Voorbereiding en aandachtspunten

Algemene voorbereiding

Een goede voorbereding is het halve werk en kan veel problemen voorkomen. Lees onderstaande punten met aandacht en zorg dat je het geregeld hebt.

  1. Zorg dat je motor technisch in orde is.
  2. Zorg er voor dat je verzekering in orde is (bijv. reisverzekering).
  3. Zorg ervoor dat je hulp krijgt, bij pech onderweg (lid ANWB - KNMV).
  4. In het buitenland gelden andere verkeersregels en wordt er op de wegen soms met hogere snelheden gereden, ook door ons. 
    Informatie over de verkeersregels vind je terug op de website van de ANWB.
  5. In geval van nood willen we graag beschikken over een contactpersoon en een telefoonnummer van het thuisfront.
    Vul daarom (verplicht) het forumlier in op de pagina Formulier opgave contactpersoon.
  6. Samen uit, samen thuis (tenzij vooaf anders aangegeven).
  7. Uitgangspunt is dat we picknicken. Bij regen lunchen we in een restaurant, dit wordt per dag bekeken.
  8. Zorg dat je contant geld bij je hebt. In het buitenland kun je niet altijd pinnen. Wat kleingeld bij je hebben is ook altijd handig.
  9. Heb je geen navigatie, dan moet je een een geprinte routebeschrijving bij je te hebben i.v.m. aansprakelijkheid van de voorrijders in het buitenland. 
  10. Het meerijden aan deze tocht, is geheel op eigen verantwoordelijkheid en voor eigen risico.

Contactformulier thuisblijvers

Willen jullie even extra aandacht besteden aan punt nummer 5. Wij willen graag een telefoonnummer van diegene die wij in Nederland (thuis) kunnen bellen bij een calamiteit. Hiervoor hebben we een speciaal formulier gemaakt dat beschikbaar is op de webiste. Vul het formulier z.s.m. in en verstuur het.

Deze nummers blijven alleen in bezit van het bestuur en zullen na deze rit worden vernietigd. Graag het formulier uiterlijk een week voor aanvang van de Herfstrit invullen en opsturen.

Rijden op de snelweg

We rijden de heen- en terugreis (deels) over de snelweg. Het is belangrijk dat we hierbij enkele regels hanteren zodat we ons als groep makkelijk door het verkeer kunnen bewegen.
Rij baksteensgewijs. Rij compact maar ook weer niet te dicht op elkaar. Veiligheid staat voorop. Het moet voor andere verkeersdeelnemers echter onaantrekkelijk zijn om zich tussen de groep te mengen. Laat dus geen grote gaten vallen waardoor de groep uiteen kan vallen.

Inhalen

De voorrijder bepaalt wanneer er ingehaald wordt. Soms staat deze in contact met een achterrijder waardoor het inhalen makkelijker is te controleren. Als we gaan inhalen, dan gaan eerst de linksrijders naar links en dan pas de rechtsrijders. Als we terug gaan naar rechts, dan gaan eerst de rechtsrijders naar rechts en dan pas de linksrijders. In onderstaand filmpje is weergegeven hoe dit verloopt.....en ook hoe het niet moet.

Snelheid in Duitsland

De maximale snelheid in Duitsland met een motorvoertuig is binnen de bebouwde 50 km/h, buiten de bebouwde kom 100 km/h. In Duitsland staan bij kruispunten buiten de bebouwde kom, borden met de aanduiding 70 kilometer per uur. Op de snelwegen geldt alleen een richtsnelheid van 130 km/h. Er is dus geen snelheidsbeperking tenzij anders aangegeven.  

In Duitsland ligt de gemiddelde snelheid dus hoger dan in Nederland. Houd hier rekening mee. De voorrijders zullen over het algemeen de maximum snelheid aanhouden.

Neem bochten op een voor jouw prettige en veilige manier, maar accelereer daarna de bocht goed uit. Ga niet boven je kunnen rijden want veiligheid staat voorop. Bovendien geldt: samen uit, samen thuis. Mocht je nog niet veel ervaring hebben met het rijden in bergen en op bochtige wegen, neem dan positie vlak achter de voorrijder.

Draaiboek Herfstrit

Voor een duidelijk overzicht van alle activiteiten en aanvangstijdstippen gedurende dit lange weekend zal tiijdig een draaiboek beschikbaar worden gesteld.