Een van de leden heeft inmiddels een proefrit gemaakt met een hagelnieuwe NT 1100.
Zijn ervaringen zijn terug te lezen in de blog: Zeker weten..... Denk ik....
Honda’s nieuwe toercrossover maakt gebruik van de technische basis van de Africa Twin 1100. Hier zijn de vijf dingen die je moet weten.
De komst van de Euro5-emissiewetgeving heeft grote gevolgen gehad voor de prijslijsten van de motorfietsfabrikanten. Veel modellen zijn uit productie genomen vanwege motorblokken die niet meer fris van ontwerp zijn en fabrikanten hebben zich meer toegelegd op het stroomlijnen van aandrijflijnen. Honda’s tweecilinderblok van 1084 cc bijvoorbeeld, die werd geïntroduceerd met de Africa Twin, dreef de aangepaste 1100 Rebel aan en drijft nu de nieuwe NT1100 crossover aan.
Honda presenteert de NT1100 als een Touring Crossover. Het is een wegmotor met verhoogd stuur, met goede prestaties en dito toereigenschappen. De motorfiets moet ook motorrijders veroveren die een motorreis niet versmaden, maar een motorfiets met grote afmetingen en hoog gewicht niet zien zitten. Ondanks het formaat willen ze wel comfort. De bescherming tegen de rijwind is in handen van een halve kuip met een in hoogte verstelbaar windscherm en van deflectoren aan de zijkanten van de kuip.
Het praktische aspect komt op de eerste plaats met zijkoffers, handvatverwarming, middenstandaard, cruise control en USB- en ACC-aansluitingen aan bod. Het is allemaal standaard. De lichten zijn volledig led met automatisch DRL systeem en de richtingaanwijzers schakelen automatisch uit.
De zithoogte is 820 mm. Het gewicht met een volle tank benzine bedraagt naar verluidt 238 kg. De DCT weegt tien meer.
De NT 11100 zal verkrijgbaar zijn in drie kleurvarianten: Mat Iridium Grey Metallic, Pearl Glare White en Graphite Black.
De 1084cc-Unicam achtkleps staandetwin is dezelfde krachtbron als in de CRF1100L Africa Twin.
Het maximumvermogen bedraagt 102 pk bij 7.250 tpm en het maximumkoppel 104 Nm bij 6.250 tpm. De krukas is 270° gefaseerd.
Het opgegeven brandstofverbruik is gemiddeld 1:20, de gemiddelde actieradius is 400 km dankzij de 20-liter tank.
Het elektronische pakket is compleet, met ride-by-wire-gasklep, tractiecontrole en drie vooraf ingestelde rijmodi (Tour, Urban en Rain) plus nog twee die kunnen worden aangepast, inclusief wheelie control.
Het dashboard is voorzien van een 6,5-inch tft-kleurentouchscreen met Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth-connectiviteit.
Het stalen frame is afgeleid van het platform van de Africa Twin 1100 en is voorzien van vering die is afgestemd op puur weggebruik.
De Showa SFF-BP voorvork en progressieve schokdemper zijn beide instelbaar voor de veervoorspanning (hydraulische overbrenging met knop aan de achterzijde) en bieden 150 mm veerweg. De spaakwielen van lichtmetaal zijn voorzien van radiaalbanden in de maten 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17.
Het remsysteem steunt op radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers vooraan op 310 mm schijven, de schijf achteraan is 256 mm. ABS is tweekanaals, maar niet voor bochten.
De nieuwe tweecilindermotor brengt de optie met zich mee om, naast de normale handgeschakelde zesversnellingsbak, te beschikken over de transmissie met dubbele koppeling van het DCT-systeem met twee functies: automatisch schakelen, met geprogrammeerde schakelpatronen die aan de hand van de rijsnelheid, de gekozen versnelling en het motortoerental beslist wanneer moet worden geschakeld; of handmatig schakelen (MT), voor handmatig schakelen met behulp van de op het stuur gemonteerde peddels aan de linkerzijde van het stuur.
