjes Mathijs en Frans (mn pa ) ;)
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Bericht door Koen »

Wellicht ergens een "lek" in het elektrisch circuit? De kawa die ik van m'n broer leende kreeg ik ook meestal niet gestart, het wilde wel 's helpen de verlichting uit te doen en bij het wegzetten van de motor de dodemansknop om te zetten. Het leek erop dat er door een of andere aansluiting ergens vermogen uit de accu "weglekte" al hebben we nooit kunnen ontdekken waar dat dan was...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

De bobine denk ik niet want die wordt ook gebruikt voor de ontstekingsvonkjes, toch?
Dus dan zou ie ook rot stationair moeten lopen en niet alleen slecht starten.

Ik denk eerder aan spanningsverlies (te veel weerstand) in het startcircuit.
Denk dan aan startmotor (koolborstels?), startrelais...etc.

Veel verstand heb ik niet, maar dit is een analyse met mijn GBLV
(gezondeboerenlullenverstand)
Mathijs

Bericht door Mathijs »

CaveyH schreef:Wellicht ergens een "lek" in het elektrisch circuit? De kawa die ik van m'n broer leende kreeg ik ook meestal niet gestart, het wilde wel 's helpen de verlichting uit te doen en bij het wegzetten van de motor de dodemansknop om te zetten. Het leek erop dat er door een of andere aansluiting ergens vermogen uit de accu "weglekte" al hebben we nooit kunnen ontdekken waar dat dan was...
Ook dit hebben we al eens geprobeerd maar helaas zonder succes.
toch bedankt voor je inbreng ;)
Mathijs

Bericht door Mathijs »

BertG schreef:De bobine denk ik niet want die wordt ook gebruikt voor de ontstekingsvonkjes, toch?
Dus dan zou ie ook rot stationair moeten lopen en niet alleen slecht starten.

Ik denk eerder aan spanningsverlies (te veel weerstand) in het startcircuit.
Denk dan aan startmotor (koolborstels?), startrelais...etc.

Veel verstand heb ik niet, maar dit is een analyse met mijn GBLV
(gezondeboerenlullenverstand)
Vonken doet hij wel, en voor een goeie.
koolborstels zijn laatst gereviseerd geweest samen met de startmotor en bendix. het hele startcircuit doormeten staat nog op ons lijstje, bedankt voor de reminder, was hem al bijna vergeten
Gebruikersavatar
Henk
Honda NC750
Berichten: 562
Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
Locatie: Den Helder

Bericht door Henk »

Mathijs,misschien weten ze je te helpen via het forum:www.viragostarclub.nl.
Wellicht hebben ze daar ook een afdeling techniek waar je de vraag bkan stellen.
gr.Henk
My hart beats for my red NC750S :brrr
Rataplan

Re: [Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem

Bericht door Rataplan »

Bruvma schreef: .... want hij wil wel starten met een extra starthulp (accu-klemmen enzo) maar zonder zit hij steeds te zingen.... ying-ying-ying-ying.

De accu is net nieuw omdat ik al wat heb proberen de repareren, dus heb toen een nieuwe accu aangeschaft, een Yuasa nogwat van 16A, ......
1) Heb je de accu eerst opgeladen alvorens te gebruiken... :?:
2) Laadt de accu bij wanneer de motor draait.... :?:

Meten is weten........
Mathijs

Re: [Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem

Bericht door Mathijs »

Rataplan schreef: 1) Heb je de accu eerst opgeladen alvorens te gebruiken... :?:
2) Laadt de accu bij wanneer de motor draait.... :?:
Meten is weten........
Accu halen we na een volle 24uur van de lader af en proberen dan te starten.
Als hij start dan laad hij bij.
Rataplan

Re: [Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem

Bericht door Rataplan »

Bruvma schreef:
Rataplan schreef: 1) Heb je de accu eerst opgeladen alvorens te gebruiken... :?:
2) Laadt de accu bij wanneer de motor draait.... :?:
Meten is weten........
Accu halen we na een volle 24uur van de lader af en proberen dan te starten.
Als hij start dan laad hij bij.
Hieruit kan ik afleiden dat hij soms start en soms niet meteen na het laden van de accu.....

- Wat zijn de spanningswaarden op de klemmen van de accu vóór het starten ?
- Wat zijn de spanningswaarden op klemmen van de accu tijdens het starten ?
- Indien de spanning onder de 10v zakt, dan zul je al veel geluk moeten hebben om deze in gang te krijgen.
- Heb je dit alléén bij koude motor en start hij goed met warme motor, of heb je dit met beide.

- Verder hierboven schrijf je dat het een nieuwe yuasa baterij is. Kun je ook eens het exact type doorgeven ?

Uw probleem kan verschillende oorzaken hebben........
Feanyth

Bericht door Feanyth »

Ben zelf niet technisch, maar klinkt aardig hetzelfde als die virago van m'n moeder vroeger.
Ding hebben we uit ellende maar verkocht. >.<
BertG

Bericht door BertG »

Toch niet aan Mathijs soms ? :D
Mathijs

Bericht door Mathijs »

vandaag maar een beetje verder gaan sleutelen aan de virago en zijn tot ontdekking gekomen dat onderstaand "ding" kapot is
wie weet hoe dit ding heet zodat we een nieuwe kunnen bestellen?

Afbeelding
Afbeelding
Mathijs

Re: [Hulp gezocht] Yamaha Virago XV 750 SE '84 probleem

Bericht door Mathijs »

Rataplan schreef:
Bruvma schreef:
Rataplan schreef: 1) Heb je de accu eerst opgeladen alvorens te gebruiken... :?:
2) Laadt de accu bij wanneer de motor draait.... :?:
Meten is weten........
Accu halen we na een volle 24uur van de lader af en proberen dan te starten.
Als hij start dan laad hij bij.
Hieruit kan ik afleiden dat hij soms start en soms niet meteen na het laden van de accu.....

- Wat zijn de spanningswaarden op de klemmen van de accu vóór het starten ?
- Wat zijn de spanningswaarden op klemmen van de accu tijdens het starten ?
- Indien de spanning onder de 10v zakt, dan zul je al veel geluk moeten hebben om deze in gang te krijgen.
- Heb je dit alléén bij koude motor en start hij goed met warme motor, of heb je dit met beide.

- Verder hierboven schrijf je dat het een nieuwe yuasa baterij is. Kun je ook eens het exact type doorgeven ?

Uw probleem kan verschillende oorzaken hebben........
dit is de accu
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7373
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Bericht door Ed Vissers »

Mathijs,

als dat "ding" tussen accu en startmotor zit lijkt mij dat het startrelais.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
henkbontekoe

Bericht door henkbontekoe »

Dat is het startrelais. Bestaat uit een sterke electromagneet, die grote contacten verbindt bij aantrekken(sopanning er op zetten). Kan zijn, dat de schuivende magneet vervuild is met olie of smerig vet. Oplossing: Uiteen nemen en met fijne cleaner binnenwerk poetsen!
Anders: Nieuw startrelais kopen.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”