Voorrijders en voorrijden

Waarom voorrijden?

Bij de HDC wordt een toerrit gereden in groepjes van 6 tot 8 motoren. Deze werkwijze heeft als voordeel dat de groepjes zich zelfstandig door het verkeer kunnen bewegen. Een kleine groep kan ook eenvoudig bij elkaar gehouden worden, hetgeen bij een grote groep bijna onmogelijk is. Eén stoplicht en de groep ligt in twee of meer stukken.

Om ieder groepje de juiste route te laten rijden, maken we gebruik van voorrijders. Ieder groepje heeft er minimaal één maar bij voldoende voorrijders soms twee. Deze voorrijders kunnen elkaar dan eventueel ook afwisselen of vervangen.

De voorrijders zijn allemaal ervaren, maken relatief veel kilometers per jaar en hebben een heldere en duidelijke instructie gekregen. Ze nemen de groep op sleeptouw en zorgen ervoor dat iedereen op het lunchpunt en de eindbestemming aankomt. Ook als de route door een wegopbreking of omleiding nèt even iets anders loopt.
We sturen de deelnemers dus niet zelf met een route de wijde wereld in. Dat vinden we niet passen bij de geest van onze club. Samen uit, samen thuis is het devies.

Ook voorrijder worden?

Gezien de omvang van onze club en het aantal toerritten dat we rijden, kunnen we altijd nieuwe voorrijders gebruiken.
We stellen niet veel eisen maar we verwachten wel een aantal dingen van een toekomstig voorrijder.
* Lid van de HDC
* Goede motorbeheersing
* Ruime ervaring in het rijden van toerritten in groepsverband
* Een zeker improvisatietalent als het even anders gaat dan gepland
* Goed overweg kunnen met navigatieapparatuur/software
* Beschikken over een navigatie-apparaat dat overweg kan met onze routes
* Daadwerkelijk als voorrijder beschikbaar kunnen zijn tijdens minstens 2 ritten per seizoen

Heb je na het lezen van het bovenstaande zoiets van "Dat voorrijden is wel wat voor mij....", geef je dan op als voorrrijder bij een van de Deauco's.

 

Uit ons foto-album

IMG_4389.jpg