Je kunt kiezen uit twee instellingen voor de automatische transmissie: Drive voor ontspannen rijden en economisch toeren en Sport voor een vlotter rijgedrag. De sportmodus heeft drie standen: de eerste is de meest ingetogen stand, met schakelen bij een gemiddeld toerental, terwijl de derde stand een agressievere rijstijl mogelijk maakt met hogere toerentallen. Niveau 2 is de tussenoptie. Het systeem bewaart de laatst ingevoerde keuze.
(Content is overgenomen van motor.nl. Daar vind je ook een paar mooie afbeeldingen)
De technische specificatie van de NT 1100 zijn te vinden op de pagina's:
Specificaties NT1100 (vanaf 2022)
Specificaties NT1100 (vanaf 2025)
In 2022 heeft Honda de nieuwe toermachine, de NT 1100 geïntroduceerd.
Veel Deauville rijders zijn na verloop van tijd reeds overgestapt op een andere motor. Vaak omdat men iets meer vermogen wilde en dan is de stap naar de Pan European of een andere zwaardere motor snel gemaakt. De laatste versie van de Deauville is echter van 2008 en de Pan is ook al enige tijd uit productie. Hoog tijd dus voor een opvolger die (wellicht) beide machines kan vervangen.
Op de pagina van Nieuwsmotor.nl staat een mooi artikel over de nieuwe NT 1100 model 20222 en 2023 met alle specificaties.
En op de pagina van Testmotor.nl een test over de 2025 versie.
Als bestuur van de HDC zijn we zeer blij met deze nieuwe toermachine.
Ten eerste is het een nieuwe NT en deze zit dus in dezelfde reeks als de NT 650 en NT 700. Ten tweede vermoeden wij dat veel Deauville rijders over zullen stappen naar deze nieuwe motor. Feitelijk heeft deze machine alles wat je nu mist op een (wat oudere) Deauville:
Tevens denken we dat bij het omarmen van de NT 1100 door de HDC, we een compleet nieuwe groep van toerrijders kunnen bereiken. Toerders die de relatief zware Pan (of ander merk/type motor) graag willen verruilen voor iets lichters, maar niet op vermogen en comfort willen inleveren. De NT 1100 is derhalve voor deze motorrijders een uitstekende kandidaat.
En zoals we weten is iedere motorrijder bij ons welkom, ongeacht merk en type waar men op rijdt.
De HDC is tenslotte een Heel Diverse Club.
Dus (toekomstige) NT 1100 rijder, je bent van harte welkom bij de HDC.
Meer weten over de NT 1100? Zie de informatie op de pagina: Over de NT 1100.
Het is helaas niet meer mogelijk om een Honda Deauville nieuw te kopen. In 2017 is de Honda NT700V Deauville uit productie genomen. Betekent dit dat er geen meer te koop zijn?
Wanneer je kijkt op de tweedehandsmarkt, wordt deze fijne motor nog veel aangeboden en zelfs zijn voorganger de Deauville NT650V is nog steeds erg populair. Wanneer je een 2e hands Deauville wilt aanschaffen, vind je een heleboel tips hierover op ons forum.
(Heb je nog geen forumaccount, maak er dan eerst een gratis aan)
Op deze website vind je ook een lijst met accesoires voor de Deauville. Hiermee kun je je Deauville eenvoudig personaliseren en op specifieke punten zelfs verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de voorvering en het zadel. Helaas zijn niet alle originele Honda accesoires nog te koop. After market is er nog wel veel te krijgen.
Onderstaand een overzicht van accessoires die beschikbaar zijn of waren voor de Deauville. Helaas is niet alles meer leverbaar door Honda. Veelal zijn er alternatieven die heel geschikt zijn als vervanging van het origineel of als toevoeging hierop. Kijk voor meer info op het forum.
Kun je niet vinden wat je zoekt, kijk dan eens op het forum of maak een onderwerp aan en stel je vraag. Er zijn altijd leden die mooie adresjes weten of een bijzonder accessoire hebben geïnstalleerd..
Dat de Deauville een veelzijdige machine is weten de eigenaren natuurlijk allang. Dat er ook veel bijzondere Deauvilles zijn, is minder bekend. Onderstaand verschillende varianten van de motor, al dan niet verbouwd of in een bijzondere situatie.